RCA-hunn for lodding

• Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Jeg har en SL-1210 mk2 av den nyere sorten hvor armkabelen har for høy kapasistans, rundt 320pf mot 90-120pf som var normalt før årgang 2010.

I den sammenheng vurderer jeg å kappe kabelen 5-10 cm fra platespilleren og lodde på hunnkontakter. Mange åpner spilleren og lodder på printkortet, men jeg kunne tenke meg muligheten for å prøve ut forskjellige kabler. Å bestille RCA-platen fra Kabusa synes jeg er litt overkill :)

Jeg har problemer med å finne noen hunn-kontakter for selvlodding, har noen et stalltips?

Mvh
Bollis

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Ville heller festet på to RCA bøsninger i platespillerens bakplate, loddet på ledninger fra tonearm og en ekstra kabel for jording.

Dette i stede for "orginale" kabler ett stykke - så overganger og en ny kabel.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis lav kapasitans er målet er jo den riktigste løsninger å lodde ny kabel direkte fra platespiller. Dette vil nok gi det beste resultatet.
En ekstra RCA skjøt vil øke kapasitansen.

Shure M97 skal belastes med 200-300 pf. Kan du korte ned eksisterende kabel?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Skiftet kabel på en 1200 for mange år siden, og det bød ikke på de store problemer.

Har tidvis tidligere brukt overganger for å forlenge rca kabel, eventuelt overgang til DIN plugg fra RCA.
Ikke alltid dette var vellykket - fra tid til annen førte dette til brum og støy.
Noen ganger grunnet konseptet, andre ganger sikkert grunnet tvilsomme ledninger/kontakter.

K

Kleine Freiheit

Gjest
Lodde på ny kabel er ikke noe problem, men jeg ville egentlig ha muligheten til å prøve forskjellige kabler. Jeg er ikke begeistret for Kabusas versjon som festes på lokkfestet.

Hvis jeg beholder 10cm av originalkabel og lodder på hunn-kontakter burde jeg uansett ha en sterk reduksjon i forhold til de 320pf som kabelen i nåværende lengde har.

Har noen peiling på hvor mye kapasistans en rca-kobling utgjør? Det jeg har funnet på nett er mellom 2 og 6 pf (den høyeste var for plugg + tilkobling), hvis det er så lite kan jeg ikke se at det har noen stor betydning i forhold til kapasistans i kabel og riaa.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sjekk Neutrik.
Elfa har mye av dette.
Selv ville jeg valgt en løsning med chassis hunnkontakter montert på spilleren. Kan da ikke være så vanskelig.

Topp Bunn