Range Rover P38 - garantert søvnløshet?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Er i vurderingsfasen på å bytte ut min trofaste Toyota Landcruiser LC90 D4d 2000-modell.

Bakgrunnen er primært at vi ønsker å sette inn baksete i den, men ettersom den kun har registrert
i Norge i fem år, er fortsatt avgiften veldig høy. Ett alternativ er naturligvis å selge den jeg har for så
å kjøpe en tilsvarende med bakseter, men det er rart hvordan ett bilbytte lanserer nye ønsker og tanker.

Har vurdert å oppgradere til en LC100 som er en større bil og har en litt annen luksusfølelse og motor, men det
er fortsatt ingen luksusbil. Og ett ønske om en viss luksusfølelse er nå kommet til overflaten.

Da kommer Range Rover P38 inn i bildet. Både fordi den er tilgjenlig rent prismessig (kan selge min egen og
slippe å legge noe i mellom, tom. gå ned i pris), og fordi den i mine øyne er tidenes mest vellykkede offroader
rent utseendemessig. Den nyere 322-varianten er både utenfor prisklasse og ikke så stilren, synes jeg.
Den appelerer litt for mye til hip-hop markedet istedet for klassisk, engelsk landsbygd, om dere følger :)

Første utfordring er jo unektelig at dette fører til ett mer bekymringsfult bilhold.
Jeg går da altså frivillig fra ett bilhold hvor jeg i verste fall må bytte en lyspære i ny og ne,
til ett bilhold hvor jeg aldri vet hva som venter rundt neste sving. Man velger mao. ikke en slik bil med hodet, kun med hjertet.

Noe har jeg lest meg opp. Det kan virke som at tommelfingerregelen er å kjøpe en så ny som mulig av denne generasjonen,
og en som helst har gått så lite som mulig, i tillegg til å ha vært tett fulgt opp på alle servicer, og gjerne ha byttet en del småting
som er typiske problemområder på bilen. Det kan tydeligvis være en god ide å kjøpe ett eksemplar man har troen på,
deretter komme seg på en Englandsferie for å ta en overhaling på ett skikkelig LR-verksted der. De har ferdige "vedlikeholdspakker"
som sørger for at bilen er fri for typiske problemer. I tillegg bør man tydeligvis rustbehandle de nøysomt.

Det virker også som at det er 2,5 DSE - varianten som har gjennomsnittlig mest feil, og at bensinvarianten 4,6 HSE har mindre problemer,
spesielt hvis den er fra etter 98-99. Det rapporteres også om at dieselmotoren rett og slett er for liten for bilen (dette er vel en eldre BMW-motor
det har vært noe tull med, bla. på BMW's 525 diesel fra to generasjoner tilbake). En undermotorisert Range Rover blir på en måte feil, da kan
man heller kjøre noe annet, tenker jeg da. Den fortjener nok V-åtteren og følelsen av overskudd. På den annen side tilpasser man seg det meste.

Spiralis, jeg vet du kjenner bilen. Andre som har erfaring med denne? LR-forum har mye informasjon, men naturligvis preget av at de er fans av bilen.

Trenger ikke forslag på femten andre biler, det er denne jeg nå lurer på. Jeg skal få prøvekjørt noen, så vet jeg mer om hva jeg selv liker/foretrekker av
motorvariantene, men spørsmålet går vel så mye på om det er mulig å eie denne bilen og fortsatt sove om natten. Den er jo bare så flott.
Skal også prøvekjøre en Mercedes ML, man kan få de til hyggelige priser også, tom. som AMG-varianter. Men, har forstått det slik at de ikke er som
en ekte Mercedes innvendig, og man får følelsen av noe luksuriøst japansk, i beste fall.
Ettersom jeg har to toller-retrievere som skal få plass bakerst i ett bur, så utelukker det en del biler, som f.eks BMW X5.

På forhånd tusen takk for alle nyttige innspill.

Mvh Magnus

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
La hjertet bestemme. RR er den eneste SUV som er noe å satse på, de andre er kun penisforlengere, med unntak av Land Cruiser. Søvnløse netter slipper du, man sovner så godt mens man grubler på tekniske problemer.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Rike folk kjører ny Range Rover. Virkelig rike folk kjører gammel Range Rover.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Rike folk kjører ny Range Rover. Virkelig rike folk kjører gammel Range Rover.
Nei der er jeg uenig. Jeg har en gammel LR og jeg er slett ikke veldig rik! :D

LR er et meccanobyggesett på hjul, veldig grei å skru på om man har slike tendenser. Det er på mange måter basic bil. Ikke så galt mye elektronikk, men selvsagt et engelsk el-sytem da. Den er praktfull å kjøre, rett og slett fantastisk. Nå har min bensinmotor, tørst som bare det. Har ingen erfaring med dieselutgaven.

Er du seriøst ute etter en slik ville jeg anbefale www.nlrk.no. Kjøp en fra et medlem i klubben. De virker å være meget realistiske mht verdien på slike biler og har som genuint interesserte i merket gjerne tatt vare på bilen.

Du går fra Toyota til en erkeenglesk bil på godt og vondt. Har du realistiske forventninger er det ikke noe å frykte. bor du så langt sør i landet at det er greit å dra på ferie i UK er du home safe. Det er "litt" andre priser på verksted der borte. Skrur du selv kjølper du deler selv fra UK og sparer masse på det. Jeg bor i Finnmark og det er ikke den mest praktiske plassen å ha en slik bil. Har fått deler til Finland poste restante og det har jo funket det forsåvidt, men nærhet til ferje er en stor fordel. Artig å feriere i England og når det kombineres med service på bilen er det greit også økonomisk.

Ta kontakt med merkeklubben og prøv den, du kommer nok til å bli begeistret. :D

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Har ikke prøvd LR eller Range Rover, men ta hint om problemer seriøst. Ikke alltid fordommer stemmer, jeg hadde engang Sierra som alle påsto var dårlig. For meg var det billigste bilholdet jeg noensinne har hatt, var kun på verksted et par ganger på 8 år.
Toyota går for å være mest solid, men de var uheldig med noen diesel motorer for noen få år siden som måtte byttes.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
En tidligere kollega av meg kjøpte en 97-98 modell RR 4.6HSE og det er en kjempeflott bil og på et år har ikke bilholdet hans vært spesielt trøblete. Såvidt jeg vet var det eneste problemet at den gikk på 7 sylindre ved hardt pådrag.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
eldo472 skrev:
Har ikke prøvd LR eller Range Rover, men ta hint om problemer seriøst. Ikke alltid fordommer stemmer, jeg hadde engang Sierra som alle påsto var dårlig. For meg var det billigste bilholdet jeg noensinne har hatt, var kun på verksted et par ganger på 8 år.
Toyota går for å være mest solid, men de var uheldig med noen diesel motorer for noen få år siden som måtte byttes.
Er vel 1.8 bensin de var uheldige med og måtte bytte.

Men når Toyota fant ut at de hadde problemer med en motor utvidet de garantien til 7 år.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.428
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
En bekjent av meg har jobbet som mekaniker på Range Rover i en årrekke. Han sa at Range Rover før 2004 ikke er noe å satse på. Visstnok for mange feil.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
G-klasse er fin, men den er vel som en tanks å kjøre? Ikke for det, jeg hadde sikkert hatt godt av noe som roet ned kjørestilen. Får sjekke ut ML før jeg gjør så altfor mye mer.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Takker for alle innspill. Alshus: skal prøvekjøre en GW i morgen, blir spennende. En ML gir vel langt mer komfort, men er da ikke de samme klassikeren. Artig dette, egentlig. Lefle med luksusproblemer :D

Even S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.11.2010
Antall liker
24
Torget vurderinger
3
En kompis av meg som bor i Bergen kjørte LR. Han mente det var bil for de med mye penger. Ikke fordi den kostet så mye å kjøpe, men pga reparasjonene. Siste verksted regningen var på 70000,-. Han kjører noe annet i dag.

Even

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
GW er som å kjøre lokomotiv... Spesielt på elendig vinterføre med mye spor og dårlig brøyting, er det helt fantastisk i forhold til å kjøre forhjulsdrevet bil.

Gamle GW (460-serien, fram til 1991-modell) har "gammeltypen" firehjulstrekk. Nominelt bakhjulstrekk, med inkoblingsbart firehjulstrekk og lavserie.
Nyere GW (463-serien, fra 1991-1992) har permanent firehjulstrekk med lavserie.

De sivile 460-modellene, hvis de er i god stand, er gode å kjøre og føles helt stabile. De kan virke noe stumpe på dårlig underlag, iom at modellen har stive akslinger. 300GD er grei, men treg. 280GE går høvelig greit, men er tørst. 230GE er et brukbart alternativ. Relativt grei fart, og ikke så voldsomt tørst. 240GD er treeeeeeg! Det finnes en del turbokonverteringer rundt om med 125Hk eller 147Hk diesel. Disse er en brukbar balanse.

463-serien er noe helt annet. bra komfort og brukbart med motor. Fram til 2001, var modellene bygget omtrent som de gamle 460-modellene. Dvs, en arbeidshest uten unødvendig luksus, og lite dilldall som kan gå i stykker.
2002 og fremover har relativt mye luksus innvendig. 2002-modellen ble som et modellbytte å regne. Dvs at 2002 og tidlige 2003-modeller kunne være beheftet med en del feil og problemer. Senere modeller er bra.

Motormessig er 270 CDI det beste alternativet. Nok kraft, men ikke overflod. Relativt billig i forbruk, og solid motor.
400CDI er en kraftpakke, med dreiemoment som en lastebil. Desverre hadde disse motorene en del svakheter som kunne gi en del dyre verkstedbesøk...
350 turbodiesel var heller ikke en vellykket motor. Denne hadde en del svakheter.
250, 290, 300 diesler er alle gode motorer.

Bensinutgavene kan være litt tørste, men er solide alle sammen.

Har du råd er G55AMG alt annet enn treg. Tørst, men rask. G500 er en bra kombo mhp kraft osv. Litt tørst...

Vær obs på at det har vært en industri med å importere Geländewagen fra tyskland og montere de over på gammel ramme. Dette må du passe på er godkjent og skrevet inn i vognkortet, ellers får du deg en brutal overraskelse ved neste EU-kontroll.

Vanlige ting å være obs på er karosserirust og evnt dårlig jobb med å fikse dette. Rammen ruster som godt som aldri. Bakhjørnene er spesielt svake punkter på gamle GD.

Johan-Kr

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Lurte lenge på discoII og titta såvidt på noen P38 RR og, men det blir for bøg for meg.
Jentungen i huset var meget bestemt.....Defender eller glem det. Hu er 11 år. ;D
Da ble det sånn....skal nevnes at vi har en serieII fra -63 fra før da, og den har hu jo vokst opp i. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BHO skrev:
Lurte lenge på discoII og titta såvidt på noen P38 RR og, men det blir for bøg for meg.
Jentungen i huset var meget bestemt.....Defender eller glem det. Hu er 11 år. ;D
Da ble det sånn....skal nevnes at vi har en serieII fra -63 fra før da, og den har hu jo vokst opp i. ;)
Samt at hun er 11 og fortsatt har bilder av store pusekatter fra savannen på veggen, og har mange år igjen til hun selv skal sitte bak noe som helst ratt. ;)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Takker igjen for info. Det kan virke som RR har ett noe dårligere rykte enn fortjent, det er gjennomgående i mange tråder. Å følge med og være nøye på servicer og forebygging ser ut til å hjelpe. Med min LC har jeg tatt servicer og sluppet å tenke noe mer, man blir noe bortskjemt. La inn samme tråd på LR-forum, mange gode svar der.

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=50061&pid=511319&st=0&#entry511319

Denne GW'en skal testes i morgen, synes den er altfor dyr, men den vil jo gi meg ett svar på om jeg liker den

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26786019

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tror du blir å like den GWen...

Når det gjelder ryktet til Land Rover, så er det nok hold i det. http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Det sagt, så tror jeg Defenderen er den beste av Land Rovers modeller, i og med at det er en "traktor-modell", med lite dilldall som kan gå i stykker...

Johan-Kr

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Har da tilbragt ettermiddagen i hhv en gw g300 og 320. Begge var flotte biler, men 320 var allikevel noe helt annet. Den jeg testet hadde mye mer demping i dører ol og opplevdes som langt mer støyfri. I tillegg var den nyere rekkesekseren mye kvikkere enn 300 som var direkte treg. Derimot er jeg fortsatt usikker på om jeg vil bruke 250-280 på en bil som dette. Det var totalt sett en bedre bil enn lc, en helt annen følelse med denne silkemyke rekkesekseren. Det eneste jeg virkelig lot meg irritere av var ett veldig støyete varmeapparat.

Neste trinn er å få sjekket ut ML og om den har plass nok. RR må også sjekkes nøyere.

Topp Bunn