Rakfisk - akevittanbefalinger?

V

vredensgnag

Gjest
Damprist - men et engere utvalg andre ingredienser som blandes med øl når jeg bruker det som base; andre ganger damper jeg i rødvin. Og en del urter fra norsk utmark - og multer går også fint i dampvannet. Poenget er jo å vekke minner om sommereng og lystig latter når dette skal spises.

Men som det har kostet å få lov til å tulle med tradisjonene!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.326
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ekspertens uttalelse om snobberi tolkes i mot hode som mangel på historisk forståelse.
Bjørkepinnene skulle være tørre fordi de skulle avgi minst mulig smak. Pinnekjøttet er fra en tid da damprist knapt var oppfunnen. Bjørkepinne var en dyd av nødvendighet, bjørka var lett tilgjengelig og avga vel sikkert minst smak også. Med et slikt historisk perspektiv blir du aldri tatt på alvor av meg. Derfor er jeg veldig enig at smaksforskjellen mellom rist og pinner er minimal.

Håvard

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.648
Torget vurderinger
24
I følge min familie på vestlandet ble bjørkepinner brukt fordi det var gratis, rette og fine, enkle å få barken av og stort sett smak- og luktfritt. Mer romantisk var det ikke.

BTW, etanol-basert akevitt er glimrende i følge en del blindtester..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Haavard skrev:
Gjestemedlem skrev:
Har aldri smakt rakfisk. Hvordan smaker det?

Ser det selges i butikkene nå. Er det bare å kjøpe en pakke, skave den opp og hive det i en lefse med litt rømme og skylle det med med tilgjengelig brennevin... eller er det mer komplisert?
Er vestlendig på Toten.
Har lært meg å like, i små prosjoner, rakfisk.
Min tidligere sjef inviterte alltid kara på jobben på rakfisk i november. Øl og Gammel Oppland var fast inventar.
Jeg måtte lage potetstappe av mandelpotet, smør og fløyte.
Ellers hadde vi Gjøvik lompe eller lefse (beste there is when fresh), løk, smør og rømme. Noen liker også purreløk til.
Spises med andakt, det vil si ikke skylle ned.

Håvard
Eg er også vestlending. I eit visnjonært selskap (?) for nokre år sidan, vart det køyrt fram ein rå forretningside, og vestlandsk rakfisk frå Rakmakaren vart drive i ca 15 år. Men dei avvikla for eit par år sidan.
Sjølv har eg i solidaritet ete ein del rakfisk. Likar best den milde varianten. Men no, når eg ikkje lenger kjenner meg forplikta til solidaritet, lagar eg min eigen gravlaks med spennande sausar, eller kubbesild, med om lag same garnityr som rakfisken. Det går fint med akke, men det viktigaste er øl, kalde poteter m.m.
Og Deffe, du må gjerne prøve rakfisk, men eg trur ikkje det er noko for deg. Hald deg iallfall til milde variantar til magen er herda.

Topp Bunn