Recording The Beatles

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg fant fort ut at denne må jeg også ha. Er ikke sikker på om bestillingen gikk helt bra, plutselig reverserte hele prosessen seg og jeg ble engstelig.
Fikk du noen e-post som bekreftelse på ordren?
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg fikk en bekreftelsesmail. Sjekk ev din spamfolder? Du kan sikkert forhøre deg om ordren gikk gjennom, ev sjekke om kortet ditt er blitt trukket. Men jeg mottok en mail rett etter at jeg bestilte.
 
V

vredensgnag

Gjest
Dr Dong skrev:
Fandens fraktkostnader!
Porto fra USA er blitt latterlig, og de har kun det alternativet. Men jeg fant ut at det var til å se forbi, selv om jeg sendte dem en kommentar om at de gjerne kunne hatt noe annet enn Priority Mail. Går som regel greit med surface-mail. Men det er en stor og tung bok.

Før nyutgaven kom så jeg dem til over USD 400 på Amazon, og de ligger fortsatt her:
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Boken er "must have" for den som ønsker innsikt i den tids opptaksteknikker og -utstyr. Også relevant for andre musikkgenrer. Hyperdetaljert gjennomgang.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Mannet meg opp til å prøve en gang til da jeg ikke fikk noen mail fra USA. Denne gangen gikk det bra, kanskje jeg får to ex?
Dristig, synes jeg det var.
 
V

vredensgnag

Gjest
helarn skrev:
Mannet meg opp til å prøve en gang til da jeg ikke fikk noen mail fra USA. Denne gangen gikk det bra, kanskje jeg får to ex?
Dristig, synes jeg det var.
Send en mail og forklar hva som skjedde, og at du kun ønsker én bok.

Får min i romjulen, blir ikke til å snakke med.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.416
Torget vurderinger
23
vredensgnag skrev:
helarn skrev:
Mannet meg opp til å prøve en gang til da jeg ikke fikk noen mail fra USA. Denne gangen gikk det bra, kanskje jeg får to ex?
Dristig, synes jeg det var.
Send en mail og forklar hva som skjedde, og at du kun ønsker én bok.

Får min i romjulen, blir ikke til å snakke med.

BOMBE!

Intet nytt til jul altså... 8) 8)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.416
Torget vurderinger
23
Hva går boka ut på, BTW? Musikkhistorie eller teknikk?
 
L

Lars.N

Gjest
Ikke lest boka men det gikk buss utenfor abby studio , hører dere gått etter finner dere busser som raser avgårde på abby skiva.

God Jul fra Laban
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.254
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Hva går boka ut på, BTW? Musikkhistorie eller teknikk?
Teknisk musikkhistorie. Eller historisk musikkteknikk. Kommer an på øyet som hører. :p
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.254
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Stilig! Jeg har lest en del dokumentar/dybdestoff om Beatles og merker at man da lytter til musikken med nye ører. Man er mer observant på nye ting når man først har lest om det.

Tipper Beatles katalogen blir "som ny" når man er ferdig med denne boka her.

--------

Hadde en lignende opplevelse i sommerferien. Lest biografien til Keith Richards mens jeg spilte meg gjennom alle utgivelsene til Rolling Stones.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Stilig! Jeg har lest en del dokumentar/dybdestoff om Beatles og merker at man da lytter til musikken med nye ører. Man er mer observant på nye ting når man først har lest om det.
Tiltredes! (Slike ting gjør faktisk noe med opplevelsen.)
 
V

vredensgnag

Gjest
pengesluk skrev:
Hva går boka ut på, BTW? Musikkhistorie eller teknikk?
Hvordan de arbeidet - og hvor de arbeidet.

The book is divided into four sections.
The first looks at the design and construction of Abbey Road itself, and at the different roles of the various studio personnel.

The second section is about recording equipment, and features an enormous collection of highly detailed (and clearly labelled) photographs, as well as a wealth of information about each piece — much of it provided by the people responsible for using, maintaining and, in some cases, actually building the equipment.

Section three follows a similarly detailed format, but looks at effects and instruments belonging to Abbey Road and also at other studios used by the Beatles during their career.

Section four is about the actual production of the Beatles' records. There is a chapter for each year from 1962 to 1968, and a joint chapter for 1969 and 1970. Each chapter looks at the general techniques being used during that year and also features 'A Closer Look' sections which explore specific songs from that year in greater depth. The sheer volume of information doesn't let up here either, and the section is awash with 3D diagrams of studio layout, track sheets, photographs to show things such as drum mic placement, and lists of the equipment and instruments used during the sessions.

500 sider
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.416
Torget vurderinger
23
Suverent konsept altså. Synd musikken er så ræva.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.404
Antall liker
102.416
Torget vurderinger
23
Takke faen for det.. 8) 8) Joda, gammel nok, men fikk aldri foten for de tingene. Ble litt enkelt synes jeg, holdt på med blues, soul og R&B på den tiden og da ble det litt platt i sammenligningen. Men for all del.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.254
Torget vurderinger
1
Boe skrev:
Jeg husker det; noen var rett og slett for gamle til å nyte Beatles  8)

Her er Lewisohns "The official Abbey Road studio session notes 1962-1970" i pdf. Morsom og helt gratis.
http://issuu.com/neblinacircular/docs/recording_sessions/205?mode=a_p
Supert!

Ble så inspirert av denne tråden at jeg tok en runde med A Hard Day's Night og Help! Rakk begge albumene før jobb i morges.
Merker at jeg dveler ved detaljene i lydbildet. Feks den rare gitaren på I Need You (spor 4/Help!).
Kjøper nok den boka til slutt!  ;D
 
Topp Bunn