Grunnen til at dette lett kan gjøre en forskjell er at kapasitansen i kabelen er en del av lasten for pickupen. Den "ser" både kapasitansen i kabelen og på inngangen av RIAA-trinnet, noe som igjen bør matche sånn noenlunde med parametrene for pickupen for å få riktig frekvensgang. Kapasitansen har som regel ganske liten betydning med MC-pickup, men vil være viktigere med MM (som ofte har en resonanstopp som må temmes helt øverst).
De to VilhelmW nevner ligger vel godt over på den induktive siden, sånn at de vil passe bra for en kombinasjon av pickup og RIAA-trinn hvor du allerede har litt mer kapasitans på inngangen til RIAA-trinnet enn hva pickupen din setter pris på. Høy kapasitans vil redusere nivået i diskanten, og det vil igjen redusere "luft", "detaljer", "utklingning" og alt det andre som avhenger av den øverste oktaven. Med en annen kombinasjon av pickup og RIAA-trinn kan dette bli litt for mye av det gode.
Jeg løste altså dette med Belden metervare med lave 42 pF pr meter, plasserte RIAA-trinnet rett under platespilleren i racket, og lagde kabelen så kort som ca 20 cm (tilsammen 8 pF). Selve ledningen kostet et par tiere, og så kom kontaktene i tillegg. Når alt var på plass, kunne jeg finjustere kapasitansen i kretsen med DIP-brytere i RIAA-trinnet for å få den siste finpussen etter at inngangsimpedansen var satt der den skulle være. Min erfaring var at det gjorde liten forskjell, men jeg mente da å høre noen små endringer. Det ble ikke så aller verst til slutt, synes jeg selv.
Edit: For å svare på trådstarters spørsmål, sjekk
www.elfa.se. De har det meste i kabel, både terminert og uterminert.
Edit: Syntes nok de tallene for kapasitans var lave, ja. Sånn går det når man tar ting rett ut av hukommelsen. Rettet nå.