Recording engineer and producer Glyn Johns

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.857
Har nettopp kjøpt meg enda en pressing av "Joan Armatrading" (demo pressing; lyder lovende selv mot Speakers Corner pressingen) og "To the limit" i jakten på enda bedre lyd fra to plater med lyd i allerede toppklasse. Felles for disse to, samt "Show some emotion", også av Joan Armatrading og med lyd i ypperste klasse (og musikk i samme klasse) er setningen bak på coveret; "Produced and engineered by Glyn Johns"

Det er svært mange plater som har dette felles; god musikk, god lyd og Glyn Johns i en rolle enten som producer og/eller engineer. Noen utvalgte;
Nanci Griffith - "Storms" - spesielt Alto pressingen
Townshend/Lane - "Rough Mix"
Who - "Who's next"
Traffic - "Traffic" (GJ "bare" som en av 3 engineers - men lyden på en Pink Island pressing er så fantastisk ...... hadde alle plater blitt innspilt slik!)
Fairport Convention - "Rising for the moon"

Glyn Johns er etterhvert blitt en så klar indikator for god lyd (for meg), at når en pressing ikke helt lever opp til forventningene, så er det bare å jakte videre. Et eksempel; hadde lenge en "boxed Decca" pressing av "Beggars banquet" (Rolling Stones, Glyn er igjen en av 3 engineers) med god, men litt hard øvre mellomtone/diskant. Fikk tak i en "unboxed" Decca - en tidligere pressing - og nå er lyden på plass.

Vet ikke om dette er nyttig info for noen, men et søk på Glyn Johns på HFS ga 0 treff, så kanskje han ikke har vært nevnt her?

mvh

P.S. Dette er en meget subjektiv vurdering gjort helt uten bruk av blindtester, og sannsynligvis med et visst element av "fordommer" siden jeg ble gjort oppmerksom på Glyn John sine kvaliteter av M.Fremer, den kjente subjektivisten, for mange år siden. Videre er det kun brukt vinyl plater i evalueringen, så det er høyst sannsynlig en vurdering som er utsatt for både sterk bias, og mye tilfeldig støy.
Men sjekk og se om dere kanskje er enige likevel.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
492
Torget vurderinger
4
Dårlig respons på denne......

Dro fram "Show some emotions" (har ikke hørt den på over 10-15 år) og jo da, skiva låt bra den. Eneste jeg vil sette fingeren på er at den låt temmelig to-dimensjonalt. Ikke mye dybde i lydbildet her.
Dessuten forsto jeg hvorfor jeg ikke hadde spilt den på lenge, IMO er musikken temmelig kjedelig. (Men det er selvsagt en lite objektiv påstand)

Hva mener du med boxed Decca? Er det at det er en ramme rundt navnet (logoen)??
Får ta en lytt på Beggars Banquet en dag også, men den er det ikke 10 år siden jeg har hørt :)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.857
FZ skrev:
Dårlig respons på denne......

Dro fram "Show some emotions" (har ikke hørt den på over 10-15 år) og jo da, skiva låt bra den. Eneste jeg vil sette fingeren på er at den låt temmelig to-dimensjonalt. Ikke mye dybde i lydbildet her.
Dessuten forsto jeg hvorfor jeg ikke hadde spilt den på lenge, IMO er musikken temmelig kjedelig. (Men det er selvsagt en lite objektiv påstand)

Hva mener du med boxed Decca? Er det at det er en ramme rundt navnet (logoen)??
Får ta en lytt på Beggars Banquet en dag også, men den er det ikke 10 år siden jeg har hørt :)
Vel, takk for den ene responsen :)

Boxed vs. un (eller non) boxed ser du bilde av her;
http://www.stonesvikings.com/DECCA non box and box.htm

Forøvrig har M.Fremer en interessant artikkelserie om Stones pressinger, om du ikke har sett de her (siste av 3);
http://www.musicangle.com/feat.php?id=44

mvh

PS. Har en boxed Let it Bleed, og den låter helt utmerket.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
492
Torget vurderinger
4
Hei ch!

Takk for linker. De skal leses. Fant bare en unboxed Decca ved en rask kikk og det var "Bare Wires" med John Mayall fra 1968. Har alle Stones-skivene, men dessverre kun "boxed Decca". No.1 og No. 2 i monoutgaver, men de også "boxed". De er kanskje aldri gitt ut i stereo?

mvh
FZ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
492
Torget vurderinger
4
ch skrev:
Glyn Johns er etterhvert blitt en så klar indikator for god lyd (for meg), at når en pressing ikke helt lever opp til forventningene, så er det bare å jakte videre. Et eksempel; hadde lenge en "boxed Decca" pressing av "Beggars banquet" (Rolling Stones, Glyn er igjen en av 3 engineers) med god, men litt hard øvre mellomtone/diskant. Fikk tak i en "unboxed" Decca - en tidligere pressing - og nå er lyden på plass.
Spilte min Beggars Banquet i dag. Nederlandsk pressing, plan og støyfri plate, ikke utbrettcover.
Lyden derimot var temmelig begredelig. Hard, skingrende og uoppløst. Sjelden jeg opplever lyttetretthet, men etter disse to sidene var stillheten en velsignelse.
Skulle gjerne hatt denne med god lyd, mange sterke låter og skiva er jo definitivt en klassiker.....

Topp Bunn