Ratko Mladic er pågrepet!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.198
Torget vurderinger
1
I følge Aftenposten, NRK, TV2, Dagsavisen og Dagbladet er Ratko Mladic er pågrepet men dette er ennå ikke offisielt bekreftet. Slobodan Milosevic, Radovan Karadic og nå Ratko the slaughter Mladic? -i så fall godt nytt.

Skal komme en pressekonferanse kl. 13.00.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ratko Mladic er pågrepet?

Hva - ble han ikke skutt og drept under pågripelsen....? :eek:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er så deilig når det gang på gang vises at ondskapen ikke bare kan hjemme seg etter at slaget er tapt. De blir jaktet på, og til slutt brakt til retten for ydmykelse og ansvar.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
baluba skrev:
Det er så deilig når det gang på gang vises at ondskapen ikke bare kan hjemme seg etter at slaget er tapt. De blir jaktet på, og til slutt brakt til retten for ydmykelse og ansvar.
Regner med at du tulletøyser litt med oss nå, men skal man bli tatt på alvor med en slik replikk bør man stave utlending gjemme riktig. :D

På den annen side burde de vel egentlig skutt både Mladic OG ungene hans?

Honkey

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
baluba skrev:
Regner med at du tulletøyser litt med oss nå, men skal man bli tatt på alvor med en slik replikk bør man stave utlending gjemme riktig. :D

På den annen side burde de vel egentlig skutt både Mladic OG ungene hans?

Honkey
Arg, fucking busted! Går nok litt kjapt i svingene når man er glad får jeg unnskylde meg med, for den var jo direkte pinlig.
Det gjør det sikkert når noen er sinte også. ;)

Tror nok ikke det var så nødvendig å skyte først denne gangen. Jeg tror nok han hadde blitt forsøkt nøytralisert uten panneskudd hvis han hadde strukket seg etter sin pistol. Faren for hevnaksjoner og flykapringer for frigivelse er vel neppe særlig overhengende, for å ta et par eksempler.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.902
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det var vel mer et spørsmål om politisk press enn noe annet.

1) Det var serberne selv som arresterte ham. De hadde all grunn til å blidgjøre EU etter at de har søkt om medlemskap. Det blir litt i overkant naivt å tro at serberne ikke visste hvor han var. Det dreier seg IMO mer om å overlevere en ettersøkt serber til en internasjonal domstol. Det satt lang nok inne, det!

2) USA var vel ikke involvert i særlig grad? Mladic hadde massakrert bosniere, ikke amerikanere.

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Det var vel mer et spørsmål om politisk press enn noe annet.

1) Det var serberne selv som arresterte ham. De hadde all grunn til å blidgjøre EU etter at de har søkt om medlemskap. Det blir litt i overkant naivt å tro at serberne ikke visste hvor han var. Det dreier seg IMO mer om å overlevere en ettersøkt serber til en internasjonal domstol. Det satt lang nok inne, det!

2) USA var vel ikke involvert i særlig grad? Mladic hadde massakrert bosniere, ikke amerikanere.

mvh
Det har du nok helt rett i.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.198
Torget vurderinger
1
Utrolig hva et et mulig EU-medlemskap kan få til..! :D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.367
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ratko Mladic har mange flere liv på samvittigheten enn Osama bin Laden.

Han ble pågrepet, og vil stilles for Haag. Flott! Slik gjør man det i en sivilisert verden.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.902
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Ratko Mladic har mange flere liv på samvittigheten enn Osama bin Laden.
Det er vel høyst debattabelt. TT- attentatet krevde vel noe sånt som 3500 liv, men hvor mange irakiske, afghanske, pakistanske, jemenittiske,kenyanske og somaliske liv er gått tapt gjennom Al Quaida er det ikke så lett å få oversikt over.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.367
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dette beviser at vi europere er langt mer siviliserte enn de hevngjerrige amerikanerne. Og godt er det!

Det som nok en gang forundrer meg, er hvor pressen er. Hvor er deres sammenligning av disse sakene, paralellene og kritiske spørsmål? Pressen i Norge er død.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.902
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Dette beviser at vi europere er langt mer siviliserte enn de hevngjerrige amerikanerne. Og godt er det!

Det som nok en gang forundrer meg, er hvor pressen er. Hvor er deres sammenligning av disse sakene, paralellene og kritiske spørsmål? Pressen i Norge er død.
Du er alltid til å stole på når det gjelder å overforenkle en sak. Det skal du ha.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.367
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Så enkelt er det, om man legger prinsippielle holdninger til grunn.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Det eneste Bin Laden og Ratko Mladic har til felles er at de begge er/var svin !!

Ratko Mladic burde stoppes ut når han er død for så å bli utstillt til skrekk og advarsel slik at folk aldri glemmer at det ikke er smart å sette sin lit til at FN vil forsvare deres liv! Med bakgrunn i denne massakren i Srebrenitca kan man trygt si at ett våpen i hånd er bedre enn ti FN soldater på gårdsplassen!

Edit : Typo

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.198
Torget vurderinger
1
Treffende, Spiralis, særs treffende. Det sier faktisk ganske mye om FN-systemet og det internasjonale samfunnet som sender FN-styrker med mandat til å foreta seg ingenting av større betydning.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nå som osama bin laden er drept og ratko mladic er pågrepet, er det på tide å rette fokuset mot neste skadedyr - snåsamannen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Canales skrev:
nå som osama bin laden er drept og ratko mladic er pågrepet, er det på tide å rette fokuset mot neste skadedyr - snåsamannen.
Hva er ditt forslag? Panneskudd eller grisetauing for fremstilling i retten?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har et par kolleger fra Bosnia. I dag gråter de av glede. Det er åpenbart mange følelser som kommer fram, men samtidig føler de en enorm lettelse. Som den ene sa til meg:
"Tenk på alle mødrene som sitter alene tilbake etter at sønner og menn ble myrdet".

C

Cyber

Gjest
Utifra hva jeg forstod har han bodd i et hus eid av slekt. Da virker det snodig at ikke han ble funnet før...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.327
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Som i Amelie saken. Pressen gikk 5 på. Akkurat som du.

S

Slubbert

Gjest
lars_erik skrev:
Dette beviser at vi europere er langt mer siviliserte enn de hevngjerrige amerikanerne.
"Sivilisert" er kanskje ikke uttrykket jeg ville brukt om Bosniakrigen. Jeg kjenner én som måtte flykte fordi han hadde muslimsk far og serbisk-ortodoks mor. Familien til faren ville drepe mora og vice versa, og dette er Europa på 1990-tallet.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Bra han ikke ble funnet i Norge, da vill han aldri blitt utlevert,men levd på trygd som Krekar og Sohaila Andrawes....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
lars_erik skrev:
Ratko, Slobodan og Radovan, de tre musketerer, er/var jo også europeere. Men ikke påfallende siviliserte, etter min mening.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Bra han ikke ble funnet i Norge, da vill han aldri blitt utlevert,men levd på trygd som Krekar og Sohaila Andrawes....
Ingen av de er etterlyst av de internasjonale domstolen i Haag. De som vil ha Krekar utlevert er USA og Jordan. Sistnevnte har allerede dømt han til døden, så det er uaktuelt. USA har klart å pådra seg verdens harme med sin tortur av fanger, som vitterlig foregår. Da blir det vanskelig for en norsk rett å utlevere ham. Hvem som vil ha Andrawes aner jeg ikke, og ikke bryr jeg meg heller. Hun er totalt uvesentlig, både som symbol og aktør. Jeg gidder ikke engasjere meg, rett og slett. Og det jeg ikke har satt meg noenlunde inn i uttaler jeg meg helst ikke for sterkt om.

Men i disse dager sitter en hutu fra Rwanda på tiltaleplass for folkemord i hjemlandet. Han kunne godt endt der mye tidligere, for systemet brukte litt lang tid mens han var i frihet. Så de slipper ikke unna i Norge på grunn av snillismen. Mladic ville nok bli satt for retten også hvis han var her. Men han ville ikke blitt sendt til Bosnia hvis det betydde fullbyrdelse av en dødsdom.

Vi trenger ikke overdrive heller, og denne vittigheten begynner å bli så gammel at den fortjener en oppfølger snart. Den stemmer nemlig kun i sære tilfeller, for det har vel også vært noen Balkan-terrorister som har blitt utlevert av norske myndigheter også de siste årene.

Topp Bunn