Redigering av innlegg

J

J.J

Gjest
Hvorfor kan det ikke bli en tidsbegrensning på å redigere innleggene ?
Det er en uting etter min mening.
La oss si 15 minutter før innlegget blir "fast" ??

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Redigering er vel forsåvidt greit, å rette opp i for eks stavefeil osv er jo ikke veldig spekulativt. Derimot kan det i blant synes som om det er på sin plass å se på folks mulighet til å slette sine egne innlegg i hytt og gevær.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
jan#jan skrev:
Hvorfor kan det ikke bli en tidsbegrensning på å redigere innleggene ?
Det er en uting etter min mening.
La oss si 15 minutter før innlegget blir "fast" ??
Det er en grense, men den er satt på cirka 10 dager.

J

J.J

Gjest
10 dager blir jo helt feil....

På 15 minutter så rekker du å lese over å redigere innlegget for skrivefeil.... og sågar og vurdere om du vil slette eller ei.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er greit med 10 dager jeg, men det krever jo at den enkelte ikke "misbruker" det.
Med misbruke mener jeg at hver enkelt bør skrive "edit;" for det som blir nytt/forandret.......at det er foretatt en redigering står jo benevnt under eget innlegg.
Av en eller annen grunn :-\ så enser ikke alltid jeg skrivefeil før jeg ser det som innlegg, men det kan jo også være at en ønsker å moderere seg litt sånn........litt i etterkant.......eller lengre i etterkant.
Det kan også godt forekomme at en ved senere tidspunkt blir klar over at det en har skrevet ikke er korrekt (les: feil type/navn på f.eks. omtalt/beskrevet produkt)
Igjen så er der greit å gjøre oppmerksom på at en har forandret og i størst mulig grad hva som er forandret.

Derimot så har jeg opplevd å starte en ny tråd med innhold av et for meg plutselig oppstått problem, som jeg etter kort tid finner ut er et fullstendig tulleproblem eller nærmest bare jeg som har surra skikkelig.
Et par tre ganger har jeg startet en slik tråd, ofte sen kveld eller natta, bare for like etter å skjønne at denne tråden aldri burde vært startet :-[
Ja, jeg kan forandre innholdet...........men ikke slette tråden, selv om ingen på det tidspunktet (som jeg gjerne skulle ha slettet) har svart.

Slette hele innlegg i en allerede etablert tråd flere dager etter innlegg er jeg i mot, det hele blir jo bare meningsløst kaos.

Mvh.KW

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Enig i at redigering over tid er en uting. Er temmelig lei av enkelte gjengangere sletter høytravende innlegg i et forsøk på å forskjønne det lite flatterende lyset de har satt seg selv i. Selvinnsikt kan tydeligvis noen ganger ta tid.

Hvis man ikke kan stå for den dritten man skriver, meg selv inkludert, kan en likesågodt finne på noe annet å gjøre.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Årsaken til 10-dagers grensen er at det kan være greit i enkelte avdelinger, som f.eks. mitt anlegg osv., men ikke så greit i andre avdelinger. Dagens forum gir oss kun mulighet til å sette en grense for alle avdelinger under ett, men i neste HFS blir dette annerledes.

J

J.J

Gjest
ErosLoveking skrev:
Hvis man ikke kan stå for den dritten man skriver, meg selv inkludert, kan en likesågodt finne på noe annet å gjøre.
Det er realt sagt - og jeg er helt enig. Derfor en kortere tid enn 10 dager.
At en bommer med innlegg kan igjen siteres og forsvares eller dementeres.

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Trots mitt begränsade deltagande i form av antal inlägg på HFS stödjer jag möjligheten for forummedlemmen att redigera sina egna inlägg.

Ett alternativ till tidsbegränsning under nästa version av HFS vore kanske att spara den opprinnelige posten "gjemt under" den redigerade.

Nu vet jag inte hur registerhanteringen ser ut i forumprogramvaran men om en tänker att post 1 numreras som rad 10, post 2 som rad 20 osv kanske den ursprungliga posten, exempelvis post 2, vid redigering kan kopieras och sparas som rad 21 där den intresserade ges möjlighet att se denna ursprungliga post genom länk i den redigerade posten som då sparats som rad 20.

En lösning av denna typ skulle tillgodose önskemål om spårbarhet parallellt med möjligheten att redigera sina inlägg.

/Suomela

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Enig i at redigering over tid er en uting. Er temmelig lei av enkelte gjengangere sletter høytravende innlegg i et forsøk på å forskjønne det lite flatterende lyset de har satt seg selv i. Selvinnsikt kan tydeligvis noen ganger ta tid. 

Nær grenseløst enig.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:

Det er ingen god ide å fjerne muligheten til å redigere innlegg. Det kan være helt enkle ting som retting av skrivefeil, fjerning eller endring av døde linker, legge til linker eller bilder, retting av faktafeil... til å ville slette deler av innlegg som kan virke fornærmede uten at det var tilsiktet.

Hvis muligheten til å gjøre dette misbrukes av "enkelte gjengangere" så har man et greit verktøy i å sitere disse hvis man ser for seg at dette kan skje. Det at noen misbruker muligheten er et svært dårlig argument for å fjerne greie redigeringsverktøy fra forumet og gjøre det mer rigid og mindre fleksibelt. En fjerning av slik redigeringsfrihet vil skape irritasjon og praktiske problemer for brukerne og gjøre det mer tungvint å bruke forumet. At der er litt såpeopera og sommerintriger i noen tråder er av liten betydning i det store og hele.

Man bør dog merke innlegget hvis man har redigert det slik at innholdet forandres vesentlig.

edit: Det er bare å skrive en linje på slutten.

ps. Det er et større problem hvis det er slikt at moderatorer driver å slette innlegg i tråder selv om de beveger seg utenfor tema en smule. Hvis det går på direkte usaklig krangling er det en litt annen sak. Da er det bedre å oppfordre til å holde seg til tema, evt. splitte tråden.

J

J.J

Gjest
Det er ingen som har sagt at en skal fjerne muligheten, og det er fullt mulig i ettertid å sende en PM til Moderatorene og be dem om å fjerne en død link eller noe.

Men det at en skal ha muligheten til redigere innleggene sine i flere dager ETTER en har sagt noe dumt - Ja da bør enn heller vurdere hva en sjøl skriver når det går en kule varmt ... det en sier bør stå !
Så får en heller være ydmyk og si at en dessverre tok vel hardt i ... En får være MANN og stå for det en sier ...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.669
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
jan#jan skrev:
10 dager blir jo helt feil....

På 15 minutter så rekker du å lese over å redigere innlegget for skrivefeil.... og sågar og vurdere om du vil slette eller ei.
Uenig. Det hender at jeg skriver noe, og så finner jeg skrivefeilen dagen etter. Da vil jeg gjerne ha lov til å rette på det. Tror jeg foreslo 48 timer en gang.

Folk får skrive fjas i fylla eller hetebølger og slikt modereres hjelpeløst. Disse vinyl/vin-trådene vi har hatt de siste dagene er kroneksempler.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Her har det tydeligvis skjedd ting(?) :D

Skulle bare inn i min egen tråd å kopiere en link, trykte på rediger, men fikk til svar "Du kan ikke redigere dette innlegget fordi tidsfristen for redigering er utløpt."

Støtter at vi har fått funksjonen, men kjekt å vite tidsfristen. ;) (24timer?)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det å korte ned på redigeringstiden vesentlig støtter jeg fullt ut. At dette kommer i HFS3 er godt å vite. Da er det og viktig at det informeres om hvilke tidsfrister som gjelder i de ulike avdelingene. At noen redigerer , endog fjerner sine innlegg, for å fremstå bedre enn de er er en uting. Og ja, det er gjengangere blant disse som gjør det til stadighet. De selv vet hvem de er.. 8)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
jeg har sett eksempler på unotene dere refererer til, og vil gjerne ha slutt på dette, men sier meg enig med Gjestemedlem og kw. det er praktisk å ha mulighet til å redigere innlegg en viss tid, og jeg liker å kunne rette opp stavefeil, grammatikk og feil med bilder og lenker.
det er god netikette å fortelle hva man har redigert.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Ja,og da ble det en endring på redigeringsfristen ser det ut til. ::)

Synes det blir for kort tid i noen tråder for diverse avdelinger og er enig med Gjestemedlem,Burnt og Kw her.Er jo også enig med en snill versjon av Eros sitt innlegg."Man bør stå for det man skriver."
Det er ikke slik redigering jeg heller sikter til som er nødvendig som en tilgjengelighet med større tidsfrist.Da kunne man jo være snill,ufin,real,nedlatende,omgjengelig og stygg i et og samme innlegg til det utrolige.Hadde kanskje vært artig å se det men ikke som noen gjenganger akkurat.
Vi er vel voksne nok til å komme med en unnskyldning i ettekant om det er på sin plass i slike tilfeller,skvære opp,eller legge ballen død. :)

Eksempel.(oppdiktet)

Høyttalere og Dempemateriale
Innlegg 1:
Jeg ser ikke helt poenget med å dempe der med både bitumen og akustilux da jeg tror det kan skape problemer for dynamikken.

Inlegg 2:
Det er fordi du er like innkompetent som en meitemark uten skistaver.

Dette burde du kunne!
Xy+2=kvantesprang 2 x 24/dempemassen + romakustikkens Q .......Nooob! :-* :mad:

2 timer senere...

Innlegg 2:
Det kan hende.Min kunnskap sier meg noe annet,men skal se litt nærmere på det.Kan hende det er noe i det du sier. ::)

6 dager senere:

Innlegg 2:

Idiot!Hvor har du fått det fra?Kokenboken fra husmorskolen til tanta di?Møøøøøø! :eek:

9 dager senere:

Innlegg 2:

Det ser ut til at du har helt rett.Det ser jeg nå etter å ha prøvd litt selv.Da var det ikke slik som jeg hadde trodd likevel.Rart,da den boken av Gisle Grønnskoll og Nøre Jonnor som jeg leste angående dette temaet fra 1963,hadde et helt annet svar. ::)

Osv....

Det hadde nok ikke tatt seg ut(før den tid hadde vel moderatorer også vært på saken).Kan være lurt å tenke seg litt om før man poster i noen tilfeller i hvertfall. :)

Topp Bunn