Rega Planet

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Noen som kjenner denne og har litt historie på den?
Har fått tak i et eksemplar i svart, og trenger sårt en ny reim, ellers fungerer den OK.
Noen som kjenner denne armen og hvilken PU som kunne være en god match??
Den kom med en Coral 555-E som er noget sliten ;)
Har sendt mail til Rega corp. men de har ikke tatt bryderiet med å svare meg :-[
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.470
Antall liker
7.391
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Orginal-armen på Planet'en var som spilleren ellers ikke altfor mye og rope hurra for, men det er en klassiker.......... det var jo her hele Rega historien begynte.
Pickup til denne spilleren med orginal arm.......... tja en hvilken som helst MM pickup opp til så mye som du har råd til............. en Goldring 1022 vil mest sansynlig gjøre en god jobb her.

En RB-250 eller RB-300 arm av nyere dato vil være en fin oppgradering på denne spilleren om man ønsker og modde den litt............ lagringen i orginal armen kan trolig være litt slarkete nå etter drøye 25 års alder ;)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Noen som kjenner denne og har litt historie på den?
Har fått tak i et eksemplar i svart, og trenger sårt en ny reim, ellers fungerer den OK.
Noen som kjenner denne armen og hvilken PU som kunne være en god match??
Den kom med en Coral 555-E som er noget sliten ;)
Har sendt mail til Rega corp. men de har ikke tatt bryderiet med å svare meg :-[
Bilde er litt dårlig, men det er i hvert fall ikke den originale Rega RB200 armen som sitter på spilleren på bilde, det ser ut som en SME. Har du spilleren med armen på bilde?

Den originale RB200 armen er ikke akkurat en fantastisk arm, men det er forholdsvis enkelt å bytte denne.

Rem til Planet lar seg skaffe fra Mono, denne er litt lengre enn rem til de senere Planar-modellene.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.470
Antall liker
7.391
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Starter av tråden skriver da visserligen i sitt første innliegg at hans spiller er en SVART spiller........... altså er det IKKE spilleren på bilde med mindre jeg har blitt fullstendig fargeblind  ::) ....... ;D
 
O

om.s

Gjest
Starter av tråden skriver da visserligen i sitt første innliegg at hans spiller er en SVART spiller........... altså er det IKKE spilleren på bilde med mindre jeg har blitt fullstendig fargeblind  ::) ....... ;D
Du har PM Rudi....

mvh
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Starter av tråden skriver da visserligen i sitt første innliegg at hans spiller er en SVART spiller........... altså er det IKKE spilleren på bilde med mindre jeg har blitt fullstendig fargeblind ::) ....... ;D
Har lært at nesten ikke noe i HiFi-jungelen er svart/hvitt, men i dette tilfelle er det jo nettopp det ;D
Min er svart / bildet er hvitt ;)

Tusen takk for info og alle gode forslag!

Til Rudi: Er det underordnet hvilken compliance min eventuelt nye MM PU skal ha eller bør jeg se etter en med lav compliance pga relativ høy armmasse ?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.470
Antall liker
7.391
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Min erfaring er at noen compliance hensyn vedr MM pickup'er har svært liten (om noen) lydmessige fordeler med mindre man snakker om bruk i en tangential arm.
Da ville jeg heller passet mere på og få tak på en pickup som vektmessig og høydemessig (slik at vta blir riktigst mulig) passer best mulig til den armen som skal brukes, det er jo engang slik at de "enkle" Rega armene må høydejusteres med mellomringer. Tror at sålenge man får justert pickup'en etter de riktige parametre, så er det vel greit og den vil spille bra........... noen high-end spiller vil dette aldrig bli............ skjønt man skal aldrig si aldrig med modding for en dullion eller to :D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Min erfaring er at noen compliance hensyn vedr MM pickup'er har svært liten (om noen) lydmessige fordeler med mindre man snakker om bruk i en tangential arm.
Og SME series III :)

SME II som denne synes å være utrustet med er ikke særlig kresen på compliance.
 

Pixy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2003
Innlegg
94
Antall liker
12
Hei!
Jeg har nøyaktig maken platespiller. Fra ca '76-'78, tror jeg. Har fått den justert og kjøpte ny strikk etc på Mono. Som bl.a Rudi sier, er det en R200 arm som sitter originalt på disse. Har fått inntrykk av at deler til spilleren er enklere å få tak i enn evt deler til armen.
Jeg vurderer å oppgradere til en RB250/300 arm, så min originale er muligens til salgs. ;) Trenger også et lokk...

mvh Pixy
 

nimzo

Medlem
Ble medlem
01.09.2005
Innlegg
6
Antall liker
0
Har ägt en sådan Rega Planet, och originalarmen R200 tillverkades av Japanska Acos Lustre och är helt OK, men det går liksom på senare Rega-armar inte att justera VTA ,vilket är ett minus.
Jag hade Shure V15 IV på den, och det fungerade bra.
Däremot är inte tripod-tallriken särskilt bra, den ger inte tillräckligt support till LP:n och man kan faktiskt höra när "puckarna" passerar under pickupen när det är tyst mellan låtarna, man hör liksom ett svagt "svosch"-ljud. Dessutom är det vanskligt att spela 7" single på den eftersom "puckarna" sticker ut utanför skivan, missar man när man sänker pickupen slår de sönder nålen!
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Har kikket litt på linkene som Jan_I postet (Takk for de Jan_I) og det er definitivt en R200 arm som sitter på min Planet.
Kan sikkert finne en OK PU til denne for en relativt grei sum.
 
Topp Bunn