Rega P 3 oppgradering?

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Hei,
Tilbake i Hi-Fi verdenen etter noen års pause men ser at interessen ikke har sluknet helt,
Som gammal vinylfreak er det egentlig et rippe-prosjekt til naboen som har vekket liv til interessen.

Back to basic:
Jeg har en Rega p3 fra ca 1990 som jeg har brukt hele tiden med div pick-uper og nødvendige justeringer, den funker fint med en Linn K9 PU og div modder b.la spacere for å få VTA til å stemme med en ikke orginal PU (dvs ikke Rega) signalene sendes videre til en Doxa 01 riia

no 1
Jeg er ute etter ny PU som er noe i gata til Linn k9 (litt mørk) altså en pickup som matcher en brukt Rega med de skavanker den har, en K9 kostet ca en høvding sist jeg kjøpte ny og vet ikke om det er noe vits i å bruke mere penger på en umodifiset Rega P3?
Åpen for forslag????

no2
Samme problem som no1 dvs ny PU men først etter oppgradering av Regaen? kom over denne http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1128211546&openflup&7&4 og ser at om en bruker ca 400$ + frakt og ev moms så havner en på ca 3000Nok i oppgradering av spilleren
Noen som har erfaring med det?
3000Nok er jo lite i vinyl sammenheng kommer jo ikke langt med å selge Regaen og starte på nytt med en bedre spiller , eller??
Isåfall om jeg oppgraderer hva tror kan matche denne riggen i Pickup verdenen (MM eller MC)

Ellers? Ny motor?

Takk

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Regea P 3 oppgradering?

Hei,

nå er ikke jeg noen ekspert på platespillere, men jeg har ett prosjekt på gang. Jeg har en rega planar 25, som jeg har tenkt å oppgradere så langt det går.
Mest fordi det er spennende, og for å se hvor langt det går an å dra det.

Har funnet to firmaer som leverer både ny sub-platter og tallerken. Dette er de oppgraderingene jeg kommer til å investere i først. Disse er så langt jeg ser også kompatible med p3.

http://www.isokinetik.co.uk/ og http://groovetracer.com/index.html

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Regea P 3 oppgradering?

Jeg bytta til den subplatteren på min gamle P3, og syns den var verdt det, for det det er verdt. ;)

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Regea P 3 oppgradering?

Gøy :)
hvor mye skal dere bruke på PU på en max modda P3 / planar 3 / 25?
i gamledager het det vel at ca 1 høvding var max en trengte å bruke på PU på en original planar 3?
eller?

Ps tror vel at jeg lar være å kassere min Linn K9 den er nok ikke utslitt og det er sikkert mye mere å hente på oppgradere mekanikken, dessuten hadde det vært gøy å se hvor langt en K9 rekker.

Ser at mange mener at dette er prilista:

-nytt armlodd
-nytt lager
-ny platetalerken
-ny motor (på planar ivertfall)
-strømforsyning

hei å hå

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.892
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Regea P 3 oppgradering?

I siste nr av Hifi world (feb) skrivs det om Isokinetik oppgraderingen.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Regea P 3 oppgradering?

pellesmil skrev:
Ser at mange mener at dette er prilista:

-nytt armlodd
-nytt lager
-ny platetalerken
-ny motor (på planar ivertfall)
-strømforsyning

hei å hå
Ja, hei og hå hvor mange penger har du brukt nå? Om jeg hadde vært deg, med en Rega P3 fra 1990, så hadde jeg kjøpt og prøvd en ny pu til spilleren (som du mest sansynlig kan dra med deg til neste spiller, eller selge brukt) og så lagt resten av pengene til side inntil det dukker opp en brukt P3-24 på børsen (har sett slike til 3.500). Da får du nyere arm, nyere og bedre motor som også kan bruke TT-PSU osv. Mer om denne, se f.eks http://stereophile.com/turntables/708rega

Men, men, er du glad i spilleren du alt har, og anser oppgradering/forandring av spilleren som et "labour of love" prosjekt, eller bare syns det er gøy/spennende, then have a go at it (og start f.eks med: http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=517&id=2240). Men husk bare på at du kjapt kan bruke MYE på "oppgraderinger". Så spørs det da også om den spilleren du ender opp med til slutt fremdeles kan kalles en Rega P3? Og om oppgraderingene faktisk ble nedgraderinger? Samt, om spilleren - med alt du har påkostet den - i det hele tatt har noen (annenhånds)verdi for andre enn deg selv.

....det er lett å bli bitt av "oppgraderings-basillen". Bekvemt er det også, iallfall for lommeboka om man kan kjøpe litt nu og da, ikke alt på en gang. Men i sum blir det fort penger av det....derfor jeg foreslår å heller legge til side kroner og se etter en forholdsvis ny P3-24 (eller noe annet fint)...eventuelt bare kos deg med den spilleren du har en stund til - inntil du får lyst på noe noe som er enda dyrere og finere :)

PS: Om du får en rega p3-24, så har du fremdeles mulighet til å fylle på med "stuff"...oppgradering/nedgradering, iallfall kjøpe ting som du kan prøve, for å finne ut av om lyden ble bedre eller ikke, eller bare anderledes. Mye å bruke penger på her for den som vil altså.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Regea P 3 oppgradering?

kjetil71 skrev:
Fant denne på Ebay, men stusser litt på om denne ikke blir vel tung å dra for motoren på Regaen??

http://cgi.ebay.com/ACRYLIC-MAT-UPG...rntable_Parts_Accessories?hash=item1c0f59f37c
Ukjent med produktet, ville ha søkt litt rundt på ulike forum (som rega avdelingen hos vinylengine.com) for å se om andre har erfaring med akkurat denne. Men til saken, vekt, har ca 600g ekstra last på min p3-24 just nu tipper jeg (og jeg har ikke TT-PSU). Sentervekten er 430g (den har jeg veid) + en litt stiv tung gummimatte som jeg nå bare tipper vekten på. Erfaringen så langt er at det går greit, den holder farten, men trenger litt mer tid på å få opp turtallet, samt at jeg må være veldig lett på hånden med platebørsten - ellers så stopper alt opp. Hva dette betyr for slitasje aner jeg ikke, men etter å ha observert at det er få plater som ligger helt plant, samt at pickupen ofte duver litt opp og ned, så insistere jeg nå på å bruke platevekt. Løser ikke problemet helt, men det blir nå litt bedre. Noe å tenke på, fordi om du laster spilleren med tyngre tallerken, så har du mindre å gå hva gjelder bruk av sentervekt - eller om du også skulle vurdere en platekrans. Hvor mye mindre, hvor mye vekt den tåler før den stopper helt opp eller begynner å gå ujevnt, aner ikke. Lurer også litt på hva en TT-PSU vil ha å si, den levere vel bare nok/god strøm og sørger for at turtallet er riktig, men om lasten blir større enn motoren klarer å dra så hjelper vel ikke nok/god strøm eller styring.... :)

En annen sak er hvor mye vekt senterlager og sub-tallerken (sub-platter) tåler....hmmm.

Ps: ttweights.com anbefaler en 340g vekt til rega, det sier kanskje også noe ..(herunder at jeg er på gyngende grunn). http://www.ttweights.com/catalog/item/6997332/7020292.htm

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Regea P 3 oppgradering?

zimon skrev:
Ps: ttweights.com anbefaler en 340g vekt til rega, det sier kanskje også noe ..(herunder at jeg er på gyngende grunn). http://www.ttweights.com/catalog/item/6997332/7020292.htm
Skrev jeg, og føyer til: Om noen er på jakt etter en noe lettere vekt til sin Rega enn den TTweights byr på, så kom jeg over http://www.bren1recordclamp.com/page5.php. Der tilbys en standard vekt 413.91g, men også en Light versjon på 328.85g. Ikke mye lettere enn den TTWeights foreslår... men noe, + at den er rimeligere! (mener jeg så at Bren1 har en ebay shop der det var litt mer utvalg av andre ting han selger).

...et annet vurderingsmoment når det gjelder sentervekt: Rega anbefaler vel at man lar motoren gå når man først har starten den, altså at man skrifter vinyl mens tallerken snurrer. Om man skal bruke en vekt ville det sikkert da være greiest med ei som er lett å gripe/løfte - uten å misten den ned på plata og puen :eek:. Mulig vekten fra Bren1 blir litt liten/unhåndterlige i så måte. Har ikke hatt en slik fysisk i handa, så ikke godt å si.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Regea P 3 oppgradering?

Takk for mange bra innlegg, som det skrives så er det fort gjort å gå helt av skaftet med "oppgraderinger" jeg tror jeg ikke skal bruke mere enn ca 3000, (+ ev frakt og ev moms) på oppgraderinger.
Jeg "nedgraderte" til den originale filtmatta fra en gammal bulkete Ringmat og forbedringen var relativt stor, og med det i minnet håper jeg at ev. modding av Regaen min går etter value for money prinsippet.

Men i tillegg til armlodd, lager, tallerken er vel motor en liten akilleshæl på min gamle Rega, husker bare hvilken virkning nettstøyfilter hadde på Regan, ingen annen komponent i anlegget tjente mere på nettopp nettstøyfilter.

Hmm, får bare vente på en liten førjulspresang ny platestrammer på vei fra England http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390146829767

Hei å hopp

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Regea P 3 oppgradering?

En ting jeg glemte vedr. annenhåndsverdi: Noen av de delene ("oppgraderingene") man kjøper til sin rega vil sikkert ha en viss annehåndsverdi for seg om man tar seg bryet med å selge i løsvekt. Tar man vare på de originale delene, kan man da senere selge spilleren med sin originale utrustning - som den er, og nyanskaffelsene for seg. Gitt at det fremeles finnes et marked av folk som er like "oppgraderingskåte" som en selv er/var. :)

PS: Pellesmil, som trådstarter tror jeg du har du mulighet til å rette/redigere overskriften, stavefeil der "Regea".

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Regea P 3 oppgradering?

zimon skrev:
PS: Pellesmil, som trådstarter tror jeg du har du mulighet til å rette/redigere overskriften, stavefeil der "Regea".
Takk, tar en tur ut av dysteletiker-skapet av og til , funker ikke alltig like bra.

Ps fikk pris på Full pakke fra Groovtracer dvs tallerken lodd og det beste lageret, 598$ FOB NJ USA + min frakt til Norge ca 350Nok det er ferdig prutet uten noe mere tull, da kommer vi til en pris på ca 4000NOK hmmmmm ???

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
pellesmil skrev:
Ps fikk pris på Full pakke fra Groovtracer dvs tallerken lodd og det beste lageret, 598$ FOB NJ USA + min frakt til Norge ca 350Nok det er ferdig prutet uten noe mere tull, da kommer vi til en pris på ca 4000NOK hmmmmm ???
Jeg skal ikke si hva sa...nei det var det jeg ikke skulle si. Men jeg kan jo si at det jeg sa i mitt første innlegg her i tråden var ikke hentet ut fra løse luften, men fra et regneark der jeg la inn diverse spennende "oppgraderinger" til Regaen min, med frakt og pluss moms...og det ble...dyrt! :eek: Derfor min P3-24 fremdeles er en umodifisert P3-24 ...inntil videre :)

Topp Bunn