RCA half speed mastered series

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.702
Har fått tak i noen slike bokser i det siste, for det meste opera (Tosca, La Bohème, Mestersangerne, Othello) .

De låter helt fantastisk og derfor lurer jeg på om noen vet hvor mange av disse som ble laget. Har prøvd noen nettsøk, uten hell.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.702
eg likar også beechams carmen, men den har eg ikkje på half-speed.

Kor får eg tak i heile serien, Arve - og hvilke lp-er inneheld den: Det er det denne tråden handlar om.

;D og god sommer (sumar?) til deg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Spør VidarP, han har sikkert alle sammen....
Hehe, jeg har noen ja, men ikke alle sammen antakelig :)
RCA hadde vel (IMO) kvalitativt et litt variabelt repertoir av artister innen opera, var det ikke J Gordon Holt (hans 1. lov) som sa at en plates lydkvalitet er omvendt proposjonal med den musikalske kvaliteten....?

Men låter disse egentlig så mye bedre enn f.eks (lydmessig superbe imo) Decca'er fra samme tid....? Jeg klarer ikke helt å høre det.

Mvh Vidar P

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.702
Men låter disse egentlig så mye bedre enn f.eks (lydmessig superbe imo) Decca'er fra samme tid....? Jeg klarer ikke helt å høre det.

Enig mht artistene. Holts lov slår som regel til :)

Liker også godt Deccaene,men ble litt nysgjerrig på disse half-speed utgavene. Det jeg egentlig lurer på, er om noen har kommet over en liste over de innspillinger som fikk denne "æren".

Innrømmer at det rykker litt i "Samlerfoten". :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan ikke hjelpe deg med liste. Jeg har scannet operahyllene, som forresten fyller rundt 3 stk Ikea Expedit 4x4

og kunne bare finne en som ikke var nevnt her fra før, nemlig VLS 45142 (2) Puccini/La Rondine med Moffo/Barioni/Sereni og RCA Italiana/Molinari-Pradelli. Mulig at jeg har oversett noen, kommer i så fall tilbake.

Mye relativt ukjente artister her, men Moffo gjør det bra som Rambaldos elskerinne Magda de Civry.

Jeg forstår samledilla svært godt; en plate er ikke bare en dings med musikk, men også ofte et attraktivt objekt for meg. Men om man skal bruke tid, penger og energi på å samle opera i spesifikke serier, så kan det hende man gjør minst like lurt i å ha en ørliten fokus på musikalsk kvalitet (ikke minst med tanke på hvor mye de vil bli spilt, og hvor mye musikkglede de vil gi). Sånn sett er man antakelig på langt tryggere grunn om man snuser på serier av Decca's SET-bokser eller EMI's SLS-serie; hvor det musikalske nivået stort sett alltid er på topp, og hvor innspillingene og pressingenes kvalitet sjelden står tilbake for noe. Decca SET har forresten vært samleobjekter i lang tid nå... men det er å dreie tråden; var kun ment som en kommentar fra sidelinjen.

Lykke til. Vidar P

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
29
Torget vurderinger
2
Sånn sett er man antakelig på langt tryggere grunn om man snuser på serier av Decca's SET-bokser eller EMI's SLS-serie; hvor det musikalske nivået stort sett alltid er på topp, og hvor innspillingene og pressingenes kvalitet sjelden står tilbake for noe. Decca SET har forresten vært samleobjekter i lang tid nå... men det er å dreie tråden; var kun ment som en kommentar fra sidelinjen.

Lykke til. Vidar P
[/quote]

Når det da gjelder disse boksene.Hva må man regne med å betale/få for fine sett,om man skulle komme over/inneha de?mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mellom 50-80kr pr plate vil jeg mene er nokså vanlig.. så f.eks en 3LP-boks vil typisk koste mellom 150-250kr ettersom hvor du kjøper :)

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.027
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
BigSwifty skrev:
eg likar også beechams carmen, men den har eg ikkje på half-speed.

Kor får eg tak i heile serien, Arve - og hvilke lp-er inneheld den: Det er det denne tråden handlar om.

;D og god sommer (sumar?) til deg.
Eg har som sagt Carmen, men likar Beecham mykje betre enn halvfartsgraveringa frå RCA, som har flott overflate og vinylkvalitet, noko som slett ikkje er til nytte når opptaket er såpass dårleg som det er.
Hugsar det var ei brosjyre om desse frå RCA, men den har eg nok kasta for lenge sidan, for det var ikkje så aktuell musikk der (og dessutan litt stive prisar). Den klassiske delen av musikksamling inneheld musikkverk eg er glad i, som eg har funne i fleire pressingar og tolkningar. Ei periode var eg (er vel framleis) interessert i å høyre korleis tolkingar kunne slå ut ulikt for det musikalske uttrykket. Då dirigentane anno 1960 våga legge meir i partituret enn det som vert gjort notildags, og dette ofte er kopla med svært god lydkvalitet i denne perioden, har det vorte mykje av denslags etter kvart. Men halvfartsgraveringane gjekk eigentleg spesielt på ting eg ikkje var så begeistra for. Dei var også gjort i den aller fyrste stereotida, og "Carmen" er ikkje eingong skikkeleg stereo, med ein så trist klang at det som finnest av andre naturlege kvalitetar, ikkje er så interessante. Eg meiner at også Berlioz sitt rekviem vart utgjeve som halvfartsgravering, med overstyrt teip, så ingenting kan redde fortissimo-partia.

Eg vil altså gje same råd som Vidar. Med ei lite utviding: RCA LSC-platene som er før nr 3000 er svært ofte svært gode. Og EMI sine ASD under 4000 (desse vart hovudsakleg selde i Storbrittania og USA, medan "kontinentale" variantar (som stort sett er like gode, har eitpar dublettar, og har høyrt fleire. Det er uråd å høyre skilnad) har 1C-nummer.

Topp Bunn