Rare rør/finner ikke ekvivalenter....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
hei,hodetlf forsterkern min (i avararen har flg rørbestykning som skal erstattes med bedre rør....

6N5PJ...(ser ut soem ett klassisk 5u4g på glassformen(likeretter?)

6N8PJ ( der ut som 6sl7 på formen)

Har søkt i div tabeller uten å finne noe som passer å bytte ut kinarørene med...noen som er litt bedre enn meg på dette???Rørguruer?går det an å be oom hjelp fra Norgeseliten nok en gang,?

Mvh Espen

Usiker

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2007
Antall liker
7
Helt nede på denne siden http://www.duncanamps.com/tdslpe/ kan man laste ned et lite databasebasert program som utgiveren sjøl beskriv slik:

"The TDSL (Tube Data Sheet Locator) Personal Edition provides information right on your PC for a large number of vacuum tubes.

Advanced searching facilities help you to compare different types and make substitutes for hard to find vacuum tubes."

Etter nedlasting, skriv inn røret du søker innbytte for/opplysninger om under Search>Find by designator. Under File>Info fås opplysninger om databasen - innhold, antall rør og andre specs. Oversikten er opppgradert sist i desember 2007. Vet ikke om det er til hjelp..

6N5PJ og 6N8PJ sto ikke i basen, derimot 6SL7 og 5U4G.

edit: ordna linken

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da blir det 2 rca rør her,6sn7 og 6as7,som iflg head-fi gutta er supre saker,så er det å få tak i sistnevnte da.... ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da er det noe riv ruskende gæærnt her,for jeg trodde 6as7 var det store røret,tror jeg må inn på headfi igjen jeg...altså det som skal erstatte 6N5pj

PÅ bildet Arne ser det ut som str. på de rørene er som 6sn7 eller noe deromkrig,arrester emg gjerne om jeg tar feil..Mvh Espen

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Røra du ser på biletet er type 6AS7GA eller 6080. Dette er det same som røret 6AS7G som igjen er eit relativt stort rør med same form som på eit 300B eller 5U4G rør.
Ditt rør, 6N5pj, er eit russisk rør som truleg ikkje har nokon direkte vestleg ekvivalent. Eg finn data på eit rør som heiter 6N5p og det er ei lita dobbeltriode. Liknar kanskje litt på 12AU7/ECC 82

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Svein_B skrev:
Kinesisk 6N5P(j) er ikke å forveksle med russisk 6N5. Tilsvarer muligens mere russisk 6N13P ?
Datablad for bl.a kinesisk 6N5 kan finnes er (for den som er litt tålmodig) http://www.audio-audio.com/tubedata/sheets66.html
Ser ut til å ligne på 6AS7G
Svein.
Tydelegvis er dei russiske og kinesiske 6N5 røra ulike. Det skal ikkje vere lett...

Kinesisk 6N5 liknar ein del på det 'vanlege' 6AS7G/6AS7GA/6080 eller det russiske 6N13P. Dette er eit vanleg effektrør (dobbeltriode) som vi som regel finn i OTL forsterkarar eller som spenningsregulator i straumforsyningar.

Arnold

Topp Bunn