Redde data på harddisk

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Min datter har vært uheldig å skade en ekstern harddisk så den ikke kan leses uten å fjerne selve disken fra enheten, og montere den i annen leserenhet. Hun har fått opplyst fra flere hold at en slik redningsoperasjon vil koste i området 10 000,-. Nå er det slik at disken inneholder en del arbeide hun kunne ha svært stor nytte av, og hun har behov for å få tak i det. Men hun har ikke de nødvendige 10 000!

Noen som kjenner noen, eller har gode forslag til løsning?

Mvh
Håkon Rognlien
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Hva slags skade? Det er mye som kan være feil - fysisk skade på platene inni (lese/skrive-hode som har tatt nedi), skade på filstruktur, skade på styreelektronikken, skade på strømforsyning slik at disken ikke får nok strøm (har skjedd med et par LaCie-disker jeg har) osv...
Jeg har hatt problemer med et par eksterne harddisker der det har vist seg at det er elektronikken i kabinettet, og ikke selve disken som har vært problemet. Det ble løst ved å bytte kabinettet. Kanskje ikke store sjansen for at det er det som har skjedd, men det koster lite å prøve det - et slikt kabinett koster ikke mange kronene.
De diskene det har vært snakk om har vært en Western Digital og et par LaCie disker (i tillegg til strømforsyningsproblemene).
 
L

Laban MK2

Gjest
Data kan jeg ingenting om men mener å huske noen sa en gang at går ting helt i stå så kan løsningen være å legge linus på en usb å starte systemet fra den for å så hente ut filer du vil ta vare på .

Mvh
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vel, hvis du mister en masse data er du ikke uheldig men dum som ikke har backup !

På den annen side er det relativt enkelt å fikse hvis ikke disken er skadet. Ta med hele enheten til Elkjøp - de har vel verksted der de kan koble disken til en standard stasjonær PC og lese innholdet, hvis det er strømforsyning eller USB kontroller som har konka i boksen. Det er helt standard disker som sitter i slike bokser som og brukes i PC'er. Har gjort slike skifter mange ganger. Koster vel bare noen hundrelapper.

PS - ikke begynn å bruke diverse spesial programmer hvis man ikke vet akkurat hva man skal gjør - det kan bare gjør vondt verre.
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Slenger meg på anbefalingen om å ta ut disken og koble den via en dock eller usb-adapter. Holder du til i nærheten av Ski er det bare å si ifra hvis du vil ha hjelp.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Discen er altså en ekstern harddisk som er fysisk skadet slik at den ikke vil starte og lese seg selv. Den er åpnet av (forhåpentligvis) kyndige på helpdesk på videregående skole, og det har blitt konstantert at leseenheten i selve enheten er skadet. Discen selv ser uskadet ut. Discen ligger nå forseglet i plast.

Konklusjonen er at den må ut og leses i annen enhet enn den sitter i. Dette koster normalt 10 000 og oppover, så langt vi har kunnet finne ut. Noen som aner hvordan det kan utføres for la oss si et par tusen?

Mener det er denne typen (Seagate):
harddisk.jpg


Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Vel, hvis du mister en masse data er du ikke uheldig men dum som ikke har backup !
Saken er jo at skolen tar rutinemessig back-up. Like rutinemessig sletter de det etter en viss (nokså kort) periode. Dermed rakk det aller meste å forsvinne allikevel. Unge mennesker skal vel lære av sine tabber, noen av dem er dyrere enn andre....

Mvh
Håkon Rognlien
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg har gjort liknende tabber; til-og-med nylig. Skulle samle opp alt jeg skulle ta backup på på en stor ekstern disk, hadde nesten fått alt inn og klar til kopiering, når disken begynte å si klikk-klikk-klikk...-utilgjengelig. Heldigvis var det meste kopiert over, men endel var lagret kun på denne disken :-(
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Pratet litt med IBAS rundt dette. Sjansene for at "glade amatører" kan utføre sånt er mikroskopiske. Jeg ringer forsikringsselskapet og håper det beste... :)

Håkon
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Discen er altså en ekstern harddisk som er fysisk skadet slik at den ikke vil starte og lese seg selv. Den er åpnet av (forhåpentligvis) kyndige på helpdesk på videregående skole, og det har blitt konstantert at leseenheten i selve enheten er skadet. Discen selv ser uskadet ut. Discen ligger nå forseglet i plast.

Konklusjonen er at den må ut og leses i annen enhet enn den sitter i. Dette koster normalt 10 000 og oppover, så langt vi har kunnet finne ut. Noen som aner hvordan det kan utføres for la oss si et par tusen?

Mener det er denne typen (Seagate):


Mvh
Håkon Rognlien
Hvis noen har skrudd fra hverandre selve harddisken som sitter inne i den eksterne boksen og tatt ut platene, er det nok ikke så mange enn IBAS som kan hjelpe deg med dette, tror jeg dessverre.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
At 'helpdesk på videregående' kan konstatere feil på lese-enheten uten at den er synlig skadet på utsiden stiller jeg meg tvilende til.
Hva mener de med leseenheten? Jeg vil anta at dette er servoen og arm(er) med lesehode.
Jeg har sett disker mishandlet som er blitt ekstremt mishandlet som likevel har sett feilfrie ut inni.

Jeg har selv byttet kretskortet som sitter på utsiden av to disker med hell. Viktig at det er samme revisjon kort som byttes.

Ellers er det å plukke ut disken og koble den til maskin med docking el. egnet kabel.
Det finnes mengder med gratis verktøy for å redde data. Noen er egne Linux distribusjoner som kan kjøres fra CD eller minnepinne.
Eller har jeg brukt TestDisk mange ganger med hell.

Det viktigste av alt er å ikke skrive noe som helst til denne disken! En ubetenksom handling her kan være avgjørende for om dere kan få reddet noe data eller alt.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vel, hvis du mister en masse data er du ikke uheldig men dum som ikke har backup !
Saken er jo at skolen tar rutinemessig back-up. Like rutinemessig sletter de det etter en viss (nokså kort) periode. Dermed rakk det aller meste å forsvinne allikevel. Unge mennesker skal vel lære av sine tabber, noen av dem er dyrere enn andre....

Mvh
Håkon Rognlien
Høres ut for en merkelig form for back-up - beklagelig å høre...

Er redd IBAS er en dyr affære. De kan gjøre en sjekk og gi en pris - men det vet du sikkert siden du har snakket med de allerede. På jobb sendte vi en disk dit for noen år siden etter at renholder hadde lagt slangen på tepprenser over et bord og revet ned noen disker. Det kostet rundt 25' og vi klarte seff ikke å redde de viktigste dataene - var for store mengder data til å ta normal back-up (FEM analyser)
 
Sist redigert:

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Kunne du lagt ut et bilde av det du har liggende i plast? Så ser man raskt om det er hele harddisken, eller om de faktisk har demontert selve harddisken for å se på platene. I såfall burde de etter min mening funnet seg en annen jobb...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Om de har åpnet disken og eksponert platene bør de ta regningen fra IBAS, heh.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Min eldste datter hadde eksakt samme disk. Det var kontroller kortet som røk. Løsningen var å sette den inn i et nytt kabinett.
Det artet seg slik at disken bråket litt, så ble den stille, og kom ikke opp når den ble koblet til MAC'en. Et kabinett/usb adapter koster rundt en hundre lapp, og er verdt et forsøk.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Ta kontakt med Ahlberg Data AS 932 99 922 i Oslo. Disse er spesialisert i problemstillingen og er kun dette de driver med til konkurransedyktige priser. Det koster som regel litt som sagt men ring og ta en prat med daglig leder (det er han du kommer til) og hils fra meg da dette er en meget god kammerat av meg og hyggelig kar... :) Kanskje han kan hjelpe evt komme med forslag.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Takker, Haugenial, skal sjekke ut dette.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn