Ref 210 ai ai problems

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg kom hjem fra ferie og skulle kople opp anlegget og 210 blokkene er musestille. Jeg koplet som sedvanlig alt fra strømnettet når jeg reiser ut a byen. Nå viser det seg at gutten i huset hadde koplet dem opp og benytte anlegget mens jeg var borte. Jeg skjønte at et eller annet hadde skjedd siden alle ledningene var innkoplet ja. Anyway, det er ikke liv i refene i det hele tatt. Ikke lys eller noe. Sikringene jeg har inspisert så langt ser helt ok ut. Er det noen der ute som har en tanke eller to om hva som kan ha gått galt? resten av anlegget kommer opp som normalt---og ja, han har fått høre det..
mvh

jakr
 
T

timc

Gjest
Siden begge er helt døde er det sannsynlig at det er sikringer. Har du sjekket interne sikringer?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg har sjekket sikringene som jeg ser direkte når jeg tar av det øvre lokket, men ikke dersom det er sikringer andre plasser. er det det da? Det var sikringer som slo meg også som et åpenbart scenario..

Det er litt amper stemning i huset i dag...kan en si..


mvh

jakr
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er ikke en sikring i nettbrønnen...?

Mvh
OMF
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ser ut som det er en sikring til høyre for nettbrønnen (sirkulær - skru ut!)



 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jo det var akkurat det det var. Det er en sikring ved siden av nettbrønnen. Den er tydeligvis automatisk på et vis slik at den spretter ut dersom belastningen er for stor. Jeg tok frem den ene blokka og tok ut sikringa og da viste det seg at den var litt sotet på siden av glasset men ellers helt ok. Det ser ut som at det har gått en for stor strøm over kontaktene på et tidspunkt slik at sikringen har løst ut. Jeg gjorde det åpenbare:), dytta inn og vred rundt på den andre blokka og slo på knappen. voila det funker... men jeg har ikke tenkt å la guttvargen slippe så lett..selv om det er musikk i heimen igjen.. takker gutar for hjelp til feilsøking.

mhv
jakr
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
jakr skrev:
. men jeg har ikke tenkt å la guttvargen slippe så lett..selv om det er musikk i heimen igjen.. takker gutar for hjelp til feilsøking.

mhv
jakr
Antar at du har en relativt voksen gutt siden han klarer å koble opp anlegget og jeg lurer da på hva som er hensikten med anlegget dersom ikke hele familien kan bruke det.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Fint at problemet hadde en enkel løsning, jakr. Hver av blokkene har forøverig 3 sikringer.
Foruten den som er plassert ved siden av nettbrønnen er transformatoren for effektdelen
beskyttet med sikr. Den er plassert på printet foran trafoen. Likeledes er oppstartskretsen
beskyttet. Denne sikr. er plassert foran kondisene. :)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
jakr skrev:
Jo det var akkurat det det var. Det er en sikring ved siden av nettbrønnen. Den er tydeligvis automatisk på et vis slik at den spretter ut dersom belastningen er for stor. Jeg tok frem den ene blokka og tok ut sikringa og da viste det seg at den var litt sotet på siden av glasset men ellers helt ok. Det ser ut som at det har gått en for stor strøm over kontaktene på et tidspunkt slik at sikringen har løst ut. Jeg gjorde det åpenbare:), dytta inn og vred rundt på den andre blokka og slo på knappen. voila det funker... men jeg har ikke tenkt å la guttvargen slippe så lett..selv om det er musikk i heimen igjen.. takker gutar for hjelp til feilsøking.

mhv
jakr
Tipper poden din har vært litt for.... med på-knappen.
Hvis man slår forsterkeren av og så på igjen innenfor et tidsintervall på under 1 sekund går nok sikringene. Det var ihvertfall det som skjedde med mine ARC AW220..... ::)

mvh
Finn M
 
T

timc

Gjest
Dette gjelder bare for forsterkere med thermistor på strøminntaket. Den trenger litt tid på å kjøle seg ned.

Med softstart krestsløp vil det ikke være ett problem.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Anonym skrev:
jakr skrev:
. men jeg har ikke tenkt å la guttvargen slippe så lett..selv om det er musikk i heimen igjen.. takker gutar for hjelp til feilsøking.

mhv
jakr
Antar at du har en relativt voksen gutt siden han klarer å koble opp anlegget og jeg lurer da på hva som er hensikten med anlegget dersom ikke hele familien kan bruke det.
Hmm, ser jo hensikten her med å ha litt kontroll over kostbare saker.
Opplæring og veiledning må til først hvis ikke bør man holde seg unna. Godt det ordnet seg uten reperasjon.

mag

Hmm,
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
:) Alle ungene er fult opplærte og i stand til å operere anlegget, skulle bare mangle. Men..når jeg reiser på ferie og det ikke er noen i huset så kopler jeg fra. Det mener jeg er en god vane, og så sover jeg godt i fall værmeldingen skulle vise torden hjemme mens jeg er på en annen kant. Denne gangen hadde han kommet hjem midt i ferien min og kopla opp i forbindelse med en fest hjemme..og det er nettopp slike sitausjoner eg ikke liker. Utstyret er ikke akkurat myntet på siklende unggutter med tildels alt for mye innabords..:)

jakr
 
R

Roysen

Gjest
Mulig jeg ikke har noe med dette og at jeg ikke burde brydd meg, men har du en sønn som er gammel nok til "å ha tildels alt for mye innabords" ville i hvert fall jeg vært glad for om han delte hifi interessen med meg. Jeg ville gitt fri opplæringen og full oppmuntring til bruk med beskjed om å ringe dag eller natt om det oppstod problemer eller om der var praktiske spørsmål. Jeg ville i hvert fall ikke lagt begrensninger på bruk eller straffereaksjoner når noe går galt. I værste fall kan interessen til en vordende audiofil drepes. Tenk heller på alle de fine stundene dere kan ha foran enten ditt eller hans anlegg i fremtiden. Alle kan gjøre feil og sikringer kan gå selv for de mest erfarne.

Dette er skrevet i beste mening.

Mvh
Roysen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Roysen, du tar feil; beste måte å vekke interessen for hifiapparater etc på er å gjøre anlegget til forbudt sone.

Nei seriøst, jeg er blant de gammeldagse som mener at det ikke bør være noen automatikk i at barn har tilgang til absolutt alt de vil uten videre. Det er fortsatt greit å ha ting man er redd for som man ikke vil ha operert av barn imo. Men ting har jo med alder på barnet og risiko ved aktiviteten å gjøre da.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Er enig i at barna også må få glede av anlegget, men hos meg er vinylsnurreren fredet område når guttungen på tjue har fest.
Roger
 
R

Roysen

Gjest
Vidar P skrev:
Roysen, du tar feil; beste måte å vekke interessen for hifiapparater etc på er å gjøre anlegget til forbudt sone.

Nei seriøst, jeg er blant de gammeldagse som mener at det ikke bør være noen automatikk i at barn har tilgang til absolutt alt de vil uten videre. Det er fortsatt greit å ha ting man er redd for som man ikke vil ha operert av barn imo. Men ting har jo med alder på barnet og risiko ved aktiviteten å gjøre da.
Helt enig Vidar. Det var bare at når han antok at poden hadde mer enn nok innabords, så antok jeg at poden måtte være over 18 år - altså voksen ikke barn.

Mvh
Roysen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg bruker generellt å prøve å holde meg borte fra disse litt mer private trådene, men jeg tror nok at min gutt skal få såkalt "frihet under ansvar". Det innebærer at han nok kommer til å få lov til å benytte seg av det jeg har av gøyale ting. Men mine regler skal følges - for det er mitt utstyr og jeg har svettet og spart for å kjøpe dette - og da skal han vise respekt for det. Kort fortalt - hvis han får lov til å spille musikk alene, evt sammen med venner - så er det helt greit. Men han ville nok også få beskjed om at vorspiel/nachspiel evt lydtrykkstester er forbudt - og hvis utstyret ryker under en slik forbudt aktivitet - ja så får poden bedrive botsøvelser en stund!

Respekt for andre og andres tid/ting/valg er det for lite av i dagens samfunn synes jeg....mitt bidrag blir i så måte at vi skal ha det hos oss!

I beste mening....

Mvh
OMF
 
Topp Bunn