REGA PLANAR 3 Ny pickup

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
161
Antall liker
65
Sted
Bergen
Hvilken pickup passer best til rega planar3 dette er en eldre modell. Kan denne brukes Ortofon 2M Red
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hansa-bergen: Veldig enkelt: Gå så høyt opp i Ortofonhierarkiet som lommeboka tillater, hev armen 4 mm ved å bruke Rega Multispacer eller en original hevring. Gi spilleren din et Whitebelt dersom den ike allerede har. Da har du topp vinyllyd i årevis, uansett musikk. Vil du ha en noe mer klassisk sound, se på Sumiko Rainier. Alternativet hvis du ikke ønsker å heve: Rega Elys 2 + Whitebelt reim..Så gammel som den originale Planar 3 er, er det nok liten vits i å heve armen der, og Elys 2 blir defaulten for det beste valg da.
Hvis du skal holde oppe en eldre, reimdreven modell, er reima faktisk like viktig som pickupen. Og både 2M, Rainier og Elys oser av musikk. Passende RIAA seinere der kan være musikkmonsteret Rega Fono MM eller den nesten like gode Graham Slee Gram Amp 2SE- det kommer litt an på hva du ellers har. Både Graham og- ikke minst- Roy kan det der med å få max ut av LP.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.377
Sted
Sørlandet
Den har en bekjent montert på sin rigg i påvente av en langt dyrere variant og han er såpass fornøyd at han klør seg i hodet og vurderer om han egentlig trenger noe mer. Jeg besøkte han på forsommeren og tok det forgitt at det var den samme Sumiko Amethyst han spilte på som vanlig. Jeg påpekte at jeg likte dynamikken og detaljene og ble noe overrasket når han sa at han byttet til AT95SH. Morsomt!

-BB-
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Bruker en Goldring G1042 på en sen 90-modell Planar 3.
Låter detaljert, ikke analytiskt, med full rockefot.
Lett å sette opp.
(eneste sammenligningene jeg har er original pu-en, som er dårlig, og en Grado Black(?) (kostet vel en tusenlapp for 20 år siden tror jeg)
som høres ut som en god - men billig pick up - i forhold; Alt er bedre med G-1042.
(Du får sikkert råd fra de som falt i Ortofon-gryta når de var små - det er ikke sikkert at Ortofon alltid er det rette svaret :rolleyes: )

(Når det gjelder prisen - Goldringen kommer i en liten pappeske, pick-upen er festet til en plastskive med et par klips. Det ser jævlig billig ut!
...men så betaler du heller ikke (flere?) hundre kroner for en fancy utseende 'high-end' innpakning :) )

Lykke til.

PS: Kom nettopp på: Jeg lette lenge etter en norsk forhandler for Goldring, men fant ingen, så jeg kjøpte min fra England. Kom på ca 3,2k inkl moms+gebyr.
Så senere at den ligger nærmere 5k i Norge, og - om den er et godt kjøp til NKr 4800.- kan jeg ikke si noe om, der begynner konkurransen å bli hard.
Uansett skal du ha lykke til - er ofte litt lotteri å kjøpe pick-uper :)
mvh hans
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm. Jeg er en av de som ramla ned i Ortofon-gryta som liten. Likevel anbefaler jeg en AT denne gangen, fordi jeg har hørt forgjengeren av økonomiutgaven, likte den veldig godt for prisen, og mener at det er lite som kan slå en godt designa pickup med Shibata for rundt 1500,-.

Ikke hørt VM95SH selv, men mistenker altså at det er saker, og godt innafor budsjett. Ny reim for resten, hvit eller svart har kanskje betydning, men ny bør den i hvert fall være hvis spilleren er gammel.

Neste punkt på lista er ny RIAA, skulle jeg mene. Rega lager spillere, og ikke minst armer, som er hakket over det de ellers gjør når det gjelder vinylspilling. Etter min mening og erfaring.
 
Sist redigert av en moderator:
X

X186841

Gjest
Når man først er inne på suppe emnet vil nå jeg ihvertfall si det er bedre med en passe krydret Japansk nudelsuppe enn en vassen Dansk rødbetsuppe :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Heh, heh... Krydrer lyden fra anlegget med musikk, jeg. Men jeg synes Ortofon har blitt dyrere de siste åra, og at AT ser ut til å ha disiplinert seg hakket mer med prisinga.
 
X

X186841

Gjest
Ortofon har mye bra, men de brukbare koster langt over budsjettet til trådstarter.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Er nok tilbøyelig til å være enig der. 2M Bronze som burde vært et alternativ om ts ville strekke budsjettet litt, har gått opp fra 2500,- om jeg ikke husker feil, til 3290,-, og sånn er det vel over hele linja. En 2M black mener jeg har gått opp fra 4000,- til 5990,-. Det hardner til, kanskje mest pga. en veldig sterk dansk krone i forhold til den norske om dagen.
 
X

X186841

Gjest
Er heldigvis fortsatt litt igjen til Zimbabwe 2015 nivå:

"Kommer man i banken med under 175 billiarder, får man fem amerikanske dollar. Har du over 175 billiarder gjemt unna, vil du få én dollar per 35 billiarder."
 
Topp Bunn