RCA god kvalitet til en rimelig penge

mdj

Medlem
Ble medlem
16.01.2023
Antall liker
2
Sted
Østlandet
Hei! Har en Bluesound Node 2 koblet til to Beolab 8000. En høyttaler er koblet til med en 1,5 m RCA kabel av billigste sort. Den andre høyttaleren er koblet til med en 5 m lang RCA-kabel. Sliter med at det kommer en del støy i høyttaleren med lengst kabel. Jeg prøvde først med en veldig rimelig kabel, noe som lagde veldig mye ulyd. Jeg bruker nå en RCA-kabel beregnet for bilstereo, noe som reduserte støyen litt, men det er fortsatt ikke bra. Jeg har byttet om på høyttalerene og prøvd flere forskjellige kabler, og jeg er ganske trygg på at det er «det lange strekket» kombinert med dårlige kabler som er problemet. Begge kablene ligger i en kabelkanal, sammen med strømførende ledninger.

Jeg har lest litt, og kommet frem til at å lage en RCA-kabel av en mikrofonkabel kan være en kostnadseffektiv og tilstrekkelig løsning? Klotz fra utlandet ble nevnt i en annen tråd. Jeg trenger ikke en Rolls Royce løsning, men jeg ønsker å være trygg på at kabelen jeg ender opp med, er god nok til at problemet løses. Jeg hadde satt veldig pris på forslag til:
-Kabel
-Plugger
-Nettbutikk med fornuftige priser. Utlandet eller Norge har ingenting å si.
På forhånd, takk!

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.267
står jo at biltema kabelen har dobbel skjerm. ligger de inntil strømkabler i en kanal så er det vel lite du kan gjøre enn å separare de?

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.276
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hvis jeg husker rett, så var ikke skjermen på den Biltema kabelen koblet til jord. Det er dobbel leder + skjerm i de kablene. Hvis den er identisk med de jeg kjøpte for en god stund siden...

mdj

Medlem
Ble medlem
16.01.2023
Antall liker
2
Sted
Østlandet
står jo at biltema kabelen har dobbel skjerm. ligger de inntil strømkabler i en kanal så er det vel lite du kan gjøre enn å separare de?
Dette har jeg lite greie på, men jeg trodde skjerming skulle gjøre beskytte signalene mot å bli forstyrret fra andre strømkilder? Den andre høytaleren er koblet med en enda billigere og tynnere RCA-kabel som ligger i samme kabelgate. Det går helt fint. Synes det er rart.

Hvis jeg husker rett, så var ikke skjermen på den Biltema kabelen koblet til jord. Det er dobbel leder + skjerm i de kablene. Hvis den er identisk med de jeg kjøpte for en god stund siden...
Det er en utenpåliggende jordingskabel ja. Så det du sier er at de to lederne i kabelen kun er koblet på en pol i RCA-pluggen? Som sagt er jeg på veldig tynn is her.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.276
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Det er det jeg ikke husker. Jeg tror den ene lederen var koblet til signal og den andre til jord, mens skjermen ikke var koblet til noe som helst. Er en god stund siden jeg åpnet de jeg hadde. Det var litt fiklete for de var støpt inn i en plast av noe slag. Ikke noe som en skarp skalpell og en liten avbiter ikke fikset...

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.356
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har brukt Audiocables.eu for så godt som alle mine kabler. Billig, topp kvalitet og du får akkurat den lengden du vil ha. De bruker for det meste (bare?) Mogami, som er svært anerkjente mikrofonkabler fra proffmarkedet. Plugger kommer fra Neutrik, Swichcraft, WBT og Amphenol; alle av god kvalitet. For min del har jeg valgt Amphenol og liker dem veldig godt.

Ingen erfaring med lange strekk i samkvem med strømkabler, men en kjapp mail med forklaring av problemet gir deg sikkert svar på hvilke modeller som er best egnet.

mdj

Medlem
Ble medlem
16.01.2023
Antall liker
2
Sted
Østlandet
Det er det jeg ikke husker. Jeg tror den ene lederen var koblet til signal og den andre til jord, mens skjermen ikke var koblet til noe som helst. Er en god stund siden jeg åpnet de jeg hadde. Det var litt fiklete for de var støpt inn i en plast av noe slag. Ikke noe som en skarp skalpell og en liten avbiter ikke fikset...
Stemmer. Jeg testet kjapt med å skru av hylsa og klemme jordingskabelen mellom gjengene. Ikke den beste løsningen, men det burde vel fungere som en test? Konklusjonen var at det ble like mye støy, som den ujordede varianten. Nå skal det sies at jordingskabelen ikke lå limt sammen med signalkabelen. Ledningen lå løst på gulvet, og ikke i kabelkanalen, så kanskje problemet ikke er elektrisk støy?
image.jpg

Jeg har brukt Audiocables.eu for så godt som alle mine kabler. Billig, topp kvalitet og du får akkurat den lengden du vil ha. De bruker for det meste (bare?) Mogami, som er svært anerkjente mikrofonkabler fra proffmarkedet. Plugger kommer fra Neutrik, Swichcraft, WBT og Amphenol; alle av god kvalitet. For min del har jeg valgt Amphenol og liker dem veldig godt.

Ingen erfaring med lange strekk i samkvem med strømkabler, men en kjapp mail med forklaring av problemet gir deg sikkert svar på hvilke modeller som er best egnet.
Takk for forslag! Etter en kjapp titt, ser det ut som de kun selger ferdiglagde kabler og kun i par.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.356
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kun ferdige kabler, men ikke bare i par. Bare å sende en email så får du helt sikkert et enkelt strekk.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skjerm som ikke er koblet til jord gjør fint lite. Rett konstruksjon for en RCA-kabel er en coax med så kraftig skjerm som mulig, gjerne både folie og dobbel kobberflette, skjerm til jord i begge ender.

Se også her:
https://gothamcable.com/en/gothamcables/unbalancedcable/10001gac1

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.267
nå vet jeg ikke om det stemmer, men står i specs på en nettside jeg fant at beolab 8000 inngang er phono?

"Connections: Power Link 1
Phono (line) 1
Power consumption: typical 12 W/stand-by < 2.5 W"

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Egnet til å forvirre. B&O sier at phono er det samme som RCA (som også kalles phonoplugg). Det er en linjeinngang, ikke grammofonforsterkerinngang.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.276
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Skjerm som ikke er koblet til jord gjør fint lite. Rett konstruksjon for en RCA-kabel er en coax med så kraftig skjerm som mulig, gjerne både folie og dobbel flette, skjerm til jord i begge ender.

Se også her:
Jepp, og det var fordi jeg fikk inn litt støy jeg begynte å stusse litt. Skrudde av hettene på phonopluggene, så at skjermen ikke var tilkoblet. Klippet av pluggene, gravde vekk støpeplasten og loddet skjermen til kappen, og de 2 lederne til senter...

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.267
ok. kanskje inngangsimpedans slår ut? skal da ikke få masse støy av en 5m kabel

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skal ikke ha så mye å si. Inngangsimpedansen på apparatene er gjerne 47 eller 100 kOhm, mens impedansen fra skjerm til jord skal være så nær 0 ohm som mulig.

mdj

Medlem
Ble medlem
16.01.2023
Antall liker
2
Sted
Østlandet
Kun ferdige kabler, men ikke bare i par. Bare å sende en email så får du helt sikkert et enkelt strekk.
Skal huske på det, hvis jeg ikke får fikset kabelen jeg allerede har!

Skjerm som ikke er koblet til jord gjør fint lite. Rett konstruksjon for en RCA-kabel er en coax med så kraftig skjerm som mulig, gjerne både folie og dobbel kobberflette, skjerm til jord i begge ender.

Se også her:
Riktig, da skjønner jeg noe mer!

Jepp, og det var fordi jeg fikk inn litt støy jeg begynte å stusse litt. Skrudde av hettene på phonopluggene, så at skjermen ikke var tilkoblet. Klippet av pluggene, gravde vekk støpeplasten og loddet skjermen til kappen, og de 2 lederne til senter...
Jeg skal prøve å fjerne støpeplasten, for å se om skjermen på min kabel er jordet. Det virker som en grei start.

Kan oppdatere med hva jeg har prøvd, og hva som har gitt utslag:
  • Høyttaler 1 er koblet til en 5 m lang bilstereo-RCA fra Biltema. Denne produserer en del støy, noe som er plagsomt, men som også gjør at høyttaleren aldri går i stand-by. Når Bluesound Node-en derimot går i stand-by, begynner høyttaleren å støye enda mer enn vanlig. Da blir det uutholdelig og slitsomt. Hvis jeg drar ut RCA-kabelen fra Bluesound Node-en, men ikke fra høyttaleren begynner det også å støye, men denne gangen enda mer enn hvis Node-en går i Stand-by. Høyttaler 2 er koblet til Node-en med en billig og tynn 1,5 m RCA-kabel fra Biltema. Denne er helt tyst.
  • Når jeg bruker bilstereokabelen i høyttaler 2, produserer høyttaleren støy, men på et noe lavere volum, enn samme kabel i høyttaler 1.
  • Begge høyttalerne og Node-en er koblet på samme kurs. Hvis jeg drar ut støpselet til høyttaler 2, kommer det noe mindre støy fra høyttaler 1.
  • Hvis jeg bruker en skjøteledning for å koble den støyende høyttaleren på en annen kurs enn resten av anlegget, har dette ingenting å si på støyen.
  • Hvis jeg bytter kanal på bilstereokabelen og den tynne kabelen på Node-en, produserer høyttaleren med bilstereokabelen fortsatt like mye støy. Altså at bilstereokabelen var plugget i høyre utgang på Node-en, men at den istedenfor plugges inn i venstre utgang.
  • Jeg har prøvd med en 5 m tynn og billig RCA-kabel, noe som førte til enda mer støy enn med bilstereokabelen.
Med disse testene vil jeg tro at dårlige kabler er problemet?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.244
Sted
Horten
Når jeg leser siste post så kan det fremstå som noe uvist om det er høyttaler 1 eller den 5m lange kabelen som er problemet. 🤔

Testen som enkelt finner ut at dette er å ha begge høyttalerene koblet til normalt.
5m kabel til høyttaler 1, 1.5m kabel til høyttaler 2.
Det er støy i høyttaler 1. Høyttaler 2 er stille.
Uten å gjøre noe annet, bytt om på kabelene mellom Node og høyttalere. Flyttet problemet/støyen seg da til høyttaler 2? (Observer gjerne med Node i standby, etc som under tidligere tester)
Flyttet problemet seg så er det sannsynlig kabel.
Flyttet problemet seg ikke så vil jeg si at høyttaler 1 er problemet.

mdj

Medlem
Ble medlem
16.01.2023
Antall liker
2
Sted
Østlandet
Jeg har gjort en variant av den testen:
Hadde kun høyttaler 1 koblet til 5 m kabel, noe som førte til støy. Dro ut 5 m kabel og strøm fra høyttaler 1 og plugget høyttaler 2 til 5 m kabel og samme strømkabel. Dette ga samme type støy fra høyttaler 2, men med et knepp lavere volum.

For sikkerhetsskyld skal jeg gjøre testen slik du skisserer, med Node i stand-by.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.233
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Stemmer. Jeg testet kjapt med å skru av hylsa og klemme jordingskabelen mellom gjengene. Ikke den beste løsningen, men det burde vel fungere som en test? Konklusjonen var at det ble like mye støy, som den ujordede varianten. Nå skal det sies at jordingskabelen ikke lå limt sammen med signalkabelen. Ledningen lå løst på gulvet, og ikke i kabelkanalen, så kanskje problemet ikke er elektrisk støy? Vis vedlegget 885082

Takk for forslag! Etter en kjapp titt, ser det ut som de kun selger ferdiglagde kabler og kun i par.
Gå inn på "All Categories" og velg "Bulk Cables", så får du kjøpt i løse meter uten stikk ;)

• Liker
Reaksjoner: TT.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
mdj"

Når du har switchet om L og R bak på blusound og lyden følger alltid lange kabelen ?

hvis :

Sjekk out impedance blusound vs beolab om de interfacer "

My wild guess:
Alt 1 du trenger mer current drive , feks pre amp helst low impedance out 0-100 ohm ,
Dette vil ofte og da bli bedre med hensyn til om det er interferens støy ,,, om det er grunnet D amper/ switch mode inni beolabbene ?

Alt 2 du kan prøve en pseudo balansert kable , En microfon / studio løpe meterkable m sjerm og 2 inner ledere feks twisted /sjermet .Planet wave el , I sender enden jorder du sjermen og ene lederen sort sammen og rød til signal ,,,, i motager enden kapper du sjermen 5cm lenge inne slik at bare de to twinnede; rød og sort blir koplet til rca ,,, respektivt sjerm og signal. Kostnad tipper 3-400nok

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Slik jeg forstår spørsmålet har han allerede pseudobalansert. Den løsningen kom helt sist i Blue Jeans test av ulike kabelprinsipper for å hindre støy.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.149
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kan bekrefte at skjermen på BT-kablene ikke er koblet til noe som helst:
btrca.jpg btrca2.jpg
I tillegg er "stråene" i skjermen så tynne og gebrekkelige at de knapt tåler litt tvinning uten fullstendig å gå i oppløsning. Jeg klarer ikke å se om de er i fortinnet kobber eller aluminium; de er ikke magnetiske, og "tar" loddetinn. Lederne ser bra ut og er tvinnet, selv om rød går til -, og svart til senter. Jeg hadde tenkt å lodde på et par Neutrikplugger, men skrøpeligheten til skjermtrådene får meg til å nøle.
(sånn går no nættern...)

Sist redigert:

mdj

Medlem
Ble medlem
16.01.2023
Antall liker
2
Sted
Østlandet
Tusen takk til alle som har bidratt! Jeg må si at det virkelig er en enorm mengde kompetanse på forumet.

De siste dagene har gått i ett, men i kveld fikk jeg tid til å surre litt med lydproblemene jeg har. Jeg bestemte meg for å forsøke å jorde skjermingen i bilstereokabelen jeg allerede har. Jeg fikk skrudd av hettene og ganske riktig, som både duc916 og berxter forklarte, er ikke skjermingskabelen jordet i noen av endene. Jeg gjorde som dux916, koblet begge lederne til signal, og skjermen til jord. Til min store glede, er begge høyttalerne nå helt stille.

Nå gjenstår det å se om jeg skal gjøre det samme med den andre kabelen, eller om jeg bare skal holde det enkelt. Jeg kan ikke si at jeg merker noe forskjell på lyden fra de to høyttalerne, så det hadde isåfall vært for å tilfredsstille min egen OCD.

Topp Bunn