Rated output 1V?

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Jeg har en arc ref 5, hvor specs siger, den har en rated output på 1V og 6 dB forstærkning. Vil det sige, at hvis den får mere end 0.5V input, så klipper den signalet?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.109
Antall liker
20.458
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nej........
Det vil sige, at når den får det specificerede "INPUT", gi´r den 1 Volt ud.
Hvis du nærlæser spec´s i manualen, vil du se, at den er i stand til (med under 0,5% forvrængning) at
gi´ 30 volt ud, samtidig som den tåler hele 10 volt (ubalanceret) på indgangen.
Faren for at du skulle være i stand til at "klippe" noget som helst er IKKE-eksisterende ;) .
Så skulle DEN neurose være manet i jorden.
Hvad er næste ?? 😂😂
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.963
Antall liker
1.297
Sted
Nadadouro, Portugal
Mange seriøse forforsterkere har imponerende utgangssignal og bryr seg ikke om signal inn egentlig, effektforsterkere er litt forskjellige alt etter ved hvilket signal de får full output, noen krever bare 0,7volt, andre 1, noen 2 volt.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Nej........
Det vil sige, at når den får det specificerede "INPUT", gi´r den 1 Volt ud.
Hvis du nærlæser spec´s i manualen, vil du se, at den er i stand til (med under 0,5% forvrængning) at
gi´ 30 volt ud, samtidig som den tåler hele 10 volt (ubalanceret) på indgangen.
Faren for at du skulle være i stand til at "klippe" noget som helst er IKKE-eksisterende ;) .
Så skulle DEN neurose være manet i jorden.
Hvad er næste ?? 😂😂
Det var på ingen måde en neurose. Jeg mangle bare en forklaring.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Mange seriøse forforsterkere har imponerende utgangssignal og bryr seg ikke om signal inn egentlig, effektforsterkere er litt forskjellige alt etter ved hvilket signal de får full output, noen krever bare 0,7volt, andre 1, noen 2 volt.
Min kræver 1.4V til fuld udstyring. Hvis jeg sætter min riaa til 66dB, passer det med 1.6V på udgangen af forforstærkeren, hvilket jo må være fint.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.109
Antall liker
20.458
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Min kræver 1.4V til fuld udstyring. Hvis jeg sætter min riaa til 66dB, passer det med 1.6V på udgangen af forforstærkeren, hvilket jo må være fint.
Tror, du blander begreberne lidt sammen hér.
Hvis din forstærker (effekt) kræver 1.4 volt IND for fuld udstyring, vil du med 1.6 volt på pre jo allerede
ha´ overskredet klippegrænsen for effektforstærkeren??
Tro min nu på mit ord, når jeg siger, at i dit tilfælde har det ingen betydning, så længe du ikke spiller øredøvende
højt med volumenknappen i stilling kl.8-9
Har du derimod hele (eller det meste af) volumenkontrollen reguleringsområde indenfor brugerrækkevidde,
så du kan skrue mindst 2/3 op, før det bliver øredøvende højt, er du på den grønne gren. Største problem
ville være, hvis du med din gainsetting på riaa IKKE kunne nå max. på effektforstærker.
Forskellen på gainsetting i riaa fra f.eks 60 til 66dB er en lille smule forbedret signal/støjforhold på signalet fra
riaa, men det er nærmest af akademisk interesse/størrelsesorden. Hovedsagen er, at du 1. kan nå fuld udstyring
på effekten, og 2. at du har så bredt et område på volumenkontrollen at gøre det på ;)
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Tror, du blander begreberne lidt sammen hér.
Hvis din forstærker (effekt) kræver 1.4 volt IND for fuld udstyring, vil du med 1.6 volt på pre jo allerede
ha´ overskredet klippegrænsen for effektforstærkeren??
Tro min nu på mit ord, når jeg siger, at i dit tilfælde har det ingen betydning, så længe du ikke spiller øredøvende
højt med volumenknappen i stilling kl.8-9
Har du derimod hele (eller det meste af) volumenkontrollen reguleringsområde indenfor brugerrækkevidde,
så du kan skrue mindst 2/3 op, før det bliver øredøvende højt, er du på den grønne gren. Største problem
ville være, hvis du med din gainsetting på riaa IKKE kunne nå max. på effektforstærker.
Forskellen på gainsetting i riaa fra f.eks 60 til 66dB er en lille smule forbedret signal/støjforhold på signalet fra
riaa, men det er nærmest af akademisk interesse/størrelsesorden. Hovedsagen er, at du 1. kan nå fuld udstyring
på effekten, og 2. at du har så bredt et område på volumenkontrollen at gøre det på ;)
Jamen jeg siger jo også at det passer fint med 1.6V ud, når min forstærker kun har brug for 1.4V, hvilket svarer til 200W. Så højt spiller jeg aldrig :). Jeg havde bare læst, at rated output var den spænding, en en forforstærker kunne klare, inden den begyndte at klippe signalet. Det viser sig heldigvis ikke være tilfældet ift. min forstærker. Så det var i bund og grund en forklaring på "rated output" jeg, måske lidt klodset, søgte.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.963
Antall liker
1.297
Sted
Nadadouro, Portugal
Korrekt, du skal ikke være nervøs. Uten å vite 100% kan man si at mange billige forforsterkere har 1 volt ut, dette parret med effektforsterker fra samme firma der krever 1 volt for full utstyring er jo bra men kombinerer man da med en effekt der krever 2 volt, ja da så...
Husker ikke helt men mener min Sonic Frontiers forforsterker hadde 20 volt ut som maks.
Husk også kanskje at 5 watt nominell effekt ut kan kreve opp til 10x det i transienter, derfor kan en effekt fort klippe selvom man ikke tror på det. Min forsterker har klippe indikatorer men jeg har aldrig sett de lyse, nu spiller jeg også så grusomt lavt at jeg burde selge hele greia! Prøvde en Nad 3020 og en Pioneer SA-608 50 watter på IMF høyttalere og det var rene diskolys der jo.....
 
Topp Bunn