R.I.P. Steve Jobs!

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
En av de store visjonærene i vår tid er tuslet dit teknofile visjonærer tusler når de tusler.

Vi får takke for mange viktige og mindre viktige (og noen få ubrukelige) produkter og tjenester gjennom årene. Ikke minst at han har snudd opp ned på hvordan vi lytter til musikk, hvordan vi bruker internett i farta og en haug med andre ting vi ikke visste vi trengte.

Man kan like Apple eller ikke, men at Steve Jobs har vært utrolig viktige mann for utviklingen av den digitale hverdagen vår, på godt og vondt, er udiskutabelt.


Nå blir det vel fart på det himmelske nett etterhvert også tenker jeg.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvil i fred, Jobs. Du har gjort jobben din, nå er det opp til andre å forvalte arven.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er en stor visjonær som nå er borte.

RIP
 
S

Slubbert

Gjest
"A lot of times, people don't know what they want until you show it to them." er et sitat som er megetsigende for hva Jobs gjorde med teknologibransjen. Uansett hva man måtte mene om Apple er det udiskutabelt at de redefinerte både datamarkedet, musikkmarkedet og telefonmarkedet, og det er ekstremt imponerende. Jobs tenkte utenfor boksen samtidig som han ikke lanserte nye konsepter før teknologien faktisk var moden nok til å forbedre brukeropplevelsen sammenlignet med eksisterende løsinger.

Det fantes MP3-avspillere lenge før iPod, men de representerte ikke noen helhetlig eller ny løsning for musikklytting. Det fantes touchtelefoner lenge før iPhone, men de var håpløse i bruk. Det fantes portable dataløsninger og PDAer lenge før iPad, men de var bare mye dårligere versjoner av maskinvaren man hadde på kontoret. Apple har vært innovative og strategiske, det er en sjelden kombinasjon.

De siste fem årene har alle andre aktører innen forbrukerelektronikk stort sett knivet om å lage bedre løsninger enn Apples, det sier sitt. Nye løsninger er det nesten bare Apple som har kommet med.
 
N

nb

Gjest
Om man ser i bakspeilet så er det fascinerende å se hvor lite f.eks Microsoft skjønte av hva som var i ferd med å skje.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Trist dag i teknoverden.
Er selv på konferanse med endel av Mac OS X teamet i dag. Stemmningen er tung hos gjengen fra Cupertino :(

Hvil i fred Steve Jobs
 
O

Oblivion

Gjest
nb skrev:
Om man ser i bakspeilet så er det fascinerende å se hvor lite f.eks Microsoft skjønte av hva som var i ferd med å skje.
@nb - da har du ikke fulgt med eller hatt tilgang til Microsofts planer og vyer.
Det Apple har realisert i det siste og er i ferd med å realisere hadde Microsoft planer for for 10 - 15 år siden,
og planene var til og med mye mer expansive og omfattende,
men når Bill Gates trakk seg tilbake ble også det meste av vyene borte..

Hvil i fred Steve!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
diyAudio skrev:
nb skrev:
Om man ser i bakspeilet så er det fascinerende å se hvor lite f.eks Microsoft skjønte av hva som var i ferd med å skje.
@nb - da har du ikke fulgt med eller hatt tilgang til Microsofts planer og vyer.
Det Apple har realisert i det siste og er i ferd med å realisere hadde Microsoft planer for for 10 - 15 år siden,
og planene var til og med mye mer expansive og omfattende,
men når Bill Gates trakk seg tilbake ble også det meste av vyene borte..

Hvil i fred Steve!
Tror nok han vil lenger tilbake, til den tiden da MS ikke tok multimedia på alvor. Den tiden lydkort var ekstrautstyr på pc, men standard på mac.
 
N

nb

Gjest
baluba skrev:
Tror nok han vil lenger tilbake, til den tiden da MS ikke tok multimedia på alvor. Den tiden lydkort var ekstrautstyr på pc, men standard på mac.
Nei, jeg tenker på den mobile revolusjon og MS sine håpløse forsøk på å få en smarttelefon til å oppføre seg som en forminket PC. Slik er det i alle fall jeg ser det. Mulig MS hadde fjonge planer tidlig, men det skortet i så fall stort på gjennomføringsevnen. Det var jo bare så vidt de klarte å kaste seg på internettoget da det forlot statsjone i ekspressfart.

Jeg eier ingen produkter fra Apple men har selvsagt ingen problemer med å se hvor nyskapende selskapet har vært de siste årene.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
baluba skrev:
Tror nok han vil lenger tilbake, til den tiden da MS ikke tok multimedia på alvor. Den tiden lydkort var ekstrautstyr på pc, men standard på mac.
Nei, jeg tenker på den mobile revolusjon og MS sine håpløse forsøk på å få en smarttelefon til å oppføre seg som en forminket PC. Slik er det i alle fall jeg ser det. Mulig MS hadde fjonge planer tidlig, men det skortet i så fall stort på gjennomføringsevnen. Det var jo bare så vidt de klarte å kaste seg på internettoget da det forlot statsjone i ekspressfart.

Jeg eier ingen produkter fra Apple men har selvsagt ingen problemer med å se hvor nyskapende selskapet har vært de siste årene.
Kanskje det er jeg som er gammel?
 

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
173
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Hvil i fred Steve Jobs. Takk for alt du har tilført verden. Tanker går også til de etterlatte.
Er en småtrist og stille dag i dag :(
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.747
Antall liker
9.397
Sted
Trondheim
Ja, en trist dag. Hvil i fred Steve.

Mange kan ha planer og vyer, men så var det det å greie å gjennomføre dem, da. Det greide Steve og Apple bedre enn noen andre. "Real artists ship." sa Steve Jobs en gang. Og det gjorde Apple igjen og igjen.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
iSad

Verden har blitt litt fattigere.

 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.064
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
12
Apple forsto at brukergrensesnitt er viktig. All ære for det. Steve Jobs var Apple. En klok mann er død.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Etter at jeg begynte å bruke iPhone og Ipad så har jeg ikke sett meg tilbake. Han har virkelig endret brukervanene mine. The devil is in the details, noe det kan virke som Jobs forsto bedre enn noen annen.

En stor mann er borte.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Kloke ord:

“Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma - which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of other's opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”
-Steve Jobs
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
596
10 years ago, we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash.

Now we have no Jobs, no Hope and no Cash.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
"Steve was among the greatest of American innovators -- brave enough to think differently, bold enough to believe he could change the world, and talented enough to do it."

Barack Obama
 
Topp Bunn