RB300 vs RB251 vs Sumiko Premier MMT

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Er så heldig og har 3 tonearmer jeg kan teste, sammen med diverse pickuper
Bygde min egen Lenco PTP tidligere i år, og er veldig godt fornøyd med den. Nå prøver jeg å finne den beste armen til riktig pickup.

Har brukt en Audio Note Arm1 (RB300) med Tecnoweight sammen med Cadenza Bronze på denne Lencoen (kun idler wheel og motor igjen fra Lenco, plinth er 12 cm høy) Dette var en flott match, men jeg aner at Bronze fortjener enda bedre arm. Kanskje ble den litt i varmeste på kraftkaren av en Lenco, men det passer min smak

Jeg skiftet over til Benz Ace S high output på en Origin Live OL1 (RB251) Dette var også en god kombo.

Førsteinntrykk var at Cadenza overgår Benz, noe den også burde gjøre mtp pris og spec
Benz er absolutt knallgod, men den kom til kort i forhold til instrumentseparasjon/-plassering og dynamikk. Men for all del - Benzen er helt knall

Når det gjelder arm holder jeg en knapp på Origin Live (RB251). Jeg synes 3punkts festeanordningen er langt bedre enn på RB300, og muligens er det som mange påstår bedre lager, ettersom høyre side av armen ikke er reservert til VTF fjæren. Denne fjæren får veldig mye kritikk, og enkelte fjerner den. Akkurat det klarer jeg ikke å påstå noe om- da må jeg i så fall ta en ny A-B test. Men jeg syns at Origin Live armen gjør sporingen og stabiliteten bedre. Benzen glir gjennom sporene på laveste vekt uten antydning til forvrengning. På Cadenzaen måtte jeg opp i vekt nesten mot maks. Kanskje er faktisk RB251 bedre når det kommer til lager

har også en Denon DL-110 HOMC
Denne har jeg prøvd på en Thorens TD125 med TP25 som jeg har stående, og den spilte overraskende bra

så over til arm nr 3:
Sumiko Premier MMT. Love it or hate it ser det ut til på nettet
Ettersom jeg ikke har phono kabel med DIN plugg pr i dag får jeg ikke testet den, men satser på at jeg får gjort deg på nyåret
MMT sies å være en Jelco clone/produsert av Jelco, og tilsvarende som SA370 eller SA-750D. Dette finner jeg ikke eksakt svar på- ulike meninger i svar jeg har fått
Enkelte påstår at MMT overgår Rega, og igjen… noen påstår at den ikke gjør det

sumikoen er nok den som passer estetisk best til spilleren min. Er det verdt å koste på en DIN phonokabel for å teste? Noen som har til salgs?

så jeg gjenstår vel egentlig med 2 alternativ:
Origin Live med Tecnoweight og Benz
Eller Sumiko MMT med Benz eller DL-110
Cadenzaen er tiltenkt en Solid Acoustic Machine med 12" Ortofon arm.
Dersom det blir Origin Live så får den mye kabler internt og eksternt
Originale Rega kabler og plugger er etter min mening tragisk. Kanskje funker de helt ok, men jeg får ikke ro i kroppen ved tanke på den

Noen kommentaren?
Jeg er spesielt interessert i å høre erfaringer om Sumiko armen opp mot Rega

Finnes deg forresten mods/oppgraderinger til Sumiko?

Til alle som kom hit på innlegget: Riktig god jul 😀🎁
 
Topp Bunn