Heisann. Hadde bare et rask spøsmål jeg har litt for mye bass i mine opticon 8 jeg har blokert bassporten nå ble det grise bra. er det sikkert og gjøre dette noe jeg må passe på? Jeg tror det skal gå greit ,men ønsker bare et sikkelig svar på dette!
|
heheHvis du bruker gamle sokker må du passe på at det ikke blir for mye tåfis når du guffer på med Röyksopp.
takk det spiller mye bedre med blokering av porten spilte bra med porten åpne ,men ble for mye bass jeg hater bass .Høyttalerne vil bli litt mer tungdrevne hvis du blokkerer bassportene, og seff vil du få en annen frekvensrespons.
Mhp. frekvensresponsen, er det jo akkurat det du vil ha, om har forsterkeren nok krefter, vil du ikke ha noen problemer med å drive dem.
mvh
ja e vet hadde en xtz12.17 de kom med skumgummi for blokering av porten noe jeg gjorde med den venstre på den!Enkelte seriøse høyttalerfabrukanter leverer med skumgummiplugger til dette formålet, så det anses for å være helt trygt.
Det er IKKE alle bassrefleks konstruksjoner som egner seg for tetting av bassport. Om en fabrikant velger å leverer dette med, så er det forhåpentligvis fordi de vet at konstruksjonen egner seg for det. Man kan faktisk også si at de fleste seriøse fabrikanter ikke sender med dette. Elementparametere, kabinett tuning og delefilter utgjør en haugevis av design kompromisser så det er egentlig mye flaks at det funker i praksis.Enkelte seriøse høyttalerfabrukanter leverer med skumgummiplugger til dette formålet, så det anses for å være helt trygt.
Det er IKKE alle bassrefleks konstruksjoner som egner seg for tetting av bassport. Om en fabrikant velger å leverer dette med, så er det forhåpentligvis fordi de vet at konstruksjonen egner seg for det. Man kan faktisk også si at de fleste seriøse fabrikanter ikke sender med dette. Elementparametere, kabinett tuning og delefilter utgjør en haugevis av design kompromisser så det er egentlig mye flaks at det funker i praksis.Enkelte seriøse høyttalerfabrukanter leverer med skumgummiplugger til dette formålet, så det anses for å være helt trygt.
jeg tetta med kluter bare eneste jeg hadde for hondenEr helt sikkert ikke noe problem så lenge du ikke blokkerer den helt.
Men tror problemet er att du har for mye "effekt" i bassen, ligger sikkert en del db høyere en resten på noen frekvenser.
Det ødelegger lydbildet totalt, en jevn økning i bassen fra ca 100 hz og ned er en god regel. Men den må være jevn.
Men for dette må du bruke en målemic og pc.
De fleste får seg noen overaskelser når de gjør dette, men er det blitt bedre så lev med det.
De fleste blir hekta hvis de går videre. Jeg har 8 stk 15" på 30 m2, men kontroll på de.
K14f er faen så rutta den er stram og fin en god subb har lav gain på!!Joey: Det du hater med bassen din er akkurat det som plager søyler i lavere prisklasse mest: Lite definisjon, med påfølgende booming og maskering. 2x NAD275 er kapable til å drive Opticon 8, men jeg ville altså prøvd å kjøre dem i horisontal biamp, ikke bridge mode. Dog, da trengs en god forforsterker med to kanaler. Og pensjon av hjemmekinoen.- Dessuten, det finnes høyttalere som har langt mindre romproblemer enn disse Daliene: PMC, for eksempel. Deres Twenty 23 er en sikker vinner i de aller fleste rom, kan brukes med alt av elektronikk omtrent, maskerer null og nix, spiller alt. Den nye versjonen heter Twenty5 23Se også gjerne på en sub fra REL..De bassproblemene du opplever kommer nok også delvis fra Dalisuben din. Dali er ikke konstruert for blokkerte bassporter.
Jeg er klokkeklar på dali ja! Jeg bruker naden som regel til biampe måtte teste litt morro faktor det er ikke krise og bride dem ,på samme volum er det faktisk temmelig bra utrolig nok,men fortrekker biamp gjør det så hetl enigJeg tror det blir vanskelig å overbevise Joey om å teste noe annet enn hans kjære Dali, selv om jeg også nok ville tenkt i den retningen. Men det med å kjøre NAD-ene i biamp istedenfor som bridged er jeg enig i vil være endel å vinne på. Da trenger han ikke bytte noe heller.
Skader ikke høyttaleren nei.Det er IKKE alle bassrefleks konstruksjoner som egner seg for tetting av bassport. Om en fabrikant velger å leverer dette med, så er det forhåpentligvis fordi de vet at konstruksjonen egner seg for det. Man kan faktisk også si at de fleste seriøse fabrikanter ikke sender med dette. Elementparametere, kabinett tuning og delefilter utgjør en haugevis av design kompromisser så det er egentlig mye flaks at det funker i praksis.Enkelte seriøse høyttalerfabrukanter leverer med skumgummiplugger til dette formålet, så det anses for å være helt trygt.
meget oppegående!Joey, Baluba: Kjenner Dali bedre enn de fleste. Har eid merket i tilsammen ti år. Altså ikke varemerket. Men å bruke bridge mode er ikke det samme som biamp. På tross av antall forsterkere. Og det hever altså støygulvet. Rubicon på sånne NADer? Tror ikke det, til det er 275 for grove og upolerte. Som PA-forsterkere på Sonus Faber, det. Opticon i horisontal biamp med topp tokanals-pre = OK. Hvis man sliter med for mye bass/bassproblemer i rommet er ikke løsningen å tilføre MER bass. Da fjerner du bass først, lokaliserer problemfrekvensen og gjør noe med den- UTEN sub på. Suben skal ikke merkes når den er på, men savnes når den er av..Hvis du ikke får til det, dropp den helt og holdent.
Flott var det jeg tenke selv og fikk bekreftet av hifiklunbben også som annbnefalte plugger heheSkader ikke høyttaleren nei.Det er IKKE alle bassrefleks konstruksjoner som egner seg for tetting av bassport. Om en fabrikant velger å leverer dette med, så er det forhåpentligvis fordi de vet at konstruksjonen egner seg for det. Man kan faktisk også si at de fleste seriøse fabrikanter ikke sender med dette. Elementparametere, kabinett tuning og delefilter utgjør en haugevis av design kompromisser så det er egentlig mye flaks at det funker i praksis.Enkelte seriøse høyttalerfabrukanter leverer med skumgummiplugger til dette formålet, så det anses for å være helt trygt.
Kalles humor :=)Vær forsiktig når du tar ut bassproppen, det er mye bass som kan ha samlet seg opp!
;-)