Re: Måling av spiller!

K

knutinh

Gjest

Slike målinger hadde vært mer interessant om samme fyren hadde gjort sammenlignende målinger.

Jeg stiller meg litt tvilende til om 100dB kanalseparasjon f.eks er et nødvendig vilkår for "soundstage".

Ellers etterlyser jeg først og fremst blindtester. Målinger er greit for å underbygge påstander om at ting fungerer på en gitt måte objektivt sett, men blindtester underbygger at det hele har betydning for mennesker.

-k

K

knutinh

Gjest

Det er kjørt talløse blindtester hos San Diego Audio Guild, og disse målingene korrelerer med deres tester.
er det mulig å lese disse?

-k

K

knutinh

Gjest

Det er greit nok, men da må man også leve med at jeg ikke tar dem på alvor. Det er krevende å stikke ut hodet og prøve å overbevise folk, men hvis man ikke greier eller ønsker å redegjøre for fremgangsmåten så bringer det ikke verden videre.

Tenk på Sudbø. Hvis medisinske journaler ikke hadde krevd at man oppgir kilder til bakgrunnsmateriale så ville han aldri ha blitt tatt for fusk. At han likevel fikk holde på så lenge er et tegn på alvorlig systemsvikt i peer-review-systemet, men alternativet ("stol på meg - medisinen er god for deg") ville ha vært enda verre.

-k

N

nb

Gjest

Sikkert imponerende målinger, Løkken har jo forlatt åstedet, han er vel den som kan si mest om hvor bra det faktisk er.

De aller grommeste MC-pickupene har vel en kanalseparasjon på noen og 30 dB, men har ennå ikke hørt noen klager på bredden på lydbildet eller presisjon i stereobilet fra den kanten;)

T

timc

Gjest

Nå er nok ikke kanalseparasjon den viktigste parameteren. De fleste produkter har mer en nok.

Litt morsomt at han drar frem 2. harmoniske som positivt.

At han drar paraleller til Zanden synes jeg derimot er meget rart da den ifølge Stereophiles målinger er helt på bærtur.

At både Zanden og APL låter bra tviler jeg ikke på. Men man kan jo spørre seg hvilke parametere som faktisk er viktige. (sett fra et teknisk ståsted altså)

Mvh

K

knutinh

Gjest

De som har funnet ut av at kabler er forskjellige orker ikke møkkastormen, de har funnet ut det for seg selv, og det er for seg selv de skal bevise noe siden dette er en subjetiv hobby på mange måter.
Hvorfor gidder du å gå ut på et forum og hevde din mening når det uansett bare er deg selv du ønsker å overbevise??

Så sitter en annen gjeng med formelsamlinga og resistans, induktans og kapasistans, da blir det aldri enighet og vi må bare finne oss i det.
På hvilken måte vil du si at jeg er en "gjeng med formelsamlinga og R, L og C" når det faktisk er blinde lyttetester jeg etterlyser?? Er det ikke ironisk at du argumenterer med tekniske tester, mens jeg etterspør den faktiske hørbare effekten?
Men å godta at det ikke er forskjeller fordi noen er bedre til å arguementere og kreve bevis vil jeg aldri ;)
Mange takk. Jeg mener forøvrig at man ikke trenger å være spesielt flink til å argumentere mot noen som ikke en gang gidder å sannsynliggjøre sin mening.

Dere gjør "jobben" lett for skeptikerne - av ukjent grunn?

-k

T

timc

Gjest

Man må jo måle mot de få som faktisk legger ut målinger av sitt utstyr, SKIKKELIGE målinger. Hvilke parametre er viktige da timc? Jeg har ikke peiling, men det har Alex Peychev. Si meg hva som skal måles så skal jeg nevne det for han.

Sjerpings. Les siste linje.

Mvh

T

timc

Gjest

Les nå det som står da. Jeg stiller ikke spørsmål ved målingene i det hele tatt.

Men synes det er rart han drar paraleller til Zanden som måler elendig. APL målingene derimot er jo bra.

K

knutinh

Gjest

1.Fordi jeg har testet og vet at du tar feil når det hevder det ikke er forskjeller, du sier ditt og jeg mitt så får folk selv avgjøre.
Jeg sier ikke at det "ikke er forskjeller". Jeg sier at du som så ofte ellers, kommer med påstander av noe spektakulær karakter som du ikke underbygger med noe som helst annet enn at vi må stole på deg og dine sannhetsvitner.

Når jeg kommer med påstander så prøver jeg å underbygge dem slik at de skal ha verdi for andre. Om andre finner at de har verdi er selvsagt helt opp til den enkelte og deres behov.

Alternativet er at vi arrangerer en "status-konkuranse" hvor en (f.eks Viking) får rollen som kongen på haugen og kan definere hvordan alt henger sammen og alt som betyr noe (uten en eneste bakgrunn), og så må alle de andre på forumet kun ha leserettigheter.

-k

K

knutinh

Gjest

Nå må du roe ned med statuskonkuranser etc. Nå er det du som i annenhvert innlegg prøver å diskredittere det meste som ikke kan bevises opp og ned i mente. Jeg sier kun at begge synspunkt må få komme frem siden mange objektivister har sutret og gnelt fordi de føler at de gode argumentene og bevisene deres ikke blir hørt. Så nå tilleggger du meg MYE mer feil enn det jeg gjorde ovenfor og du beklaget deg med en gang. Ingen kan definere hvordan alt henger sammen, jeg har ALDRI nevnt det, bare at det IKKE er mulig ennå og at vi finner ut nye ting stadig vekk. Det er du som forfekter at vi vet alt som er å vite om kabler, ikke jeg. Hvem er det da som er mest påståelig om hvordan ting henger sammen?
Du hevder at "Det er kjørt talløse blindtester hos San Diego Audio Guild, og disse målingene korrelerer med deres tester. " Når du sier dette så regner jeg med at dette er forsvarlige blindtester som beviser ting som tidligere har vist seg svært vanskelig å bevise. Når jeg etterspør link sier du imidlertid "argumentet er at de vet det er forskjeller og det er nok for dem, orker ikke en drittstorm (shitstorm) for å overbevise noen som allerede har bestemt seg sier de."

Sett utenifra så er dette en litt dårlig fremgangsmåte. Omtrent som om jeg bastant skulle si at "det er matematisk bevist at alle kabler låter likt", og når du spurte meg om kilden sa jeg "tja... njeh, jeg hørt et rykte om det en gang på en fest på matematisk fakultet".

-k

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1