Radionette Store Studio 3D

eibr

Fersking
Ble medlem
29.09.2014
Innlegg
1
Antall liker
1
Heisann!

Dette er min første tråd her inne. Jeg har akkurat overtatt et fantastisk eksemplar av arten Radionette Store Studio 3D. Den brummer litt når jeg bruker radioen, og antar at det er noen kondensatorer som må skiftes. Jeg har noen spørsmål av litt mer banal karakter :) Se vedlagte bilde.


  1. I tilknytning til antenneinngangen er det en pinne med et jordingssymbol (og en vannkran). Bør jeg koble denne til jord, eller er denne kun beregnet tilkoblet dersom jeg bruker en strekkantenne koblet til pinnen til venstre?
  2. Nede til venstre ser det ut til å være tilkobling til ekstern høytaler (?). Er det noen som vet om det ble laget særskilte høytalere for denne modellen?
  3. De pinnene/kontaktene som er i bruk her, er de fortsatt å få kjøpt?

Mvh.
Eirik Berger


1318226230294386359.jpg
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Jordingen brukes i forbindelse med AM-antenne, og er egentlig ikke nødvendig å koble til i det hele tatt. Det er nok andre langt større problemer (støy fra annen elektronikk) forbundet med AM-lytting i dag enn dårlig jording. Når det gjelder høyttaler, så kan du fint bruke en hvilken som helst vanlig høyttaler, men disse gamle radioene liker seg vanligvis best med høyttalere med lav impedans (gjerne helt ned i 2-3 ohm, av og til enda mindre). Angående "særskilte høyttalere", så er det vel verdt å nevne at Radionette markedsførte et lite utvalg av ekstrahøyttalere, deriblant en i samme design som på illustrasjonen ved høyttalerkontakten. Pluggene som brukes er vanlige 4mm "bananplugger" som også brukes mye i dag på høyttalere. De er med andre ord lette å skaffe.
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Kommer ikke langt i dag med å sette jording på blandebatteriet :) dette var før plastrørenes tid
 

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Innlegg
108
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
Hei, og gratulerer med kjøpet.

Jeg har også nettopp kjøpt en Radionette Store Studio 3D.

Jeg ønsker å koble på Google Chromecast Audio for å spille Spotify på radioen.

Er det noen som vet om det er en "AUX"-inngang?

Asle Skarpengland
Sandefjord
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du må bruke båndspillerinngangen på den, og så lage en juksekobling for å koble om til mono.
To motstander på 2.2kohm eller så loddes på hvert av pluss-signalene og loddes sammen i midten. Midtpunktet kobles til plussingangen på båndspillerinngangen, mens jord på signalene går til den andre.

Johan-Kr
 

FmStorm

Medlem
Ble medlem
18.02.2010
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei, og gratulerer med kjøpet.

Jeg har også nettopp kjøpt en Radionette Store Studio 3D.

Jeg ønsker å koble på Google Chromecast Audio for å spille Spotify på radioen.

Er det noen som vet om det er en "AUX"-inngang?

Asle Skarpengland
Sandefjord
Jeg har selv overtatt et Radionette Store Studio. Forsterkeren fungerer ikke, og jeg tenkte derfor å koble på en mer eller mindre moderne forsterker.

Siden det er totalt fire elementer - to på hver side - antar jeg at det i tilfelle er fornuftig å koble på et delefilter el.

Jeg vet dessverre ikke så mye om dette. Er det noen som har en idè om hva jeg kan bruke eller har mer informasjon om hvilke elementer som står i kabinettet?
 
Topp Bunn