Diverse Refurb.no

S

svk

Gjest
Noen som har handlet? Vurderer å kjøpe en x230 med i5/8gb ram og 500 gb snurre.
Er det verd pengene? Ser ut som garantien er bra?
Noen erfaringer?

C

cruiser

Gjest
Sikkert greit nok, noen år gamle leasingmaskiner, syns dog ikke det var spesielt billig. Men kjøp for guds skyld en med ssd og ikke gammeldags snurredisk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke konkret erfaring med disse, men generelt er refurb bare tøv. De kjører neppe noe annet enn en factory reset eller en formatering og gnikker dem litt. De kan sikkert ha kommet over ett og annet parti fra en bedrift for vil kvitte seg med utrangert ræl i bulk, men tror du kommer mye lengre med kjøp på finn, eller nytt.

Jeg ville aldri handlet med slike.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.642
Sted
Ytterst i havgapet...
Kjøpte ny til meg sjøl litt før jul... Kikka på Refurb, men fant det allt for dyrt i forhold til nytt...

S

svk

Gjest
Er jo gamle maskiner. Kommer med nyinstallert win 10. 1års garanti. Kan leveres med ssd. Må nok sjekke litt mer før evt kjøo

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Vi har kjøpt noen titalls maskiner på jobben fra slike firmaer, og har hatt utelukkende gode erfaringer. Maskinene har som regel vært tilnærmet som nye utseendemessig. Det har av og til vært småskader som knekte USB-porter, løse taster, strømadaptere med brudd i kabel etc, men det har alltid blitt ordnet opp i uten diskusjon. Altså viktig å sjekke slike ting nøye når man mottar maskinen. Det er som regel noen måneders garanti på maskinene.
Å få kjøpt en rimelig strøken, 3-4 år gammel bærbar PC fra "proff"-serien (=en HELT annen kvalitet enn det man får på vanlige elektrobutikker) til et av de kjente merkene (Dell, HP, Lenovo), med nypris på kanskje 15.000,-, til 3-4.000,- brukt må vel være en grei handel så lenge det er OK spesifikasjoner på den. Utviklingen går tross alt ikke så fort for tiden.

S

svk

Gjest
Lenge siden jeg har vært borti pc. Så spesifikasjoner har jeg ikke greie på. Men har allerede via denne tråden forstått at SSD er et must. I5 høres flott ut, men er vel sikkert veldig mange versjoner.
Ser ut som x230 ble lansert for over 5år siden.batteriet som følger med er vurdert til c-kvalitet. Dvs at det holder 30% eller mer. Da blir det jo plutselig 3500 for brukt pc,, da jeg må kjøpe batteri også.
Kjøpte ny pc for 2år siden. Men det var heller triste greier. Kun brukt den når jeg måtte. Men etter at jeg fikk minnekortleser til ipad' n så har jeg brukt den til nesten alt.
Vurderer også ny mobil som støtter pc mode.
Noen som har erfaringer med samsung eller huawei sin mobile pc løsning.

edit:
x230 hos rubi var solgt. hadde en x240 til 3500. skulle egentlig bare ha noe rimelig til under 3000...

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.090
Enhver cpu holder til ditt bruk. I7 er veldig, veldig overkill strengt tatt. Ville sett etter noe svakere som bruker mindre batteri siden det er en bærbar PC.

Prøv å finn en med 8GB ram, for øvrig. 4 er lite i disse tider selv om det jo holder til enkel bruk.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.574
Sted
Trondheim
i7 finnes jo i mange versjoner. Hvor bra denne er aner jeg ikke. Helt sikkert en av de langsomste av i7ene. Den kommer ikke veldig godt ut her: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-640LM+@+2.13GHz
Jeg ser at maskinen var anmeldt i PCMag i 2011 (HP Elitebook 2540p), så det er en veldig gammel maskin. 4 GB RAM og spinnedisk gjør at du blir sittende mye å vente. Til musikkavspilling og tekstbehandling funker det nok, men greier du deg med en 12" skjerm (eller skal du koble til ekstern skjerm)?

S

svk

Gjest
Har en labtop idag med celeron og 4gb. Den er helt ubrukelig. 3år gammel. Betalte 1990 for den. Han i butikken påsto at mobilen hans hadde raskere prosessor. Tror nok han hadde rett. Hadde egentlig sett meg ut en slik x230. Hvordan er i3 i forhold til i5. Tenker at skjermen er stor nok. Evt då har jeg en 24"skjerm på lur. Mulig hp bør skippes. Var også dyre rambrikker til disse.

Kan en x230 med ssd/i3 og 8gb ram være noe?

C

cruiser

Gjest
i7 finnes jo i mange versjoner. Hvor bra denne er aner jeg ikke. Helt sikkert en av de langsomste av i7ene. Den kommer ikke veldig godt ut her: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-640LM+@+2.13GHz
Jeg ser at maskinen var anmeldt i PCMag i 2011 (HP Elitebook 2540p), så det er en veldig gammel maskin. 4 GB RAM og spinnedisk gjør at du blir sittende mye å vente. Til musikkavspilling og tekstbehandling funker det nok, men greier du deg med en 12" skjerm (eller skal du koble til ekstern skjerm)?
Sammenlignet med f.eks en celeron n3350 som tilbys i nye pcr på elkjøp i prisklassen 3-3.5k får en eldre i7 av tregere sort dobbelt så høy score i cpumark. Men som weld er inne på er strømforbruket nesten 6 ganger så høyt på disse eldre prosessorene. Ellers så er jeg enig i 8gb ram og ssd disk.

S

svk

Gjest
2468 for x220i med 120ssd og 8gb i3 2310m
1års garanti og 5års rekl.
Win 10. Knuser sikkert min 2000kroners labtop

S

svk

Gjest
Ser der ja, hva er forskjell på T og X serien til lenovo?

C

cruiser

Gjest
Ser der ja, hva er forskjell på T og X serien til lenovo?
X serien har vel stort sett vært en mindre og mer mobil serie med mindre skjermer type rundt 12" mens t serien har vært en modell med større skjermer. Fordelen med den jeg linket til er at den er litt raskere, bruker noe mindre strøm og har usb3.0. Men den er fysisk noe større.

S

svk

Gjest
i5 , 8gb og ssd + usb og bt 4.0... tok denne jeg :)

takk for alle tips

S

svk

Gjest
da har jeg hentet pc `n itservicepartner. så langt fornøyd. virker veldig bra. batteri også bra

S

svk

Gjest
kjøpte inn en til fra itpartner til jobb. godt fornøyd ned den.svarte til forventningen. raskt levert

Topp Bunn