reaktor/ choke

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
I en rør-effektforsterker fra LAMM brukes denne reaktoren:
159ZG 15mH 4A 0.25 500, fra hammond i strømforsyningen.

Hva er forskjellen mlm en reaktor og en choke?
Slik jeg kjenner rørforsterker - kretser (meget begrenset) brukes en choke til glatting av dc - strøm, men er det også mulig å bruke induktorer på ac strøm i en rørforsterker krets, og på hvilken måte kunne man evt. bruke reaktorer?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Sakset fra http://en.wikipedia.org/wiki/Inductor

Inductors are also employed in electrical transmission systems, where they are used to intentionally depress system voltages or limit fault current. In this field, they are more commonly referred to as reactors.

Chokes
http://www.aikenamps.com/Chokes.html

Altså; same shit, different wrapping.

Det finnes uendelig mange applikasjoner for induktanser, og mange måter å lage de på slik at de får egenskaper som passer applikasjonen. Det er et stort emne. I rørforsterkere er det i alle fall 4 forskjellige applikasjoner:

1. L i CLC filter i powersupply
2. L i LC filter i powersupply. Da brukes gjerne en såkalt swinging choke for å kompensere litt for spenningsfall ved økt strømtrekk.
3. Anodelast i spenningsforsterkertrinn.
4. Anodelast i parafeed utgangstrinn.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tipper at LAMM ikke synes choke er noe spennende lenger. Derfor et mer eksotisk navn på samme sak.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Tipper at LAMM ikke synes choke er noe spennende lenger. Derfor et mer eksotisk navn på samme sak.
Dersom vi fjærner oss fra LAMM; så er spørsmålet delvis om en reaktor vil kunne ha noen funksjon/egenskap i forhold til strømforyningene (AC delen av den) i vanlige haifaikomponenter, enten på primær eller sekundærsiden av netttrafoen? Jf. forøvrig Noratel.

Hvordan skal den i tilfelle spesifiseres og monteres?

Hvilke fordeler/ulemper vil en evt. reaktor ha sammenliknet med andre løsninger (herunder hvilke andre løsninger er det ift. tematikken)?

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Det er mye rart i hifi, og prisen på LAMM produkter er også det.

15 mH er en ganske lav verdi for filtrering, ettersom jeg forstår. I et phi filter er sies det 5-20H, mens for anodelast er vel høyere verdier vanlig (uten at jeg vet akkurat hvorfor). Er det mulig på bakgrunn av chokens verdien å spekulere i hvordan den er brukt?

Hvilke induktansverdier er det vanlig å bruke i ac strømfilter? Jeg hadde en gang et skjema til et slikt for hifi bruk men det finner jeg ikke nå.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Reactor = choke. Nettopp denne som LAMM kaller reactor står oppført i katalogen til Hammond som Choke. http://www.hammondmfg.com/153.htm
Ellers er det min mening at kobber gjør en utmerket jobb som elektrisk leder. Det funkler ikke så mye som sølv. Det er her glamour faktoren kommer inn.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
15 mH er en ganske lav verdi for filtrering, ettersom jeg forstår.
Det står også 4Amp på denne. Tipper at de to sitter i filtreringen av glødestrømmen.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Dersom vi fjærner oss fra LAMM; så er spørsmålet delvis om en reaktor vil kunne ha noen funksjon/egenskap i forhold til strømforyningene (AC delen av den) i vanlige haifaikomponenter, enten på primær eller sekundærsiden av netttrafoen? Jf. forøvrig Noratel.

Hvordan skal den i tilfelle spesifiseres og monteres?

Hvilke fordeler/ulemper vil en evt. reaktor ha sammenliknet med andre løsninger (herunder hvilke andre løsninger er det ift. tematikken)?

mvh
KJ

Den måtte i tilfelle sitte på primæren av en stor trafo i en effektforsterker e.l. for å begrense strømmen i påslag, for så å kobles forbi av et rele etter en stund.

Topp Bunn