Rega Fono Mk3 og Rega Aria

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Bjørn H: Og det er nettopp den kjølige, groovy nøytraliteten- uten å noen gang dra for langt over mot det lyse, som feks Pro-Ject platespillere har en tendens til- som gjør at jeg er så glad i den danske kunstneren. Det , og den utrolige detaljeringa til prisen. Den reagerer som en MC, gir et typisk kraftfullt, vidåpent, nordisk lydbilde, men intet låter skarpt/ henger etter;D Og det er penger verdt. Eksklusiv, sofistikert, brutalt dynamisk, logiske prioriteringer. Japanerne hos AT er imo litt for søte og forsiktige der:rolleyes: Bortsett fra på ART9, da..hehe. Standard 95en er fortsatt ei ekte musikkbombe og. Men det dynamiske raffinementet de to dyre 2M´ene har, det klarer imo ikke AT helt i samme klasse. Kombinasjonen derav er mao noe jeg setter svært høyt..

Så spørs det da hvor og hva man vil ha...
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Den nye VM95-serien er bedre enn den forrige. Har bestilt en AT-VM95ML med Microlinear sliping for å se hva som skiller disse.

Utenom 2M Black har jeg faktisk en Red også, så man kan vel si jeg har sansen for ytterligheter. Jeg regner med å anskaffe Bronze for å få testet den også senere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Bjørn H: Såpass har også jeg fått med meg. "Standard" betyr selvfølgelig den nye VM95en lenger her oppe. Husk: Disse danskene bytter du bare stylus på.

Red kan oppgraderes til Blue, men ikke videre. Bytt bare nåla på den Reden du har.
Bronze har et bedre magnetsystem, kan oppgraderes til Black. Og fra Red til Black får du en så heftig oppgradering at det omtrent ikke kan beskrives..
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bjørn H.
Om du vil teste Puffin i eget oppsett, så kan du få låne min en stund. Vet ikke hvor du holder til men, men kan sendes.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Bjørn H: Såpass har også jeg fått med meg. "Standard" betyr selvfølgelig den nye VM95en lenger her oppe. Husk: Disse danskene bytter du bare stylus på.

Red kan oppgraderes til Blue, men ikke videre. Bytt bare nåla på den Reden du har.
Bronze har et bedre magnetsystem, kan oppgraderes til Black. Og fra Red til Black får du en så heftig oppgradering at det omtrent ikke kan beskrives..
Penger nok! Pleide kompisene mine å si. Når det gjelder VM-serien til Audio Technica, så er i alle fall disse mulig å bytte stylus/stift på om man vil uansett modell i denne serien. Du kan faktisk det også i 2M-serien også... Red passer på Black osv. Men om det er forskjeller på huset mellom Red/Blue og Bronze/Black vet jeg ikke. Men jeg har begge på hvert sitt headshell her i stua så det kan jeg nok finne ut av etter hvert.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Bjørn H.
Om du vil teste Puffin i eget oppsett, så kan du få låne min en stund. Vet ikke hvor du holder til men, men kan sendes.
Nordens Paris.

Men er ikke det et litt småkomplekst produkt?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Bjørn H:

Se specs fra Ortofon på 2M, så ser du at det ikke er mulig å få stylus fra Red på huset til Black/Bronze. De to lavest rangerte er byttbare om hverandre, men ikke videre opp til Bronze/Black. Dog, du kan bytte Bronze- og Blacknåla om hverandre på samme hus.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Bjørn H:

Se specs fra Ortofon på 2M, så ser du at det ikke er mulig å få stylus fra Red på huset til Black/Bronze. De to lavest rangerte er byttbare om hverandre, men ikke videre opp til Bronze/Black. Dog, du kan bytte Bronze- og Blacknåla om hverandre på samme hus.
Det der er en vanlig misforståelse:


2M husene vil passe alle nålene uavhengig av om det er Red-Blu-Bronze-Black. Lyd blir det også. Om det er forskjell på husene til Red/Blu og Bronze/Black får man vurdere selv.
 
Sist redigert:

Wolfen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
77
Antall liker
39
Eneste forskje er vist kun at rød og blå er spolene vikklet med kobbertråd og bronse og sort med sølvtråd.
Blitt meg fortalt vertfall :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Eneste forskje er vist kun at rød og blå er spolene vikklet med kobbertråd og bronse og sort med sølvtråd.
Blitt meg fortalt vertfall :)
Det høres sannsynlig ut. Her er et annet eksempel på at man kan bruke nåla til Black på huset til Red og Silver.

 

Wolfen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
77
Antall liker
39
Tror ikke jeg greide å høre noen forskjell med mine rock'n roll ører ivertfall hehe.
God dynamik i den black.
Liker bronze også. Har liksom litt av alle 2m nålene
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bjørn H.
Om du vil teste Puffin i eget oppsett, så kan du få låne min en stund. Vet ikke hvor du holder til men, men kan sendes.
Nordens Paris.

Men er ikke det et litt småkomplekst produkt?
Nei er ikke det. Koble opp, sette den opp riktig. Så kan du bare spille. Eller gå videre å justere klang balansen, topp og el bunn frekvenser. Det er mange muligheter, men man trenger ikke bruke noen.

Da har du vertfall tilbudet, ta kontakt på pm om intr er der.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Bjørn H: Snodig. For sålenge jeg har visst om 2M- dvs hele tida- har både forhandlerne og Ortofon selv fortalt det slik jeg skisserer her oppe. Om de videoene der er riktige- jeg sier OM- må Ballerup ha gått relativt under radaren med de husendringene som skulle til for å få til det.
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Klart de videoene er riktige. Det har vært kjent lenge at man kan koble hvilket som helst hus i 2M serien med hvilken som helst stift i 2M serien.
 

Wolfen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
77
Antall liker
39
Kan til og med sette på en OM stift på en 2M PU. Passer det også!
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.786
Antall liker
8.753
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Bjørn H: Snodig. For sålenge jeg har visst om 2M- dvs hele tida- har Ortofon selv fortalt det slik jeg skisserer her oppe. Om de videoene der er riktige- jeg sier OM- må Ballerup ha gått relativt under radaren med de husendringene som skulle til for å få til det.
Jeg kan skrive under på at det går helt fint, jeg har hatt 2mblack og blue samtidig (noen dager) måtte selvsagt prøve å bytte litt.
black var speller ny og blue et par år, kunne høre god forskjell uten at jeg husker helt hva. det er riktig at black/bronze har sølvspoler mens red/blue har kobber. jeg leste i en test et eller annet sted (engelsk tidskrift) at materiale i selve huset var bedre på black/bronze. har ikke sett dette beskrevet fra ortofon dog...

mvh
Vipa
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Så langt jeg vet så skal 2M Red og Blue laget av plast av ukjent variant, mens 2M Bronze og Black skal bruke et polykarbonat som heter Lexan DMX -en form for plast men som skal være fleksibelt og ha lite resonans. Om det er forskjell her er i realiteten vanskelig å si, men jeg synes at det er merkelig at det velges ulike plastmaterialer i denne sammenhengen. Men Red/Blue skal ha 5,5 mV utgangssignal, men Bronze/Black skal ha 5 mV. Spolene er så langt jeg vet enten Black/Bronze har sølvspoler i huset mens Red/Blue har kobber i sine.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bjørn H:

Se specs fra Ortofon på 2M, så ser du at det ikke er mulig å få stylus fra Red på huset til Black/Bronze. De to lavest rangerte er byttbare om hverandre, men ikke videre opp til Bronze/Black. Dog, du kan bytte Bronze- og Blacknåla om hverandre på samme hus.

Det går såvidt jeg vet helt fint, men en Red med Bronze-stift blir ikke helt en Bronze likevel, fordi selve motoren/spolene er annerledes på Black/Bronze enn red/Blue, men det passer og funker.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bjørn H: Snodig. For sålenge jeg har visst om 2M- dvs hele tida- har både forhandlerne og Ortofon selv fortalt det slik jeg skisserer her oppe. Om de videoene der er riktige- jeg sier OM- må Ballerup ha gått relativt under radaren med de husendringene som skulle til for å få til det.

Det har alltid fungert.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Bjørn H:

Se specs fra Ortofon på 2M, så ser du at det ikke er mulig å få stylus fra Red på huset til Black/Bronze. De to lavest rangerte er byttbare om hverandre, men ikke videre opp til Bronze/Black. Dog, du kan bytte Bronze- og Blacknåla om hverandre på samme hus.

Det går såvidt jeg vet helt fint, men en Red med Bronze-stift blir ikke helt en Bronze likevel, fordi selve motoren/spolene er annerledes på Black/Bronze enn red/Blue, men det passer og funker.
Ifølge Ortofon så spesifiserer de at det brukes Lexan DMX polykarbonat i selve huset til Bronze/Black, og det er forsølvet kobber i spolene. Det er også færre viklinger i spolene enn det er i Red/Blue og som senker utgangsignalet hos Bronze/Black til 5 mV.

Red/Blue, her framkommer det ikke konkret hva huset er laget av, og det antas at det er laget i plast. Ut fra et kostnadsperspektiv skulle det likevel ikke forundre meg om det er nøyaktig samme materiale brukes i Bronze/Black. Spolene har flere viklinger med kobbertråd enn Bronze/Black har derfor et høyere utgangssignal på 5,5 mV.

Det vi sitter igjen med da når det gjelder Ortofons 2M-serie, er at de eneste forskjellene er at Red/Blue bruker ren kobbertråd med flere viklinger i spolene enn det det Bronze/Black gjør som i tillegg bruker forsølvet kobbertråd i stedet, og selve stiften som hos Red er elliptisk, Blue er elliptisk "nude", Bronze er elliptisk fine line "nude" og Black har Shiabata.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bjørn H:

Se specs fra Ortofon på 2M, så ser du at det ikke er mulig å få stylus fra Red på huset til Black/Bronze. De to lavest rangerte er byttbare om hverandre, men ikke videre opp til Bronze/Black. Dog, du kan bytte Bronze- og Blacknåla om hverandre på samme hus.

Det går såvidt jeg vet helt fint, men en Red med Bronze-stift blir ikke helt en Bronze likevel, fordi selve motoren/spolene er annerledes på Black/Bronze enn red/Blue, men det passer og funker.
Ifølge Ortofon så spesifiserer de at det brukes Lexan DMX polykarbonat i selve huset til Bronze/Black, og det er forsølvet kobber i spolene. Det er også færre viklinger i spolene enn det er i Red/Blue og som senker utgangsignalet hos Bronze/Black til 5 mV.

Red/Blue framkommer det ikke konkret hva huset er laget av, og det antas at det er laget i plast. Ut fra et kostnadsperspektiv skulle det likevel ikke forundre meg om det er nøyaktig samme materiale brukes i Bronze/Black. Spolene har flere viklinger med kobbertråd enn Bronze/Black har derfor et høyere utgangssignal på 5,5 mV.

Det vi sitter igjen med da når det gjelder Ortofons 2M-serie, er at de eneste forskjellene er at Red/Blue bruker ren kobbertråd med flere viklinger i spolene enn det det Bronze/Black gjør som i tillegg bruker forsølvet kobbertråd i stedet, og selve stiften som hos Red er elliptisk, Blue er elliptisk "nude", Bronze er elliptisk fine line "nude" og Black har Shiabata.
Enig i at det ikke er helt utenkelig at det er samme type plast som brukes i huset på alle modellene, men så lenge vi ikke vet er det ren spekulasjon. Men som sagt, ikke utenkelig at dette er noe Ortofon helst holder for seg selv for å skape et tydeligere skille mellom red/blue og bronze/black.

Personlig ville jeg uansett aldri ha klart å slå meg til ro med en black oppgradering av f.eks. red så lenge jeg visste at det var forskjellige spoler som satt i dem. Da blir det aldri en ekte black, selv om de passer sammen rent mekanisk.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Jeg ser absolutt ikke poenget med å gå fra Red og direkte opp i Black via rein stylus-oppgradering, da det jo tross alt er uforholdsmessig dyrt, og huset altså er - iallefall i små deler- forskjellig. Og- Elefantmannen- for en gangs akyld er jeg enig med deg. Spolene skal være riktige før en slik oppgradering kan svare seg. Derfor har vi også ei NATURLIG deling i 2M-serien. Porsche 911 har felles arv med Bobla, men du gir den ikke Boblemotor for det.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ser absolutt ikke poenget med å gå fra Red og direkte opp i Black via rein stylus-oppgradering, da det jo tross alt er uforholdsmessig dyrt, og huset altså er - iallefall i små deler- forskjellig. Og- Elefantmannen- for en gangs akyld er jeg enig med deg. Spolene skal være riktige før en slik oppgradering kan svare seg. Derfor har vi også ei NATURLIG deling i 2M-serien. Porsche 911 har felles arv med Bobla, men du gir den ikke Boblemotor for det.
Jeg er enig med deg i at Red er på ca. samme nivå som en VW boble. ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Jeg har begge typer hus med spolene som er litt forskjellige. Det skal dog sies, at det rundt om på diverse forum er personer som mikser og trikser med hus og stifter, og er svært godt fornøyd med resultatene.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Dazed: Som vanlig; Det var ikke det jeg sa. Det jeg sier er at egenskapene skal stå i forhold til pris. Eller om mulig overgå forventninger. Og i så henseende er 2M Red et omtrentlig unikum. Den kan oppføre seg- i bilspråk- som en liten Porsche hvis den blir brukt- og matchet riktig. Men ift de dyrere 2Mene har den langtfra samme potensial. Og da får du aldri utnytta det nålskiftet. Så: Da gjør man det rett og slett ikke. Det er like lite logisk som at motoren fra en 1303 har noe å bidra med under panseret på en 911S. Selv om den passer.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg ser absolutt ikke poenget med å gå fra Red og direkte opp i Black via rein stylus-oppgradering, da det jo tross alt er uforholdsmessig dyrt, og huset altså er - iallefall i små deler- forskjellig. Og- Elefantmannen- for en gangs akyld er jeg enig med deg. Spolene skal være riktige før en slik oppgradering kan svare seg. Derfor har vi også ei NATURLIG deling i 2M-serien. Porsche 911 har felles arv med Bobla, men du gir den ikke Boblemotor for det.
Jeg sier som profeten: man kan lede et esel til vann, men man kan ikke tvinge det til å drikke. At du ikke er oftere enig med meg er nok litt i samme kategori, tenker jeg. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg ser absolutt ikke poenget med å gå fra Red og direkte opp i Black via rein stylus-oppgradering, da det jo tross alt er uforholdsmessig dyrt, og huset altså er - iallefall i små deler- forskjellig. Og- Elefantmannen- for en gangs akyld er jeg enig med deg. Spolene skal være riktige før en slik oppgradering kan svare seg. Derfor har vi også ei NATURLIG deling i 2M-serien. Porsche 911 har felles arv med Bobla, men du gir den ikke Boblemotor for det.
Jeg er enig med deg i at Red er på ca. samme nivå som en VW boble. ;)
Mmm, av de to velger jeg nok bobla. ;)
 
Topp Bunn