Rasberry Pi og roon

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
246
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Hadde jeg satt meg inn i det hadde jeg nok kjøpt løse komponenter, men akk og ve så lett det er med et sett der alle delene følger med. Ingen kjedelige overraskelser.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Mener å huske at det fantes en løsning fra Audiophonics som gav mulighet for I2S fra Raspberry Pi3/4 - noen som vet om noe tilsvarende som er tilgjengelig for kjøp?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Mener å huske at det fantes en løsning fra Audiophonics som gav mulighet for I2S fra Raspberry Pi3/4 - noen som vet om noe tilsvarende som er tilgjengelig for kjøp?
Du tenker trolig på galvanisk isolering?

Ellers er jo i2c tilgjengelig allerede
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Du tenker trolig på galvanisk isolering?

Ellers er jo i2c tilgjengelig allerede
Takk for forslag, men jeg tenker på I2S eksempelvis via HDMI til DAC :)

Edit: Fant link til produktet her: Audiophonics RPi I2S
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.214
Antall liker
4.835
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.610
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har noen små "nusselige" kort som gjør i2s fra rpi om til i2s(lvds) i hdmi interface dersom interesse.

Gjør samme som audiophonics kortet dersom det er kun hdmi interface som brukes.
Merk det er stor forskjell på i2s (vanlig) og i2s(lvds) som ofte bruker hdmi interface. Det muliggjør lengre kabling bl.a. Det er ikke bare å koble GPIO til en hdmi kontakt. Det trengs en "konverter" der. (og gjerne 3.3v)
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Takk for forslag, men jeg tenker på I2S eksempelvis via HDMI til DAC
I utgangspunktet er det å koble I2S pinnene fra GPIO til en HDMI kontakt. Men ser du med PF I2C allerede har fokus på isolering så jeg tenker du søker en hatt som også isolerer. Om mottagersiden ikke allerede har isolasjon da? Nå er I2C mye brukt i bl.a. biler så det finnes et utall moderne isoleringskretser som er konstruert for å sikre god støydemping og isolasjon av kilde mottager.

Men er ikke den tiden 'vi alle' løp etter I2C i dag i stor grad i dag avløst av asynkront USB for denne type kilde?


Det kan se ut som om kortet fremdeles er tilgjengelig direkte fra Audio-GD:
https://community.volumio.org/t/raspberry-pi-music-player-with-i2s-out-over-hdmi/2274/19
Kan det tenkes at denne er ment for intern bruk i selve DAC'n fra Audio-GD?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har noen små "nusselige" kort som gjør i2s fra rpi om til i2s(lvds) i hdmi interface dersom interesse.

Gjør samme som audiophonics kortet dersom det er kun hdmi interface som brukes.
Merk det er stor forskjell på i2s (vanlig) og i2s(lvds) som ofte bruker hdmi interface. Det muliggjør lengre kabling bl.a. Det er ikke bare å koble GPIO til en hdmi kontakt. Det trengs en "konverter" der. (og gjerne 3.3v)
Takk! Her merker jeg at jeg er på tynn is, er det lov å be om te-skje tilnærming her 🤔 :) ;)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
I2C var aldri ment å føre signal over kabel. Men for sammenkobling av ic kretser i et lukket system, gjerne på samme printkort eller veldig korte flatkabler mellom nærligende kort.

lvds definerer en standard for signalføring over kabel med bl.a. signal styrke etc

Plasserer man RPi'n med borelås bak på DAC'n eller enda bedre inne i DAC'n tenker jeg man fint får lyd med direktekoble 3,3V GPIO pinnene med korte ledningstumper. Men et slik oppsett ville jeg kanskje forsøkt få til en helhetlig design med strømforsyninger for de to appratene.
 

otello

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
113
Antall liker
104
Sted
Oslo.
Torget vurderinger
1
Sjekk ut DIY Youtuberen Gabster. Han har bygget en syk streamer. Music Streamer Han kan sikkert komme med bra tips på hva og hvor man får tak i i2S løsninger for RPI. Han har flere meget interessante videoer ute på YouTube. Men dette er for viderekommende :cool:
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.369
Antall liker
35.116
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sjekk ut DIY Youtuberen Gabster. Han har bygget en syk streamer. Music Streamer Han kan sikkert komme med bra tips på hva og hvor man får tak i i2S løsninger for RPI. Han har flere meget interessante videoer ute på YouTube. Men dette er for viderekommende :cool:
Dette var rått.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Ser ut som et morsomt prosjekt med terningkast 6 for pent gjennomført. Ser man del 2 ser man at fyren har gjort noen DIY prosjekter før.

Dog ville jeg personlig nøye vurdert om ikke asynkron USB mottager i DAC'n kunne eleminert det aller meste i det kabinettet ;) Og eventuelt heller hatt batteri og superkondensatorer i den enden. Det sagt, om man kløner med I2C er det kanskje dette som skal til gitt man er ment å ta kontroll over klokken i DAC'n. Men som ikke alle DAC tillater selv om de tar I2C input.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tror jeg har for liten kunnskap her; leser at I2C og I2S ikke må forveksles - fint om du korrigerer meg litt og forklarer sammenhengen her :) Så blir jeg litt klokere :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.369
Antall liker
35.116
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nå har det gått 26 timer siden jeg koblet vekk viften, den har ennå ikke vært varmere en 50 grader så da betyr det nok at denne Pi4 klarer seg god som end-point uten vifte.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Fikk pakke fra Digital Impuls idag med et komplett sett med vifter, kjøleribber og diverse.... sikkert unødvendig siden jeg har RPi4/RPi3/RPi2 fra før av.... men ønsket meg 8GB RAM varianten så da ble det sånn. Kjekt å vite at vifta ikke behøver kobles til, kjører du kun Ropieee @HoJ ? 🤔
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.369
Antall liker
35.116
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Oi, det er så lenge siden... tror det er ropiee
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Du har rett @Ludo, — beklager jeg klønet til begrepene i farten. Men grunnleggende jeg forsøkte få fram står ved. At RPi ut av boksen kan spille i2S men behøver linjeforsterker (LVDS) om signalet skal kables eksternt via HTML eller RJ45.

Denne artikkelen tegner og forklarer greit hvordan lokal DAC kobles til RPi med I2S pinnene på GPIO porten

Dessverre ser det ikke ut til at man får til dette med Ropeee da den slik jeg forstår det verken har destop eller ssh tilgang til rekonfigurering og man da kun kan velge USB eller hatter som er offesielt støttet.
RoPieee does not support HDMI (neither for display nor for audio), and disables the HDMI port after booting. This
means that for Roon or other supported applications HDMI is not a valid output, and will not work.
RoPieee runs on a linux kernel, so any USB DAC must have reasonable, standard, existing linux support to work
properly.

RoPieee aims to offer an appliance-like endpoint experience for the Roon user. If you desire other
non-supported functionality (such as ssh access) or customizable settings other than what is offered, it
may not be a good fit for your requirements: use a generic OS implementation such as DietPi or
Raspberry Pi OS instead.
etter prinsippet som Apple gjorde slik sukksess med '— Less is more' with less demand for costly support

I2C vs I2S https://www.rfwireless-world.com/Terminology/I2C-vs-I2S.html


Nå ser jeg enkelte hevder de kan høre forskjell mellom RPi 3 og 4 om de benytter USB DAC. Dette mener de skyldes at på eldre RPi deler nettverksadapteren bus med USB porten. Jeg velger forholde meg til at det kan gi potensielt kapasitetproblem ved DSD på full oppløsning og dermed være en oppgradering verdig. Ikke at jeg bruker DSD, men det er en påviselig flaskehals som rimeligt kan omgåes.

Ser Farnell venter inn et parti til uken så mulig flere forhandlere snart får dem https://no.farnell.com/raspberry-pi/rpi4-modbp-8gb/raspberry-pi-4-model-b-cortex/dp/3369503
 
Topp Bunn