Er i vurderingsfasen på å bytte ut min trofaste Toyota Landcruiser LC90 D4d 2000-modell.
Bakgrunnen er primært at vi ønsker å sette inn baksete i den, men ettersom den kun har registrert
i Norge i fem år, er fortsatt avgiften veldig høy. Ett alternativ er naturligvis å selge den jeg har for så
å kjøpe en tilsvarende med bakseter, men det er rart hvordan ett bilbytte lanserer nye ønsker og tanker.
Har vurdert å oppgradere til en LC100 som er en større bil og har en litt annen luksusfølelse og motor, men det
er fortsatt ingen luksusbil. Og ett ønske om en viss luksusfølelse er nå kommet til overflaten.
Da kommer Range Rover P38 inn i bildet. Både fordi den er tilgjenlig rent prismessig (kan selge min egen og
slippe å legge noe i mellom, tom. gå ned i pris), og fordi den i mine øyne er tidenes mest vellykkede offroader
rent utseendemessig. Den nyere 322-varianten er både utenfor prisklasse og ikke så stilren, synes jeg.
Den appelerer litt for mye til hip-hop markedet istedet for klassisk, engelsk landsbygd, om dere følger
Første utfordring er jo unektelig at dette fører til ett mer bekymringsfult bilhold.
Jeg går da altså frivillig fra ett bilhold hvor jeg i verste fall må bytte en lyspære i ny og ne,
til ett bilhold hvor jeg aldri vet hva som venter rundt neste sving. Man velger mao. ikke en slik bil med hodet, kun med hjertet.
Noe har jeg lest meg opp. Det kan virke som at tommelfingerregelen er å kjøpe en så ny som mulig av denne generasjonen,
og en som helst har gått så lite som mulig, i tillegg til å ha vært tett fulgt opp på alle servicer, og gjerne ha byttet en del småting
som er typiske problemområder på bilen. Det kan tydeligvis være en god ide å kjøpe ett eksemplar man har troen på,
deretter komme seg på en Englandsferie for å ta en overhaling på ett skikkelig LR-verksted der. De har ferdige "vedlikeholdspakker"
som sørger for at bilen er fri for typiske problemer. I tillegg bør man tydeligvis rustbehandle de nøysomt.
Det virker også som at det er 2,5 DSE - varianten som har gjennomsnittlig mest feil, og at bensinvarianten 4,6 HSE har mindre problemer,
spesielt hvis den er fra etter 98-99. Det rapporteres også om at dieselmotoren rett og slett er for liten for bilen (dette er vel en eldre BMW-motor
det har vært noe tull med, bla. på BMW's 525 diesel fra to generasjoner tilbake). En undermotorisert Range Rover blir på en måte feil, da kan
man heller kjøre noe annet, tenker jeg da. Den fortjener nok V-åtteren og følelsen av overskudd. På den annen side tilpasser man seg det meste.
Spiralis, jeg vet du kjenner bilen. Andre som har erfaring med denne? LR-forum har mye informasjon, men naturligvis preget av at de er fans av bilen.
Trenger ikke forslag på femten andre biler, det er denne jeg nå lurer på. Jeg skal få prøvekjørt noen, så vet jeg mer om hva jeg selv liker/foretrekker av
motorvariantene, men spørsmålet går vel så mye på om det er mulig å eie denne bilen og fortsatt sove om natten. Den er jo bare så flott.
Skal også prøvekjøre en Mercedes ML, man kan få de til hyggelige priser også, tom. som AMG-varianter. Men, har forstått det slik at de ikke er som
en ekte Mercedes innvendig, og man får følelsen av noe luksuriøst japansk, i beste fall.
Ettersom jeg har to toller-retrievere som skal få plass bakerst i ett bur, så utelukker det en del biler, som f.eks BMW X5.
På forhånd tusen takk for alle nyttige innspill.
Mvh Magnus
Bakgrunnen er primært at vi ønsker å sette inn baksete i den, men ettersom den kun har registrert
i Norge i fem år, er fortsatt avgiften veldig høy. Ett alternativ er naturligvis å selge den jeg har for så
å kjøpe en tilsvarende med bakseter, men det er rart hvordan ett bilbytte lanserer nye ønsker og tanker.
Har vurdert å oppgradere til en LC100 som er en større bil og har en litt annen luksusfølelse og motor, men det
er fortsatt ingen luksusbil. Og ett ønske om en viss luksusfølelse er nå kommet til overflaten.
Da kommer Range Rover P38 inn i bildet. Både fordi den er tilgjenlig rent prismessig (kan selge min egen og
slippe å legge noe i mellom, tom. gå ned i pris), og fordi den i mine øyne er tidenes mest vellykkede offroader
rent utseendemessig. Den nyere 322-varianten er både utenfor prisklasse og ikke så stilren, synes jeg.
Den appelerer litt for mye til hip-hop markedet istedet for klassisk, engelsk landsbygd, om dere følger
Første utfordring er jo unektelig at dette fører til ett mer bekymringsfult bilhold.
Jeg går da altså frivillig fra ett bilhold hvor jeg i verste fall må bytte en lyspære i ny og ne,
til ett bilhold hvor jeg aldri vet hva som venter rundt neste sving. Man velger mao. ikke en slik bil med hodet, kun med hjertet.
Noe har jeg lest meg opp. Det kan virke som at tommelfingerregelen er å kjøpe en så ny som mulig av denne generasjonen,
og en som helst har gått så lite som mulig, i tillegg til å ha vært tett fulgt opp på alle servicer, og gjerne ha byttet en del småting
som er typiske problemområder på bilen. Det kan tydeligvis være en god ide å kjøpe ett eksemplar man har troen på,
deretter komme seg på en Englandsferie for å ta en overhaling på ett skikkelig LR-verksted der. De har ferdige "vedlikeholdspakker"
som sørger for at bilen er fri for typiske problemer. I tillegg bør man tydeligvis rustbehandle de nøysomt.
Det virker også som at det er 2,5 DSE - varianten som har gjennomsnittlig mest feil, og at bensinvarianten 4,6 HSE har mindre problemer,
spesielt hvis den er fra etter 98-99. Det rapporteres også om at dieselmotoren rett og slett er for liten for bilen (dette er vel en eldre BMW-motor
det har vært noe tull med, bla. på BMW's 525 diesel fra to generasjoner tilbake). En undermotorisert Range Rover blir på en måte feil, da kan
man heller kjøre noe annet, tenker jeg da. Den fortjener nok V-åtteren og følelsen av overskudd. På den annen side tilpasser man seg det meste.
Spiralis, jeg vet du kjenner bilen. Andre som har erfaring med denne? LR-forum har mye informasjon, men naturligvis preget av at de er fans av bilen.
Trenger ikke forslag på femten andre biler, det er denne jeg nå lurer på. Jeg skal få prøvekjørt noen, så vet jeg mer om hva jeg selv liker/foretrekker av
motorvariantene, men spørsmålet går vel så mye på om det er mulig å eie denne bilen og fortsatt sove om natten. Den er jo bare så flott.
Skal også prøvekjøre en Mercedes ML, man kan få de til hyggelige priser også, tom. som AMG-varianter. Men, har forstått det slik at de ikke er som
en ekte Mercedes innvendig, og man får følelsen av noe luksuriøst japansk, i beste fall.
Ettersom jeg har to toller-retrievere som skal få plass bakerst i ett bur, så utelukker det en del biler, som f.eks BMW X5.
På forhånd tusen takk for alle nyttige innspill.
Mvh Magnus