RCA-kabel mellom VPI Classic og Pass RIAA

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Har skumlest gjennom trådene her men ikke funnet noen spesifike tips til det jeg leter etter.

Vil ha en RCA-kabel som jeg skal ha mellom min VPI Classic og PASS XONO. Kjører en Lyra Argo I-pickup og vil gjøre dens jobb med å "dra" kabelen lettest mulig. Trenger ikke vært dyrt ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er slik at VPI brukar Nordost Valhalla internt i VPI JMW-armane frå JMW 9 Signature og oppover. Dersom Classic ikkje har fått ei enklare utgåve av armen, er nok dette eit svært fornuftig val, spesielt når ein ser kva du har tenkt å bruke spelaren saman med av både pickup og riaa. Men det finnest sjølvsagt rimelegare alternativ som heilt sikkert kan låte veldig bra, dei også.....

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Mener det er brukt en noe rimeligere armkabel i Classic-armen.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
emokid skrev:
Mener det er brukt en noe rimeligere armkabel i Classic-armen.
Hva Arve mener vet jeg ikke, men om du finleser på VPIs web om Classic-armen, så sier de at den er "Born from the 10.5i, stretched to fit the Classic chassis, simplified to save on cost[...] De sier ikke noe om kablingen i Classic-armen, det gjør de derimot for 10.5i armen (i løsvekt), som kommer med "Nordost Valhalla wire standard" ... så det er grunn til å tro at ....

Går du dertil til musicdirect sin webshop og ser hva de skriver under den nye Classic 2 (da VPIs websider bare sier "under construction" på sidene for hhv Classic 2 og 3); http://www.musicdirect.com/product/88847 :

"The VPI Classic 2 comes standard with the incredible new stainless steel version of the JMW-10.5i unipivot tonearm in rigid mount mode and VPI's VTA Base. The JMW-10.5i uses VPI's pure copper wire, a solid plinth with either a real wood finish, a solid fixed mounted AC synchronous motor, silent inverted bearing, and new Mini HR-X isolation feet"

Og der også deres (VPI's?) oppsummeringen av "serien".

"Classic Evolutions
There are three versions of the Classic turntable, Classic 1, Classic 2 and Classic 3. Classic 1 is the standard model, offering outstanding overall performance, featuring the Classic Aluminum Platter, the JMW-10.5i and mini-H-RX feet. Classic 2 adds VPI's VTA Base, allowing fine on-the-fly adjustments of VTA. Classic 3 is the ultimate evolution of the Classic design in both performance and appearance. The Classic 3 is a much heavier design, with a resonance eliminating 1/2" thick aluminum plinth and a gorgeous piano black base.The Classic 3 also includes VPI's Ring Clamp and HR-X Weight for improved record coupling. The JMW-10.5i is upgraded with a new Stainless Steel armtube and Valhalla wiring. Click here to see all VPI Classic Turntables." (mine uthev.))

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Jepp, dobbeltsjekka med VPI-sida i gårkveld jeg og. Men tror uansett en valhalla blir litt over prisnivået jeg vil ligge på:) Andre tips?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.837
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Notert!

DIY er absolutt et alternativ!

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.837
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg tror der finns lite bedre alternativer til Eichmann plugger..(kanskje de "store" WBT)
minst mulig metall i veien...

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.837
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
se her:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310217240183&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

(kan anbefale forhandleren, grei og seriøst, men direkte kontakt hjelper http://www.artundvoice.de/ om å få noe bedre portopriser)

hos audiofoni.no koster ett sett med kobber 450kr og ett med sølv 1050kr ved forhåndsbetaling... ikke mye dyrere her i norge altså...

litt vrient å lodde (de MÅ stå i en hunn kontakt ellers blir de for varmt) og materialinnsats forsvarer ikke prisen, men de låter knallbra!!!

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Mange takk for forhandlertips og råd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjøpte et sett Silk Mk. II som jeg bruker på min Scoutmaster. Funker meget godt, og langt bedre enn de Wireworld Equinox som jeg fikk med spilleren. Litt mørkere i klangen og lavere støy.

Jeg har planlagt å korte inn og reterminere kablene, samt å erstatte den separate (diy) jordlederen med en skjermstrømpe fra Elfa (heldekkende skjerming av kabelparet pluss lavere motstand i jordinga, det kan neppe være noen ulempe). Jeg hadde tenkt å bruke Bullet plug. Men... Jeg ser nå at de er nesten like dyre som WBT Nextgen (1500,- for to par hos dynaBel), så det blir kanskje disse i stedet.

Topp Bunn