Høyttalere Raskt spøsmål blokering av bassport

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Heisann. Hadde bare et rask spøsmål jeg har litt for mye bass i mine opticon 8 jeg har blokert bassporten nå ble det grise bra. er det sikkert og gjøre dette noe jeg må passe på? Jeg tror det skal gå greit ,men ønsker bare et sikkelig svar på dette!

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Hvis du bruker gamle sokker må du passe på at det ikke blir for mye tåfis når du guffer på med Röyksopp.
hehe :) takker funker fint brukte noen passen hånkler tetta det . stua er liten så ble for mye bass ble bedre og ta i hånklene og dele på 80hz og la subben stå rolig på :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.421
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Høyttalerne vil bli litt mer tungdrevne hvis du blokkerer bassportene, og seff vil du få en annen frekvensrespons.

Mhp. frekvensresponsen, er det jo akkurat det du vil ha, om har forsterkeren nok krefter, vil du ikke ha noen problemer med å drive dem.

mvh

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Høyttalerne vil bli litt mer tungdrevne hvis du blokkerer bassportene, og seff vil du få en annen frekvensrespons.

Mhp. frekvensresponsen, er det jo akkurat det du vil ha, om har forsterkeren nok krefter, vil du ikke ha noen problemer med å drive dem.

mvh
takk det spiller mye bedre med blokering av porten spilte bra med porten åpne ,men ble for mye bass jeg hater bass .
har brokoblet naden nå så krefter har jeg :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Enkelte seriøse høyttalerfabrukanter leverer med skumgummiplugger til dette formålet, så det anses for å være helt trygt.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Enkelte seriøse høyttalerfabrukanter leverer med skumgummiplugger til dette formålet, så det anses for å være helt trygt.
ja e vet hadde en xtz12.17 de kom med skumgummi for blokering av porten noe jeg gjorde med den venstre på den!

Dali er seriøs de sier stor stue da menener de det også :) små bloker porten :=)

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
477
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det er IKKE alle bassrefleks konstruksjoner som egner seg for tetting av bassport. Om en fabrikant velger å leverer dette med, så er det forhåpentligvis fordi de vet at konstruksjonen egner seg for det. Man kan faktisk også si at de fleste seriøse fabrikanter ikke sender med dette. Elementparametere, kabinett tuning og delefilter utgjør en haugevis av design kompromisser så det er egentlig mye flaks at det funker i praksis.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Det er IKKE alle bassrefleks konstruksjoner som egner seg for tetting av bassport. Om en fabrikant velger å leverer dette med, så er det forhåpentligvis fordi de vet at konstruksjonen egner seg for det. Man kan faktisk også si at de fleste seriøse fabrikanter ikke sender med dette. Elementparametere, kabinett tuning og delefilter utgjør en haugevis av design kompromisser så det er egentlig mye flaks at det funker i praksis.

Er vel ikke skadelig for høtaleren og blokere portene blir jo mer trykk i kassa,men blir vel saft det

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.526
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er helt sikkert ikke noe problem så lenge du ikke blokkerer den helt.
Men tror problemet er att du har for mye "effekt" i bassen, ligger sikkert en del db høyere en resten på noen frekvenser.
Det ødelegger lydbildet totalt, en jevn økning i bassen fra ca 100 hz og ned er en god regel. Men den må være jevn.
Men for dette må du bruke en målemic og pc.
De fleste får seg noen overaskelser når de gjør dette, men er det blitt bedre så lev med det.
De fleste blir hekta hvis de går videre. Jeg har 8 stk 15" på 30 m2, men kontroll på de.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Er helt sikkert ikke noe problem så lenge du ikke blokkerer den helt.
Men tror problemet er att du har for mye "effekt" i bassen, ligger sikkert en del db høyere en resten på noen frekvenser.
Det ødelegger lydbildet totalt, en jevn økning i bassen fra ca 100 hz og ned er en god regel. Men den må være jevn.
Men for dette må du bruke en målemic og pc.
De fleste får seg noen overaskelser når de gjør dette, men er det blitt bedre så lev med det.
De fleste blir hekta hvis de går videre. Jeg har 8 stk 15" på 30 m2, men kontroll på de.
jeg tetta med kluter bare eneste jeg hadde for honden

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Joey: Det du hater med bassen din er akkurat det som plager søyler i lavere prisklasse mest: Lite definisjon, med påfølgende booming og maskering. 2x NAD275 er kapable til å drive Opticon 8, men jeg ville altså prøvd å kjøre dem i horisontal biamp, ikke bridge mode. Dog, da trengs en god forforsterker med to kanaler. Og pensjon av hjemmekinoen.- Dessuten, det finnes høyttalere som har langt mindre romproblemer enn disse Daliene: PMC, for eksempel. Deres Twenty 23 er en sikker vinner i de aller fleste rom, kan brukes med alt av elektronikk omtrent, maskerer null og nix, spiller alt. Den nye versjonen heter Twenty5 23:rolleyes: Se også gjerne på en sub fra REL..De bassproblemene du opplever kommer nok også delvis fra Dalisuben din. Dali er ikke konstruert for blokkerte bassporter.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror det blir vanskelig å overbevise Joey om å teste noe annet enn hans kjære Dali, selv om jeg også nok ville tenkt i den retningen. Men det med å kjøre NAD-ene i biamp istedenfor som bridged er jeg enig i vil være endel å vinne på. Da trenger han ikke bytte noe heller.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Joey: Det du hater med bassen din er akkurat det som plager søyler i lavere prisklasse mest: Lite definisjon, med påfølgende booming og maskering. 2x NAD275 er kapable til å drive Opticon 8, men jeg ville altså prøvd å kjøre dem i horisontal biamp, ikke bridge mode. Dog, da trengs en god forforsterker med to kanaler. Og pensjon av hjemmekinoen.- Dessuten, det finnes høyttalere som har langt mindre romproblemer enn disse Daliene: PMC, for eksempel. Deres Twenty 23 er en sikker vinner i de aller fleste rom, kan brukes med alt av elektronikk omtrent, maskerer null og nix, spiller alt. Den nye versjonen heter Twenty5 23:rolleyes: Se også gjerne på en sub fra REL..De bassproblemene du opplever kommer nok også delvis fra Dalisuben din. Dali er ikke konstruert for blokkerte bassporter.
K14f er faen så rutta den er stram og fin en god subb har lav gain på!!
jeg hadde heller gått for rubion 6 eller 8 før jeg dali sviker ikke jeg med det første.
Hadde ikke dette problemet med bass i større rom,men her er det verre og da måtte jeg bare få blokert porten med en gang jeg skjønte det.
jeg bruker som regel biamp naden altså.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Jeg tror det blir vanskelig å overbevise Joey om å teste noe annet enn hans kjære Dali, selv om jeg også nok ville tenkt i den retningen. Men det med å kjøre NAD-ene i biamp istedenfor som bridged er jeg enig i vil være endel å vinne på. Da trenger han ikke bytte noe heller.
Jeg er klokkeklar på dali ja! Jeg bruker naden som regel til biampe måtte teste litt morro faktor det er ikke krise og bride dem ,på samme volum er det faktisk temmelig bra utrolig nok,men fortrekker biamp gjør det så hetl enig

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
477
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Skader ikke høyttaleren nei.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.526
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har du prøvd å flytte subben rundt på andre steder?
Kan ha STOR innvirkning på hva du opplever.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Joey, Baluba: Kjenner Dali bedre enn de fleste. Har eid merket i tilsammen ti år. Altså ikke varemerket. Men å bruke bridge mode er ikke det samme som biamp. På tross av antall forsterkere. Og det hever altså støygulvet. Rubicon på sånne NADer? Tror ikke det, til det er 275 for grove og upolerte. Som PA-forsterkere på Sonus Faber, det. Opticon i horisontal biamp med topp tokanals-pre = OK. Hvis man sliter med for mye bass/bassproblemer i rommet er ikke løsningen å tilføre MER bass. Da fjerner du bass først, lokaliserer problemfrekvensen og gjør noe med den- UTEN sub på. Suben skal ikke merkes når den er på, men savnes når den er av..Hvis du ikke får til det, dropp den helt og holdent. Kompromissløs holdning, javel..men det fungerer. Tipper to 275- koblet ordentlig- kan levere bass nok for de aller fleste.

Sist redigert:

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Joey, Baluba: Kjenner Dali bedre enn de fleste. Har eid merket i tilsammen ti år. Altså ikke varemerket. Men å bruke bridge mode er ikke det samme som biamp. På tross av antall forsterkere. Og det hever altså støygulvet. Rubicon på sånne NADer? Tror ikke det, til det er 275 for grove og upolerte. Som PA-forsterkere på Sonus Faber, det. Opticon i horisontal biamp med topp tokanals-pre = OK. Hvis man sliter med for mye bass/bassproblemer i rommet er ikke løsningen å tilføre MER bass. Da fjerner du bass først, lokaliserer problemfrekvensen og gjør noe med den- UTEN sub på. Suben skal ikke merkes når den er på, men savnes når den er av..Hvis du ikke får til det, dropp den helt og holdent.
meget oppegående!
ja jeg liker at den er nesten helt av jeg vil bare ha de nederest frekvensen not more. og det skal ikke komme inn med noen db mer en resten faller hele lyden for min opplevese !

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Skader ikke høyttaleren nei.
Flott var det jeg tenke selv og fikk bekreftet av hifiklunbben også som annbnefalte plugger hehe :) !

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
326
Sted
Fredrikstad
Vær forsiktig når du tar ut bassproppen, det er mye bass som kan ha samlet seg opp!

;-)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.689
Torget vurderinger
2
Hvorfor i allverden har en sub hvis du hater bass? Men du har vel hjemmekino når jeg leser nærmere. allikevel er det ingen grunn til å bruke Suben på musikk

Topp Bunn