Radionette høyttaler

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Har et par Radionette 12 liter høyttalere som jeg syntes låter veldig bra men har lyst på å kjøpe et par som er litt større.
Er i kontakt med en som har flere Radionette modeller tilsalg.Noen som har tips om hva jeg bør satse på?.Han har også mye annet vintage høyttalere til salgs også.Har en liten rørforsterker som trenger lettdrevne høyttalere og de jeg har nå spiller høyt (97db) men ønsker litt mere bass. Muligens andre ting jeg bør se etter også ?.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har også vært på leit etter en større Radionette-modell i flere år, og i sommer var jeg heldig. Egentlig var det modellen TK400, en toveismodell som imponerte meg da mine foreldre hadde dem i stuen. Jeg pleide å låne dem mellom mine egne høyttalerbytter i første halvdel av åttitallet, og de var relativt hyppige noen få år.

Men et godt par TK400 kom jeg aldri over, jeg var enda heldigere. På Arken brukthandel i Kopervik kom jeg over storebror til TK400, toppmodellen TK600 fra 1975. Tror jeg betalte 200 for begge to, eller var det 250? Uansett, TK600 er en fremragende høyttaler. 25 liter trykkammer, treveis med 8" bass. Det ligger et par på Finn for 500 kroner nå, og hvis de er i fin stand vil jeg si de er et røverkjøp. Samtidig som det er naturlig at så gamle høyttalere som ikke var veldig dyre i sin tid aldri vil få noen høy bruktverdi i Norge vil jeg absolutt påstå at du må punge ut med betydelig mye mer for å finne nye høyttalere som låter like godt som dem. Det er herlig med såpass store trykkammer som går helt ned til 45 hz, noe helt annet enn bassrefleks.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Her har du min nyopprettede tråd om nettopp Radionette TK 600: http://www.hifisentralen.no/forumet...itt-vintageprosjekt-innspill-er-velkomne.html

Radionette tk 600.jpg


Radionette tk specs.jpg


Alle Radionette er lettdrevne, men har du virkelig få watt er kanskje TK 400 mer aktuelle enn TK 600? Tre desibel kan jo bety forskjellen på ja eller nei for noen, og TK 400 er en god høyttaler det også. Og den bør være lettere å finne enn storebror 600, som nok ikke solgte i like store kvanta.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Har TK12 og TK18.Han jeg kjøpte TK18 av var på tråden og sa han hadde et par TK600 om jeg ville ha for noen dager siden.Fikk veldig lyst på dem når jeg så bildet her.Har sittet og hørt på TK18 og en rørforsterker i sommer.Har en inbygd terrasse som jeg bruker om sommeren hvor jeg har en del vintage ting og jeg syntes Radionettehøyttalere låter bedre en Tandberg fra samme periode.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har TK12 og TK18.Han jeg kjøpte TK18 av var på tråden og sa han hadde et par TK600 om jeg ville ha for noen dager siden.Fikk veldig lyst på dem når jeg så bildet her.Har sittet og hørt på TK18 og en rørforsterker i sommer.Har en inbygd terrasse som jeg bruker om sommeren hvor jeg har en del vintage ting og jeg syntes Radionettehøyttalere låter bedre en Tandberg fra samme periode.
Bare slå til mens du har sjansen, for det er noen fantastiske høyttalere. Om de låter bedre enn Tandberg fra samme periode vet jeg ikke, men det er langtfra usannsynlig så bra som Radionette TK400 og 600 låter. Selgeren kan umulig forlange så fryktelig mye for dem. Så et pent par på Finn for 500 kroner for en uke siden, men de er borte nå. Dessuten befant de seg i Alta eller noe slikt, og det er kanskje et problem når man befinner seg på Notodden. :confused:

Som sagt, slå til på TK600. Det er kanskje siste gang du får et slikt tilbud? Det finnes neppe veldig mange som ikke er enten vraket eller totalt herpa igjen i dag. Og i morgen kan det rett og slett være for seint. Du skal betale penger for å få noe klart bedre i dag.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
TK18

Disse sammen med en sub og en rørforsterker låter ganske bra !
radionette tk18 003.jpg
radionette tk18 004.jpg
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ingen skjønnheter uten dekslet på de der, he he he. :rolleyes:

Men det er heller ikke mine TK600, selv om sponplaten som utgjør baffelen er i samme stand som da den forlot fabrikken. Fint å lese at du har gode erfaringer med rør, for det ser ut til at min reserveforsterker Xindak MT-3 kommer til å bli hjertet i dette anlegget etter litt filosofering de siste dagene. Personlig føler jeg ikke noe behov for sub til mine Radionette toppmodeller. Test med tonegenerator i natt viste at de uten problemer gjengir 35hz uten for mye avrulling med den plasseringen de har nå, som er relativt nær bakvegg.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Akustisk

akustisk ventil 001.jpg
Skal montere akustisk ventil i TK18.Mid/bass spiller uten deling så muligens jeg setter in en spole her da man kan høre 8"rn bryter opp en del.Nye kondiser på disantene også.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ser ingen grunn til noen radikal modifisering utover bytte av internwire og eventuelt enkelte komponenter i delefilteret (grunnet alder). Og så har jeg planer om å supplere med en frittstående bånddiskant på toppen. Men så er det en betydelig dyrere modell enn TK18, så det har nok mer for seg å modde den. I utgangspunktet hører jeg ikke noe galt med mine TK600. :)

Burde vi ikke starte en Radionette-vennetråd i kategorien for vennetråder? Med hovedfokus på høyttalerne, men gjerne litt om elektronikken også. På gangen i Bergen har jeg en Radionette Duett fra rundt 1970, og det er en sabla god bordradio. Er kanskje litt mer tvilende til om kombianleggene deres er like interessante for oss som tross alt er interessert i seriøs hifi, men jeg vil aldri si aldri.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Ja.Syntes Radionette fortjener en egen vennetråd.Tandberg var jo bra men vi må ikke glemme Radionette heller.Hjemme når jeg var liten hadde vi Radionette radiokabinett med Gerrard platespiller med Seas ekstrahøyttaler på kjøkkenet.Mamma sa de betalte Kr.2000.- for dette på 50'tallet.Dette var en betydelig sum for vanlige arbeidsfolk.Det gikk mye i Jim Reeves og Paul Anka.Får gåsehud når jeg hører Jim Reeves den dag i dag he,he.Senere fikk jeg overta kabinettet på gutterommet hvor det gikk mye i Buck Owens og Creedence ol.Så jeg har varme og gode minner med Radionette.Mulig Radionette kom i det dårlig lys da de fikk skylden for at Tandberg gikk konkurs.Tandberg fikk betydelige lån fra staten på slutten for å holde det gående og i et av lånene lå det en klausul at de måtte overta Radionette.Legger ut et bilde med Radionettekabinettet julen 1965.Jeg var ca 2 år på bildet.Har lyst på å ha et slik kabinett igjen.Skikkelig nostalgi det !.
radionettekabinett 003.jpg
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den av oss som er først får legge en lenke inn i denne tråden når en vennetråd er opprettet. Vet ikke om jeg får tid til det i kveld, bør jo ta noen nye bilder av TK600 som yter en slik tråd rettferdighet først. ;)

Vokste også opp med Radionette-radio i stuen med tilkoblet Garrard, tror jeg det var. Men ikke et digert kabinett med ekstra høyttaler. Brukte det til å lytte til BBC og Luxemburg da jeg selv ble tenåring, ja selv etter at seriøs hifi kom inn på gutterommet.
 
Topp Bunn