RCA kabel m jording

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
454
Torget vurderinger
3
Hei

Skal bytte fra DIN til RCA på platespilleren.

Hvor får jeg tak i RCA kabel m "integrert" jording ?
dvs jording går på utsiden av kabelen.

Trenger ikke være noe dyre greier

Mvh
Joar

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kan du ikke bruke en løs ledning til jord?

Arne K

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
454
Torget vurderinger
3
Det kan jeg jo :)

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Bilstereo-stasj. F.eks Torshov bilrekvisita, Biltema etc. Ofte relativt lange riktignok...

mvh:
Stian

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det er ikke så dumt å bruke en kabel som er god. Cardas 4x24AWG finnes på rull og har fire ledere pluss skjerm. De har også en 4x33AWG m/skjerm. De koster ca en femtilapp for foten.

N

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
159
Torget vurderinger
1
Jeg har en gammel B&O 1203 med en DIN kontakt på kabelen. Kontakten ser ikke helt bra ut, ganske korrodert, så vil tro det er bedre å lodde på en ny kabel med RCA kontakt enn å bruke et DIN-RCA adapter.

Er det noen som hjelpe meg med å finne en passende kabel, og en anvisning på hvor de forskjellige lederene skal loddes?

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
159
Torget vurderinger
1
flippin skrev:
Jeg har en gammel B&O 1203 med en DIN kontakt på kabelen. Kontakten ser ikke helt bra ut, ganske korrodert, så vil tro det er bedre å lodde på en ny kabel med RCA kontakt enn å bruke et DIN-RCA adapter.

Er det noen som hjelpe meg med å finne en passende kabel, og en anvisning på hvor de forskjellige lederene skal loddes?
Er det mulig å bruke en vanlig RCA signalkabel og klippe av kontaktene i den ene enden og lodde på, eller må jeg ha en spesial kabel? Det kommer jo fire ledere ut fra pickup.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
flippin skrev:
...
Er det mulig å bruke en vanlig RCA signalkabel og klippe av kontaktene i den ene enden og lodde på, eller må jeg ha en spesial kabel? Det kommer jo fire ledere ut fra pickup.
Spesialkabel? Hva er nå egentlig det?

Std. lavkapsitiv skjermet tvinnet par-kabel fungerer vanligvis veldig tilfredsstillende. «Vanlig» RCA-kabel fungerer også ofte helt fint.

Grøn (RG - right ground) og blå (LG - Left ground) kontakt i PU skal til signaljord i RCA, jf. bl.a. http://www.ortofon.com/images/stories/faq_service_etc_pictures/Cartridge mounting.jpeg
Chassisjord bør vanligvis kobles separat med egen jordledning.

mvh
KJ

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Antall liker
159
Torget vurderinger
1
Takk for hjelpen! Nå skal jeg nok få det til.

Grunnen til at jeg spurte om det trengtes en spesialkabel er at jeg ikke visste om en standard signalkabel ville fungere tilfredsstillende, eller om jeg måtte ha en kabel som er laget spesielt for å koble sammen pickup og RIAA.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tror nesten ikke det jeg leser her...men det er vel dødfødt å argumentere??

Best mulig signalføring ( maritimt uttrykk; betyr egentlig hvilke lanterner som skal lyse, men pyttsan.. ;D ) mellom vinylspiller og RIAA er veldig viktig. Forresten også fra p.u. til eventuell koplingsboks på vinylspilleren, altså tonearmkabelen. Jeg fikk hakeslepp da min SILK-kabel ble bytta ut med en "spesialkabel" fra NordOst, nemlig Frey phonokabel. Jeg ble hinta av "Skink123" her på Sentralen, og har ikke angra på at jeg prøvde NO Frey. Den har RCA-plugger og egen jordingskabel. Den fjerner sløret fra lydbildet, det kan jeg love!

Også andre, bl.a. PM Audio, leverer dedikerte phonokabler - i det tilfellet Black Magic Revelation phonokabel. Også den er knakende god, men litt stiv.

Prøv, og bli overbevist...

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.023
VilhelmW skrev:
Tror nesten ikke det jeg leser her...men det er vel dødfødt å argumentere??
Hva er det du "nesten ikke tror" og det er "dødfødt å argumentere" ift?

mvh

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hva er det «spesiale» i de spesialkablene?

Tillegg:

Dette ikke for å spinne nok en kabeldebatt. Mitt spørsmål er utelukkende fokusert på om det er noe «teknisk» forskjellig, og ikke noe som angår lydopplevelsene isolert sett.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg lagde forresten en slik kabel med DIN-plugg i begge ender til det nye RIAA-trinnet mitt, et NLE-17. Hvis det er noe i noe som helst av all kabelmystikken, så er den vanlige kabelen mellom armbase og RIAA-trinn en vederstyggelighet med de klumpete RCA-kontaktene sine. Jeg brukte en ganske alminnelig Belden datakabel med to tvinnede par i folieskjerm pluss en flettet skjermstrømpe og jordbileder. Skummet polyetylen isolasjon, hvis jeg husker riktig. Kan ha vært en av disse:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-791-49&toc=20212
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-786-12&toc=20212

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Boogie-Stian skrev:
Hei !
Bilstereo-stasj. F.eks Torshov bilrekvisita, Biltema etc. Ofte relativt lange riktignok...

mvh:
Stian
Tja, f.eks. dette utsagnet. Det vil sikkert fungere og gi ( en slags ) lyd, men vil ikke på noen måte yte vinylspiller, pick-up eller RIAA-trinn rettferdighet. Like lite som såkalt "grøftekabel" vil yte et hifi-oppsett rettferdighet. Man behøver ikke dedikerte phonokabler, men det var faktisk det trådstarter spurte om; sitat "hvor får jeg tak i RCA-kabel med integrert jording?".

Svar: Det får du fatt i fra flere produsenter,bl.a. NordOst og PM Audio.

Jeg trakk fram Black Magic Revelation phonokabel og NO Frey phonokabel, fordi jeg har prøvd begge i mitt oppsett, og vet at disse to gir vesentlig bedre lydbilde enn f.eks. ordinære signalkabler som f. eks SILK Transparent music signal cable og NordOst Solar Wind. Min Frey phonokabel gir et litt meir distinkt lydbilde enn vanlige NO Frey signalkabler. Lyden fra vinylspilleren blir litt meir "dynamisk", utklingninger blir bedre osv. Hvorfor aner jeg ikke, men sånn er det her hos meg. Det er ikke noe jeg innbiller meg, jeg har kryss-sjekket dette flere ganger, og også fått et par naboer til å lytte. De kom til samme konklusjon som meg.

Og jeg hadde heller ikke til hensikt å starte en ny kabeldebatt. Jeg ville bare nevne for trådstarter at phonokabler finnes. Og at enkelte er bedre enn vanlige signalkabler, IMO.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Grunnen til at dette lett kan gjøre en forskjell er at kapasitansen i kabelen er en del av lasten for pickupen. Den "ser" både kapasitansen i kabelen og på inngangen av RIAA-trinnet, noe som igjen bør matche sånn noenlunde med parametrene for pickupen for å få riktig frekvensgang. Kapasitansen har som regel ganske liten betydning med MC-pickup, men vil være viktigere med MM (som ofte har en resonanstopp som må temmes helt øverst).

De to VilhelmW nevner ligger vel godt over på den induktive siden, sånn at de vil passe bra for en kombinasjon av pickup og RIAA-trinn hvor du allerede har litt mer kapasitans på inngangen til RIAA-trinnet enn hva pickupen din setter pris på. Høy kapasitans vil redusere nivået i diskanten, og det vil igjen redusere "luft", "detaljer", "utklingning" og alt det andre som avhenger av den øverste oktaven. Med en annen kombinasjon av pickup og RIAA-trinn kan dette bli litt for mye av det gode.

Jeg løste altså dette med Belden metervare med lave 42 pF pr meter, plasserte RIAA-trinnet rett under platespilleren i racket, og lagde kabelen så kort som ca 20 cm (tilsammen 8 pF). Selve ledningen kostet et par tiere, og så kom kontaktene i tillegg. Når alt var på plass, kunne jeg finjustere kapasitansen i kretsen med DIP-brytere i RIAA-trinnet for å få den siste finpussen etter at inngangsimpedansen var satt der den skulle være. Min erfaring var at det gjorde liten forskjell, men jeg mente da å høre noen små endringer. Det ble ikke så aller verst til slutt, synes jeg selv. :)

Edit: For å svare på trådstarters spørsmål, sjekk www.elfa.se. De har det meste i kabel, både terminert og uterminert.
Edit: Syntes nok de tallene for kapasitans var lave, ja. Sånn går det når man tar ting rett ut av hukommelsen. Rettet nå.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Grunnen til at dette lett kan gjøre en forskjell er at kapasitansen i kabelen er en del av lasten for pickupen….
Det er akkurat det. Hjelper ikke hvor dyr kabelen er dersom den har uegnede LCR-verdier for pickup'en. Akkurat fra pickup til riaa skal man vise ekstra varsomhet og velge en kabel som pickupen klarer å "drive". Det skal ikke mye til for å ødelegge frekvensgang og dynamikk fra en pu med feil type kabel.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hmmm...kan det være lengden som gjør at min NO Frey phono gir et litt endret lydbilde sett i forhold til en av mine vanlige NO Frey signalkabler på 1 meter? Jeg tror phonokabelen er 0,65 meter. Samtidig består phonokabelen av bare en kabel + jordingen, mens et vanlig signalkabelsett, består av to kabler.

Forøvrig interessant det du beskriver, Asbjørn.

Topp Bunn