Forsterkere Rega Brio vs. Exposure XM5

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Hei.
Jeg har en Rega Brio som jeg er svært fornøyd med. Denne er med hver helg vi er på hytta så jeg vurderer å kjøpe en til å ha fast hjemme. Men så har jeg sett litt på Exposure XM5, samme fysiske mål, litt mere krefter og dac innebygd.

Rega Brio koster nå 7990,- Exposure XM5 koster hele 15990,- og da blir spørsmålet, kan den forsvare dobbel pris? Det er mulig at den kanskje heller skal sammenlignes med Rega Elex?

Jeg liker veldig godt de fysiske målene på disse forsterkerene og det er etter min mening en fantastisk lyd i Rega Brio i forhold til pris.

Nå tror jeg ikke det er solgt så mange Exposure her i landet så det er nok begrenset erfaring med den men hvis noen har denne og kan si noen ord om den er jeg takknemlig.
Mvh. Morten
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Gjetting:
Exposure koster mer fordi den har kraftigere strømforsyning (og muligens noen andre fordeler som større utgangstransistorer etc). Dermed lever den mer effekt, og er mer tilpasningsdyktig. Den vil kunne levere bedre resultat enn Rega på tyngre last. Nå har Brio vist seg å være en svært så livlig og likandes muskikkformidler, en typisk eksponent for "britisk lyd", noe som også gjelder Exposure. Nei, selvsagt har ikke det lydmessige utbyttet dobbel verdi, men en hver som har hørt to produkter side om side, der det ene åpenbart låter bedre enn det andre, spør seg om det er verdt det. Nei, det de opplever at den lille forskjellen er verdt alt de selv er i stand til å betale for akkurat det de hører der og da.
I så henseende tror jeg sikkert Exposure er verdt pengene. Men har du allerede et par svært lettdrevne og lettstyrte høyttalere, tror jeg det ikke! :)
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Den lille Regaen spiller fint og driver både Klipsch Rp260 og Proac Db1 her hos meg. Når jeg sammenligner strømtrekk ser jeg at Rega trekker marginalt mindre enn Exposure. Tror nok du har rett i det du skriver om lettdrevne høyttalere:)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Den lille Regaen spiller fint og driver både Klipsch Rp260 og Proac Db1 her hos meg. Når jeg sammenligner strømtrekk ser jeg at Rega trekker marginalt mindre enn Exposure. Tror nok du har rett i det du skriver om lettdrevne høyttalere:)
Rega + Klipsch = en hemmelig kjærlighetshsitorie, faktisk.
Tror jeg en gang beskrev det i retning av at "Roy Gandy har ingen aning om hvor rampete ungene hans er, når pappa ikke er hjemme!" Kjør på, det er bare å digge alt det den lille Brio'n er i stand til å komme opp med av overraskelser! :)
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Hytteanlegg?

Da ville jeg kanskje ventet en liten måned eller to på dette, komplett nytt og prisgunstig Rega system på vei:

Vis vedlegget 576842 Vis vedlegget 576843
Jeg så denne nyheten men på hytta har jeg et par System Audio 505 høyttalere, fra rundt 2004 og de er en fin match med Brio. SA trenger en del power så jeg kan ikke ha mindre effekt enn i Brio.
Den nye Rega IO har jeg absolutt tro på men som sagt tenker jeg Brio på hytta og Exposure eller noe annet hjemme. Er blitt litt opphengt i dette designet med halv bredde. Har også Cyrus i kikkerten men dette merket har så vidt jeg vet ingen forhandler i Norge.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.914
Antall liker
1.948
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ahhh..skjønner! Jeg er også fan av shoebox size:) Etterlyste Cyrus selv som du kanskje så, de skulle absolutt hatt en forhandler i Norge. Ellers så er jo Cyrus lett å få tak i fra søta da.
For noen år siden gikk jeg rett fra første gen Brio til Naim UnitiQute v1.5. Syntes den gang det ble en lydmessig nedgradering, på høyttalerene jeg benyttet på den til Audio Note AN-K. Men, jeg har fortsatt Quten i drift på sitt 7-8 år og bla.brukt den på Saxo 1 med glimrende resultat. Finner du en brukt v.2 så er jo det en fin sak å ha på hytta:) Du kan hive på en NAP100 effekt i samme format også. Men Exposure trekker nok det lengste strået på lydkvalitet generelt vil jeg tro.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Er i Sverige omtrent hver sommer så jeg har tenkt tanken om å kjøpe der tidligere men da et annet merke som ikke er representert i Norge.
Litt usikkert med dagens kronekurs da.:)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.898
Antall liker
1.911
Sted
Sortland
Kan du røpe et navn...?
Hvordan ligger det an med service på slikt - blir det mye plunder eller er det rett fram (raka vägen :) ) ?
Tittet litt på Cyrus, men de lider vel litt av extraboks-syndromet; har du denne så trenger du (ihvertfall) denne her :rolleyes:
Blir litt motløs av slikt :(:confused::(
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Kan du røpe et navn...?
Hvordan ligger det an med service på slikt - blir det mye plunder eller er det rett fram (raka vägen :) ) ?
Tittet litt på Cyrus, men de lider vel litt av extraboks-syndromet; har du denne så trenger du (ihvertfall) denne her :rolleyes:
Blir litt motløs av slikt :(:confused::(
Hadde en Vincent 236 fra 2004 - 2008 som jeg var veldig fornøyd med. Flere år senere tenkte jeg å kjøpe en slik igjen men med tanke på forhandleren da var ikke det et tema lenger. De siste årene har jeg fått sansen for de engelske half size ampene. Enig med deg om ekstraboks syndromet men det slipper en med Rega. Fordelen med Cyrus(og Exposure) er jo at de også har innebygd dac i mange av modellene. Ser at Cyrus har en modell 8 som burde være kraftig nok til at en ikke trenger ekstra strømforsyning.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Er litt forundret over at Cyrus ikke er representert i Norge. Mulig det blir litt spesielt og for kostbart i forhold til design og begrenset effekt.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.140
Torget vurderinger
1
Henger meg på her hva gjelder fascinasjon og glede over britisk hifi, og små bokser især. Et tredje alternativ som jeg tror trygt kan nevnes her, er Quad Vena II Play. Den føyer seg pent inn i rekken til Rega og Exposure, den får gode omtaler både her og der, og mange andre steder.

Av disse har jeg hatt Rega Brio, har nå en Exposure 3010S2 og planlegger en Quad Vena II Play inn med tiden til et eldre 2-veis KEF jeg har stående.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Er det Hififreaks som er eneste forhandler for Quad? Fine anmeldelser på Quad ihvertfall!
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.140
Torget vurderinger
1
Oslo Hifi Center fører Quad, de har den tidligere utgaven som heter Quad Vena, du kan jo ta kontakt med dem og høre om de tar inn den nyeste Vena II Play også? Ellers er det vel Hifi-freaks som forhandler dem så vidt jeg vet, har handlet med dem tidligere med utelukkende godt resultat.
 
Topp Bunn