Rega Planar 3 - 2016 for dyr i Norge?

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Antall liker
205
Det handler ikke om Rega P3 er en bra spiller i prisklassen eller ikke. Det handler om hvorfor den er dyrere i Norge i forhold til i andre land, for eksempel Danmark. Lønnsnivå, geografi, tollsatser, moms.... Mange ting kan nevnes. Men da ville jo tilsvarende gjelde for andre produkter. Og det er ikke alltid tilfelle. Elektronikk er stort sett billig i Norge sammenlignet med mange andre land.

Hadde pundet gått kraftig opp, ville vi garantert fått prisøkning. Hvorfor det ikke skjer når. Pundet svekkes kan man tanke seg selv. At det er for å ikke gjøre folk sure som har kjøpt da pundet var høyt priset? Det var en utrolig forklaring!

Jeg tror Rega P3 er priset høyt fordi folk er villige til å betale prisen. Hadde de merket at salget gikk trått, hadde de satt prisen ned. Mono sin oppgave er å få solgt utstyret til en pris som gir de mest mulig fortjeneste.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.527
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
PTB: Se på din handelspolitikk, du..Dessuten er det presisert over ang. sortiment og dets størrelse,,Alt det jeg har listet over- samt toll, fortjenestemarginer og momssatser/avgiftssatser/hjemmemarked/intern segmentskonkurranse i det enkelte land. har innvirkning på pris. Om maskinen synes deg for dyr skal du se litt på at du faktisk får MER enn du betaler for også. Vis meg den tilsvarende nyprisede spinneren som har like stor fleksibilitet i arm/pickupforhold i det norske markedet. Men , for all del..hent din utenlands, du , hvis du ønsker det...
Fra hvor i verden har du fått det for deg at jeg skal ha en slik spiller:confused:

Jeg har kun bemerket at jeg ikke finner noen rasjonell forklaring på hvorfor den skal være 25% dyrere i Norge enn i Danmark.
Ingen av de argumenter du (nok en gang) lister opp her er i så måte relevante for å forklare det.

Forøvrig - i denne tråden helt irrelevant å gjentatte ganger komme med at du får mer spiller for pengene med en Planar 3 enn alle andre alternativer. Tråden handler ikke om det.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
At det er for å ikke gjøre folk sure som har kjøpt da pundet var høyt priset? Det var en utrolig forklaring!
Ja, man kan ikke drive forretning etter slike prinsipper.
Det var bare en kommentar, ikke en forklaring. Grunnen til at prisene ikke blir satt ned når kursen blir gunstigere er selvsagt at importøren heller vil øke marginene sine. Det er ikke noe mysterium.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.527
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Nei - slik jeg ser det munner dette egentlig ut i at importør i Norge ønsker å ta ut høyere pris i Norge - så lenge det går. Det er for så vidt ikke noe galt i det. Det er jo de som er "smarte", og om modellen selger godt til den prisen og kundene er fornøyd, så er det jo liten grunn til å redusere prisen.

Som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden, så synes jeg mange virker å være litt "naive" i forhold til de argumenter importører og forhandlere bruker for å argumentere for et prisnivå. Da igjen - generelt, og ikke begrenset til kun Hi-Fi. Det bekreftes til dels også i denne tråd der det har vært flere innlegg som "forsvarer" den norske prisen med forhold som ikke er relevante.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
Det er ingen worldwide lov som sier at et produkt må koste det samme uansett hvor i verden du kjøper det hen.
Det er ikke forbudt å sette den prisen man mener er rimelig for et produkt i det markedet man opererer i - det er selgers rett til å sette prisen basert på selgers forretningside/konsept
Det er usedvanlig naivt å tro at millimeterjustis eller millimeterpresisjon på prising er mulig å få til.
Det er ikke påbud om å kjøpe ting en ikke synes prisen er riktig på.
Det er ikke forbudt å forstå at et produkt kan ha flere "priser"; innkjøpsprisen og den prisen du betaler for produktet i den tiden du har tenkt å bruke det

Kan fortsette å ramse opp momenter men dette er da nok egentlig.

bjoras

Medlem
Ble medlem
30.06.2015
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Men ...

Dagens åpne internasjonale marked er en god indikator på riktig prisleie.

Det er vi forbrukere som kan presse prisen ned i vårt marked, når selger tar ut høy fortjeneste.

Det er usedvanlig naivt å tro at kilometerjustis eller kilometerpresisjon på prising er vanskelig å få gjort noe med.

Det er ikke forbud mot å argumentere mot åpenbart for høye priser.

Det er ikke forbudt å forstå at dette produktet tilnærmet har samme pris i bruksperioden i Danmark og Norge. Da er det likevel innkjøpsprisen som gjelder.

Kan fortsette å ramse opp momenter men dette er da nok egentlig.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Skjønner ikke diskusjonen. Er ikke alt i Norge litt dyrere enn i Sverige og Danmark da? Synes man Planar 3 er for dyr i Norge så kan man jo kjøpe den fra Sverige/ Danmark med de lands reklamasjonsrettigheter. Blir jo personlig avveining spør du meg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Forbrukerelektronikk har alltid vært ganske billig i Norge, stort sett.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mja... Uansett er det vel ikke så merkelig å sammenlikne priser med andre land der det er lettvint å handle fra?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. 20% besparelse er kanskje ikke så voldsomt på en spiller til 9K, men samtidig kunne man jo kanskje byttet ut den medfølgende pickupen med noe vesentlig bedre for de 1800,-.

...Og kunne jeg spart 20% for komplett spiller på f.eks. Nottingham-en min, hadde jeg satt kursen mot København på null komma niks. "Heldigvis" kunne jeg ikke det. ;)

bjoras

Medlem
Ble medlem
30.06.2015
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
I forrige uke hadde jeg ferie i Danmark. Turen var ikke lang til Århus, så da ble det en Rega Planar 3 - 2016 :)

Prisen totalt ble ca. 7380 norske kroner. Dansk pris på spilleren ligger for tiden stabilt og er den samme over alt (som i Norge).

Jeg fikk butikken til å fylle ut skjema med tanke på mva. Jeg betalte dansk mva og kjørte på rødt på vegen inn i Norge. Tanken var å få stempel og underskrift fra det norske tollvesenet, for så å sende skjemaet tilbake til butikken. Da ville jeg fått tilbake det danske beløpet. Det ble ikke nødvendig, for den norkse tolleren orket ikke gjøre noe med saken. Dermed ble det kun dansk mva, enkelt og greit!

Jeg har spilt på Regaen noen timer og er gledelig overrasket. Forbedringene i lyden var som forventet, sammenlignet med min gamle Philips-spiller. Bedre dynamikk, diskant, bass og detalj og mindre resonanser og forvrengning. Men, graden av forbedringene var mye større enn forventet med Elys-2 pickupen :) Har ikke sammenlignet med CD-spilleren ennå, men hører Regaen er omtrent på samme nivå. I så fall tror jeg jeg kommer i mål (se begynnelsen av tråden). Med en Ortofon Bronze blir nok platespilleren bedre enn CD-spilleren.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.235
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
I forrige uke hadde jeg ferie i Danmark. Turen var ikke lang til Århus, så da ble det en Rega Planar 3 - 2016 :)

Prisen totalt ble ca. 7380 norske kroner. Dansk pris på spilleren ligger for tiden stabilt og er den samme over alt (som i Norge).

Jeg fikk butikken til å fylle ut skjema med tanke på mva. Jeg betalte dansk mva og kjørte på rødt på vegen inn i Norge. Tanken var å få stempel og underskrift fra det norske tollvesenet, for så å sende skjemaet tilbake til butikken. Da ville jeg fått tilbake det danske beløpet. Det ble ikke nødvendig, for den norkse tolleren orket ikke gjøre noe med saken. Dermed ble det kun dansk mva, enkelt og greit!

Jeg har spilt på Regaen noen timer og er gledelig overrasket. Forbedringene i lyden var som forventet, sammenlignet med min gamle Philips-spiller. Bedre dynamikk, diskant, bass og detalj og mindre resonanser og forvrengning. Men, graden av forbedringene var mye større enn forventet med Elys-2 pickupen :) Har ikke sammenlignet med CD-spilleren ennå, men hører Regaen er omtrent på samme nivå. I så fall tror jeg jeg kommer i mål (se begynnelsen av tråden). Med en Ortofon Bronze blir nok platespilleren bedre enn CD-spilleren.
Vel og bra, og gratulerer med ny spiller!:)
Men hva skjer hvis den går i stykker?

bjoras

Medlem
Ble medlem
30.06.2015
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Det har jeg ikke sjekket ennå :p Har jo tenkt på det da. Regner med sannsynligheten for at den går i stykker er veldig liten. Det måtte være at nåla på pickupen løsnet, men den vil jeg uansett bytte med tiden. I verste fall må jeg vel ta den med på neste Danmarksferie.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.527
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Skal vi tro dette som står på Rega´s hjemmeside, så er jo risiko liten:

Rega continues to grow and develop new products, all of which strictly follow those early Rega virtues of excellent build quality, long life and amazing value for money all backed up by a lifetime warranty against manufacture defects.

Jeg finner ikke noe internasjonale garantivilkår på Rega´s hjemmesider, men slik dette er formulert - og i sinsammenheng, så må man anta at dette gjelder generelt.

Usikkerhet vil det allikevel være relatert til det som slites under normalt bruk (motor, reim, drivlager, lager i armoppheng og stift/PU). Her er man jo ekstra beskyttet i Norge med reklamasjonsrett i inntil 5 år for det som er ment å vare utover ordinær garantiperiode. Stift og reim vil jeg anta at faller utenfor bestemmelsene, uansett. Mht nål/oppheng på en dyrere MC er jeg mer usikker på hvordan vil stille seg - også iht norsk kjøpslov.

Sist redigert:
Topp Bunn