Rakfisk - akevittanbefalinger?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
På lørdag skal kona og jeg ha et ørlite, og muligens stillferdig, kalas med rakfisk fra Valdres, bare oss to. Og da vil vi ha akevitt!
Men hvilken? Jeg kikket raskt på Vinmonopolets utmerkede nettsider, men fant ikke noe konkret i farten, bare at "fyldig, fatlagret akevitt er nærliggende med sin smakskraft og høye alkohol." Så da er frågan, hva er best? Personlig er jeg svak for en akevitt med utpreget karvesmak, men jeg vet ikke om det er optimalt til rakfisk.
Og tips til øl settes også pris på.

Edit: Tilbehøret er enkelt - lauk og lefse, i beste Hellbillies-stil ;D
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Du kan sjekke med Norske Akevitters Venner. Min søster er medlem der ;) Hun anbefalte det. mvh Guit
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Styr unna søtlige aperitif-akevitter iallefall, dvs typen som er lagret på sherryfat og denslags. De er gode til sitt bruk, men ikke til slik mat. En rimelig karverik og syrlig en, ala f.eks Gammel Opland, gjør nok en bedre jobb til rakfisk. Imo.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Har dessverre ikke smakt rakfisk, så jeg har ingen gode råd basert på erfaring.

Uansett mat ( og til kun å drikke ) er favoritten min blant akevitter Gammel Reserve. Ta det for det det er verdt - ingen ting! Din smak kan være helt annerledes enn min :D
 

Micromax

Medlem
Ble medlem
15.01.2009
Innlegg
27
Antall liker
4
All norsk akevitt er modnet på eikefat tidligere brukt til sherryproduksjon. Det er fatet som gir den norske akevitten dens gyldne fargen.
Mitt tips er å spørre på et vinomopolutsalg. Betjeningen har høy kompetanse.
Buon apetit.

Ole
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
Oplandske Rakefisk Aquavit??
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Vidar P skrev:
Styr unna søtlige aperitif-akevitter iallefall, dvs typen som er lagret på sherryfat og denslags. De er gode til sitt bruk, men ikke til slik mat. En rimelig karverik og syrlig en, ala f.eks Gammel Opland, gjør nok en bedre jobb til rakfisk. Imo.
Gammel Oppland fungerer til det aller meste.
Og i hvert fall til rakfisk!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
65finger har skjønt det. Svensk sprit er bra. Mer elegant enn de norske, uten brunfargen og litt forsiktigere krydret.

Jeg prøvde Skåne Akvavit til julefisken, også denne fra Reimersholms, og likte den godt

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Micromax skrev:
All norsk akevitt er modnet på eikefat tidligere brukt til sherryproduksjon.
Det var nytt for meg. Nuvel, det er uansett noen som er mer søtpreget av det enn andre. De passer oftest ikke godt til mat imo.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.698
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg liker både rakfisken og akevitten røff; Løitens Linie.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
akevitt er enkelt:

Kraftig mat med sterk smak (f.eks rakfisk): Kraftik akk med sterk smak (Gammel Oppland er utmerket IMO)

Mild mat - mildere akk med fler smaksnyanser, f.eks OP Anderson e.l.

skål! :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Tusen takk for alle tips. Mye godt her.
Og ja, Vinmonopolets folk er i høyeste grad kompetente og serviceinnstilte, så jeg spør nok dem også :D
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
akevitt er enkelt:

Kraftig mat med sterk smak (f.eks rakfisk): Kraftik akk med sterk smak (Gammel Oppland er utmerket IMO)

Mild mat - mildere akk med fler smaksnyanser, f.eks OP Anderson e.l.

skål! :)
Må vel innrømme at Gammel Oppland ikke er kraftig i min munn. Men det var vel kanksje ikke det du mente, bare at Gammel Oppland er et utmerket valg. Her på Toten har jeg inntrykk av at Gammel Oppland er det som duger, og her begynner jo man å smake på rakfisken allerde tidlig oktober. Rakfiskland med andre ord.

Håvard
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Bare en liten avstikker om jg får lov..?? Jeg skal også ha gjester på rakfisk i helgen, og lurte på om det er noen preferanser/sterke føringer på dette med hva slags ØL som passer best - ev. øl/akevitt kombinasjon. Henger jo gjerne sammen dette.
 
N

nb

Gjest
Micromax skrev:
Mitt tips er å spørre på et vinomopolutsalg. Betjeningen har høy kompetanse.
Det avhenger ganske mye fra pol til pol. I Oslo er det mange som er veldig dyktige. Der jeg kommer fra på Sunnmøre er de ikke det. For øvrig fornøyelig å se hvor ulik grensen er for hvilke viner som blir låst inn i skap rundomkring, der jeg kommer fra ligger den grensen kanskje på 250 kroner for en flakse vin.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
eller hva med en vinanbefalling? øl og akk er ikke blant mine favoritter, noen erfaringer med vin og rakfisk?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Hvor er dette, nb?? Skulle gjerne kjøpt en flakse vin til 250,- - sjeldne saker ;D ;D De formelig flyr ut av hylla med en gang de kommer...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
65finger skrev:
eller hva med en vinanbefalling? øl og akk er ikke blant mine favoritter, noen erfaringer med vin og rakfisk?
Kanskje en lett syrlig frisk Riesling..?? Nå ble jeg tørst (og sulten) Lærer ALDRI at jeg må holde meg unna slike tråder når det er så lenge igjen til lunsj..
 
N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Hvor er dette, nb?? Skulle gjerne kjøpt en flakse vin til 250,- - sjeldne saker ;D ;D De formelig flyr ut av hylla med en gang de kommer...
Sunnmøre... eller generelt i utkant-Norge regner jeg med. Velassorterte pol er et byfenomen. De skaffer selvsagt alt på bestilling, men utvalget i utsalget er gjerne ikke allverden. Kompetansen er også svært mye lavere enn på polene i Oslo, men det er vel en naturlig konsekvens av kundegrunnlaget og hvor mange kjøpesterke kunder som finnes i nedslagsfeltet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.698
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Bare en liten avstikker om jg får lov..?? Jeg skal også ha gjester på rakfisk i helgen, og lurte på om det er noen preferanser/sterke føringer på dette med hva slags ØL som passer best - ev. øl/akevitt kombinasjon. Henger jo gjerne sammen dette.
Jeg er som skrevet glad i Løitens Linie til en tøff rakfisk, og dertil tar jeg gjerne pils av det kvassere slaget. Bernard (fra Pilsen) som Rema 1000 fører er glimrende. Berentsens Rogalandspils har jeg ikke prøvd til rakfisk, men jeg tror den er et godt alternativ.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Har aldri smakt rakfisk. Hvordan smaker det?

Ser det selges i butikkene nå. Er det bare å kjøpe en pakke, skave den opp og hive det i en lefse med litt rømme og skylle det med med tilgjengelig brennevin... eller er det mer komplisert?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Har aldri smakt rakfisk. Hvordan smaker det?

Ser det selges i butikkene nå. Er det bare å kjøpe en pakke, skave den opp og hive det i en lefse med litt rømme og skylle det med med tilgjengelig brennevin... eller er det mer komplisert?
Er vestlendig på Toten.
Har lært meg å like, i små prosjoner, rakfisk.
Min tidligere sjef inviterte alltid kara på jobben på rakfisk i november. Øl og Gammel Oppland var fast inventar.
Jeg måtte lage potetstappe av mandelpotet, smør og fløyte.
Ellers hadde vi Gjøvik lompe eller lefse (beste there is when fresh), løk, smør og rømme. Noen liker også purreløk til.
Spises med andakt, det vil si ikke skylle ned.

Håvard
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Haavard skrev:
Gjestemedlem skrev:
Har aldri smakt rakfisk. Hvordan smaker det?

Ser det selges i butikkene nå. Er det bare å kjøpe en pakke, skave den opp og hive det i en lefse med litt rømme og skylle det med med tilgjengelig brennevin... eller er det mer komplisert?
Er vestlendig på Toten.
Har lært meg å like, i små prosjoner, rakfisk.
Min tidligere sjef inviterte alltid kara på jobben på rakfisk i november. Øl og Gammel Oppland var fast inventar.
Jeg måtte lage potetstappe av mandelpotet, smør og fløyte.
Ellers hadde vi Gjøvik lompe eller lefse (beste there is when fresh), løk, smør og rømme. Noen liker også purreløk til.
Spises med andakt, det vil si ikke skylle ned.

Håvard
rødbeter også
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Løitens Linie er selvsagt det beste valget.. Det er ingen annen skikkelig aquavit. (er fra Løten, ja ;) )

Men Gammel Reserve er ikke ille.

Gammel oppland blir som regel for snill.

PK
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan du si det PKS som er fra feil side ;D ;D ;D
Gammel Oppland er snill, passer lynnet til sindige totninger.
Løiten er som hedmarkinger flest, tolk det som dere vil ;D

Håvard
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hehe.. Vokste fra Gammel Oppland i tolvårsalderen.

At trege totninger trenger 50+, er ingen overraskelse ;)

Men skikkelig rakefisk trenger skikkelig aquavit. En god Løitens Linie kan derfor ikke unngås.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
pks skrev:
Men skikkelig rakefisk trenger skikkelig aquavit. En god Løitens Linie kan derfor ikke unngås.
Helt enig, så får vi heller slåss om hva som er god akevitt ;D

Håvard
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.698
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Haavard skrev:
Gjestemedlem skrev:
Har aldri smakt rakfisk. Hvordan smaker det?

Ser det selges i butikkene nå. Er det bare å kjøpe en pakke, skave den opp og hive det i en lefse med litt rømme og skylle det med med tilgjengelig brennevin... eller er det mer komplisert?
Er vestlendig på Toten.
Har lært meg å like, i små prosjoner, rakfisk.
Min tidligere sjef inviterte alltid kara på jobben på rakfisk i november. Øl og Gammel Oppland var fast inventar.
Jeg måtte lage potetstappe av mandelpotet, smør og fløyte.
Ellers hadde vi Gjøvik lompe eller lefse (beste there is when fresh), løk, smør og rømme. Noen liker også purreløk til.
Spises med andakt, det vil si ikke skylle ned.

Håvard
rødbeter også
og rødløk i stedet for/i tillegg til purre.
Mandelpotetstappe må jeg pushe på de lokale tradisjonalistene neste gang.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.458
Det viktigste med akevitten til rakfisk er at man har nok slik at en er god og full før man begynner å spise. Spiser ikke slikt i edru tilstand.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Pink_Panther skrev:
Det viktigste med akevitten til rakfisk er at man har nok slik at en er god og full før man begynner å spise. Spiser ikke slikt i edru tilstand.
En god regel:

"Dess rotnere fisk, dess sterkere sprit."

;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Pink_Panther skrev:
Det viktigste med akevitten til rakfisk er at man har nok slik at en er god og full før man begynner å spise. Spiser ikke slikt i edru tilstand.
En god regel:

"Dess rotnere fisk, dess sterkere sprit."

;D
Noen som har prøvd med formalin?
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Gjestemedlem skrev:
Karma skrev:
Pink_Panther skrev:
Det viktigste med akevitten til rakfisk er at man har nok slik at en er god og full før man begynner å spise. Spiser ikke slikt i edru tilstand.
En god regel:

"Dess rotnere fisk, dess sterkere sprit."

;D
Noen som har prøvd med formalin?
Eller hva med standard smuglerbrennevin? Da kan jo festen utvides med blindtesting av fisken..
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Prøverdu å si at Mandelpotet ikke er så populært på hedmarken Valentino?

Håvard
 
V

vredensgnag

Gjest
Haavard skrev:
Prøverdu å si at Mandelpotet ikke er så populært på hedmarken Valentino?

Håvard
Når jeg tenker på hva jeg måtte gå til av ytterligheter for å få bruke øl for å dampe pinnekjøtt*, så kan jeg forestille meg hva det kostet å gå over til mandelpoteter på de trakter.

* Måtte tilberede to sett, i identiske kasseroller.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Dampe pinnekjøtt i øl?
Det var ny, har hørt om cola på ribba.
Ellers leste jeg noe rart her av en matsnobb, med egen blogg (da blir man jo straks eksepert/smart/hip/intelektuell (velg det som passer)). Han kalte damping av pinnekjøtt på bjørkepinner for snobberi.

Ellers er det vel å si at den stoe rakfisk sesongen er over. Selv om jeg vet at på Hedmarken og i Oppland så fortæres den ennå. Sjøl har jeg ei pakke med pinnekjøtt til i kjøleskapet, tror jeg damper den i øl. Hva med å bløte den i øl? Går med mye øl men.


Håvard
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Haavard skrev:
Dampe pinnekjøtt i øl?
Det var ny, har hørt om cola på ribba.
Ellers leste jeg noe rart her av en matsnobb, med egen blogg (da blir man jo straks eksepert/smart/hip/intelektuell (velg det som passer)). Han kalte damping av pinnekjøtt på bjørkepinner for snobberi.

Ellers er det vel å si at den stoe rakfisk sesongen er over. Selv om jeg vet at på Hedmarken og i Oppland så fortæres den ennå. Sjøl har jeg ei pakke med pinnekjøtt til i kjøleskapet, tror jeg damper den i øl. Hva med å bløte den i øl? Går med mye øl men.


Håvard
dampet pinnekjøtt i frydenlund bayer før jul.Det bør du prøve Haavard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Haavard skrev:
Dampe pinnekjøtt i øl?
Det var ny, har hørt om cola på ribba.
Ellers leste jeg noe rart her av en matsnobb, med egen blogg (da blir man jo straks eksepert/smart/hip/intelektuell (velg det som passer)). Han kalte damping av pinnekjøtt på bjørkepinner for snobberi.

Ellers er det vel å si at den stoe rakfisk sesongen er over. Selv om jeg vet at på Hedmarken og i Oppland så fortæres den ennå. Sjøl har jeg ei pakke med pinnekjøtt til i kjøleskapet, tror jeg damper den i øl. Hva med å bløte den i øl? Går med mye øl men.


Håvard
dampet pinnekjøtt i frydenlund bayer før jul.Det bør du prøve Haavard
Da gjemmer jeg pakka med pinnekjøtt til du kommer, og kjøper ei til ;D

Håvard
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ABX-testa bjørkepinne/damprist, og er nok mindre overtydd om skilnadar enn i ymse kabelsamanhengar...
Elles veit eg ikkje heilt om eg kjem til å kjøpe meir rakfisk etter at den lokale produsenten har innstilt. I staden lagar eg kubbesild. Då passar akevitt endå betre!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Jeg har gjort samme eksperiment med damping med og uten pinner. Har ingen betydning.
Jeg har kokt ribba (=pinnekjøtt) i mange år nå.
Siste 2 år med hjemmelaget grønnsakbuljong etter Hellstrøms anbefaling. Absolutt å anbefale.
 
Topp Bunn