Radionette PE 3046

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
IMG_4080.jpg
IMG_4081.jpg
IMG_4082.jpg
IMG_4087.jpg
IMG_4084.jpg

Hei.

Har fått tak i en Radionette PE 3046, men finner egentlig ingen informasjon om den. Kun dette http://www.vinylengine.com/library/perpetuum-ebner/pe-3046.shtml
Eneste jeg har funnet ut er at den ble produsert fra 1974 til 1978, også har jeg finni en service manual på tysk som jeg ikke skjønner bæra av :confused:.
Noen som har noen informasjon om denne?

Er det noen der ute som har noen som helst erfaring med denne?
Er det noe å satse på? Hvis så, oppgradering av arm, pickup osv.? Og til hva?

Den startet ikke da jeg fikk den i går, så jeg hadde den opp og gjorde rein motoren og da virket den. Da så jeg at alle delene innvendig som var merket, er fra Dual.
Hvordan justerer jeg vekta på armen på denne for å få det riktig? Er det greieste å kjøpe "nålevekt" og justere inn etter den? Og hva er den skalaen med rød og svart der?

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
Dual eide PE på den tiden da denne ble produsert. Kan vel likestilles med Dual 1226, mange likhetstrekk. God spiller, bør passes på, og få ny steuerpimpel i automatikken. Det kan kjøpes billig på tysk ebay.

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
Nå skjønner jeg litt mer tror jeg. Radionette har ingenting med PE å gjøre egentlig. De har bare lagd chassie som spilleren passer i?
Ble en del mer treff da jeg søkte på bare pe 3046, og ikke tok med radionette.
Fant også en service manual på engelsk som må bestilles på ebay.

Men da satser jeg på å få denne i tipp topp stand i stedenfor å kjøpe noe nytt.
Er det noen oppgraderinger jeg kan gjøre her? Stift, pickup ol. Har jo noen kroner å bruke på dette da jeg ikke kjøper ny spiller. Det står det er integrert arm på denne, kan jeg bytte den i det hele tatt da?

Steuerpimpel, hva er det? Finner det sikkert ut når jeg får manualen men...
Alt på den virker som det skal, virker veldig tight og fin syns jeg.
Skal hente overgang fra din koblingen til phono etterpå.
Lagde i stand no jallamekk med en phono kabel og en høyttalerledning bare får å sjekke om det var lyd på den, og det var det.

Er det beste å kjøpe egen vektskål til stiften for å justere vekta på armen? Og hva er den røde/svart skalaen til?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det som behøves er vel en gnerell rens/oppsmøring av spilleren. Hvis armen er i orden så vil jeg anbefale at du kjøper en bedre stift til Shure M75 pickupen.
Søk på SAS nål her på sentralen for å lese om den beste nyproduserte stiften som kan skaffes til denne.
Stiften koster ca 1000 kr fra Japan.

Rød skala på siden av armen er nok antiskating.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
Spilleren er svært pen. Tviler på om rens er påkrevet.

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
Da har jeg akkurat kommet hjem igjen med din-overgangen og fått prøvd så vidt. Og det var noe annet enn clas ohlson spilleren det!!!
Bassen og mellomtonen kom veldig bra frem nå. Men det er litt skurring på diskanten syns jeg. På vokalen er det en del skurring, den er ikke klar og pen. Er det stiften eller er det noe annet det kommer av?

Så SAS stifter er å anbefale? Da får jeg sjekke ut det.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
JICO er kvalitet. SAS er vel noe av det beste de har. Uansett skal diskant og vokal spille rent. Prøv å rense stiften. Hvis du ikke har stiftrens, så går det bra med rødsprit og en pensel som start.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
166
Sted
Larvik (Narvik)
Flott spiller, har samme PU på min Lenco L75 og det spiller veldig bra.

Lykke til...

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
Uansett skal diskant og vokal spille rent. Prøv å rense stiften. Hvis du ikke har stiftrens, så går det bra med rødsprit og en pensel som start.
Jeg fant ut hva det var. Først vasket jeg stiften med rødsprit, og det hjalp ikke. Så leita jeg i lange tider for å finne en manual på engelsk, fant det til slutt. Der fant jeg ut hvordan jeg skulle justere vekta på armen.
Og sånn som det var, var det sikkert hvertfall 20 ganger for mye press på stiften. Har nå fått justert presset på stiften som den skal være og det ble bra nå.
Trur dette er en spiller jeg kan leve med ja.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
Etter min mening er disse mellomhjulsspillerene overlegne på rytmisk musikk, altså jazz, blues, rock og pop. De fleste lytter til slik musikk. Denne gode egenskapen kommer av momentet i tallerkenen kombinert med den direkte koblingen til motor som mellomhjulet gjør. Dual - motorene er dessuten kjent for sin kvalitet. Det var jo motorer det startet med for Dual.

Akkurat denne modellen har en legeringstallerken som gjør den ganske støyfri, bedre enn Dual 1225, på nivå med 1219, som er den største i denne kategorien. Dual 1228 ble testet til å være bedre enn 1219 en gang på 70-tallet. Mindre støy. 1228/1226 er bror til denne PE-spilleren, med samme tallerken, plint og motor.

Kos deg!

Sist redigert:

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
Har kost meg masse. Denne er i en helt annen verden enn den jeg hadde på lån. Det var en del støy da jeg begynte å spille på den, skrudde den opp og satte på jordingskabel og det var en stor forbedring +at jeg har fått justert trykket på stiften som den skal være.
Er det noen andre lette justeringer/oppgraderinger man kan gjøre veldig enkelt?
Som sagt tidligere venter jeg på ny PU, og det regner jeg også med er en stor oppgradering.
Vasking av plater kan også ha veldig mye å si har jeg lest. Har ikke fått meg platevasker enda. Er det en måte å gjøre det selv på? Uten en egen plate vasker? Hva slags såpe/vaskemidler skal jeg bruke?
Mye dumme spørsmål kanskje, men jeg er faktisk helt grønn på vinyl...

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
Vet bare om et tweak for denne spilleren. Skaff en vekt på ebay, f,eks en slik, som du kan måle nåletrykket med:

Digital Scales Mini Pocket Scale Box Size 10 x 5cm 50g x 0 01g NO25 | eBay

Så kan du stille nåletrykket bare med motvekta. Da må skalaen på armen settes på null. Det du oppnår da er at vekta settes nærmere balansepunktet på armen, og inertikraften som påvirker pu blir svakere. Dette virker positivt på de fleste pu. Spilleren blir samtidig mere avhengig av å stå på et stabilt rett underlag, men det skal den jo likevel.

Vil fraråde andre tweaks på disse spillerne. Mye å tape med forstyrret automatikk, og lite å vinne mht lyd. De er temmelig gode slik de er.

Vinyl vaskes med oppvaskmiddel. Skaff platebørste kullfiber som går ned i rillene. Finnes hos Clas Ohlson.

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
Platebørste har jeg fått meg. Har prøvd å vaske noen plater, men syns ikke det har hjulpet noe (zalo og vann). Det er ganske my knitring enda, prøvd de samme platene hos en kompis, og der er det så godt som ingenting. Kan dette ha noe med utslitt stift å gjøre?

Jeg har satt på jording fra selve spilleren til receiver og det hjalp på ganske mye. Men er enda mye jording/bakgrunnsstøy.
Mener å ha lest en plass å jorde armen også, er det en ide?
Også kontaktene i selve rommet er heller ikke jordet. Har det noe å si?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jording i kontaktene i rommet skal ikke ha noe å si. Jeg har erfaring med at en ikke blir helt kvitt støy ved bruk av adapter fra DIN til RCA. Det er mulig at det finnes bedre overganger enn de en finner på Clas Ohlson og tilsvarende.

Når det gjelder støy fra plater kan det skille veldig mye mellom forskjellige stifter. Det er flere som har rapportert her på sentralen om mindre følsomhet for knitring med SAS stift.

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
Håpe det hjelper med ny stift. Bestillte sas stift for snart en måned siden. De hadde den ikke inne akkurat da, så ble sendt 3.desember. Ser den ligger i på terminalen i Drammen nå, så burde ha den i morgen eller no.

Tomtis

Medlem
Ble medlem
02.03.2013
Antall liker
1
Oi, oi, oi. For en oppgradering.

Fikk sas stiften i sta, absolutt alt ble bedre.
Lyd, bass, mellomtone, diskant. Knitringen ble så godt som borte. Det som er igjen av knitring blir nok borte når jeg får ordna meg meg skikkelig platevasker.

Men...
Bakgrunnsstøyen er der.
Hører den jo ikke når muikken spilles der det er normalt med lyd, men ved nesten helt stille og stille partier kommer det jo så klart frem.
Noen ideèr om hvordan jeg kan redusere det enda mer? Har jo som sagt satt på jordingskabel fra selve spilleren til receiveren som hjalp en god del
Overgang fra DIN til RCA er jo ikke å få tak i vanlige butikker, så det måtte bestilles på nett. Den jeg kjøpte var jo en helt vanlig billig clas ohlson/biltema kvalitet overgang. Men føler jeg enda har ganske mye mer å få redusert på støyen.
Noen som har link eller noe til en overgang med bedre kvalitet? En med f.eks egen jordingskabel på. Er jo jording inne i DIN kabelen/kontakten, men ikke etter overgangen...

Eller har dere andre forslag å få redusert støyen på?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Bra at du ble fornøyd med SAS stift!

Hører du forskjell om du tar på platespillerarmen? Hvis du hører endring er det problemer med jordingen av armen.

HaraldCFS

Fersking
Ble medlem
11.08.2015
Antall liker
0
Hei, jeg måtte bare hive meg på denne tråden, selv om den er et par år gammel. Jeg har hatt platespilleren i et par år og har alltid trodd at det var en dårlig spiller så har ikke tatt meg bryet med å sette meg inn i hva den var eller lete etter den på nett. Positiv overraskelse å lese denne tråden! Jeg har gått og tenkt på å kjøpe meg ny spiller de siste månedene men etter å ha lest denne tråden, har jeg bestemt meg for å oppgradere denne. :)

Jeg bestilte JICO SAS stiften som beskrevet her i dag og er veldig spent selv om det kan visst ta måneder før de leveres. Har også stilt på armen, jeg tok den bare så lett som mulig sånn at den tippet opp, og så stilte jeg den akkurat slik at den tippet ned igjen. Mulig det er for lett, men jeg har kjøpt en vekt så venter også på den i posten. :) Jeg er ganske noob på platespillere som dere sikkert skjønner, så takk for veldig gode tips i denne tråden. Bare den enkle innstillingen på vekten har jo gitt -mye- bedre lyd! Det er litt morsomt (og litt pinlig!! :D ) at jeg har spilt på den i flere år og nå først har skjønt dette!

Har også bestilt 'steuerpimpel' siden automatikken ikke fungerer, men venter til den kommer i posten før jeg våger meg på å åpne spilleren.

Min PE 3046 er ikke like fin som den til 'Tomtis' her, men den kan nok bli bedre hvis jeg hadde vasket hele og renset for støv. Det blir nok å gjøre det samtidig som jeg setter i 'pimpelen'. Spilleren er litt flussete i kantene og har dessverre fått knekt av bryteren som veksler 33/45 RPM, jeg har lurt på å finne noe passende stykke i plast og bare lime på med epoxy e.l.. Jeg så også etter jordingskabel bak ,men jeg kunne ikke se den (?)

Jeg lurte også på om det er noen som har kommet over en bruksanvisning på norsk eller engelsk? :D

Hilsen Harald.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.999
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Steurpimpel er noe man meget enkelt kan lage selv :).
Kryssposter fra egen tråd:

Dual 1228.

Jeg kom over Dual´n for en rimelig penge. Den hadde sluttet å fungere som den skulle og eieren hadde kjøpt ny spiller og satt denne tilside. Når jeg fikk den hjem så var det å prøve å finne ut hva som var feil og hvordan dette evt. kunne la seg reparere. Feilen viste seg å være den mye omtalte steuer pimpel, som var borte.

Steuer pimpel er en liten plastforing som styrer en del av automatikken, og det ligger en del info på nett om akkurat dette. Ny steuer pimpel kan også kjøpes fra ulike aktører på nett, men da jeg fant frem til hvilke mål det skulle være på denne, var det like greit å sjekke litt om det ikke skulle kunne befinne seg et eller annet rå-emne i en skuff som kunne benyttes.

Jo da, isoleringen i en ordinær coax-kabel hadde riktig ytterdiameter, så det var bare å kutte den til riktig lengde og bore opp senterhullet litt. Smakk på, og spilleren fungerte helt fint:)

Jeg fikk ikke rotet meg til å ta bilde av denne operasjonen, men her et bilde lånt fra nett om en som har benyttet noe tilsvarende løsning.
For å få løftet av top-deckèt på spilleren, så ta av tallerken av først. Den sitter med et C-klips på spindelen. Deretter må de to stjerneskruene vris 45 grader slik at de løsner fra fjæropphenget. Løft forsiktig opp - og lokaliser hvor steurpimpelen skal monteres. Det kan være litt fiklete å få skjøvet den på plass.

Topp Bunn