R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Dette var en svært trist nyhet å få kastet i ansiktet kl:16.30 på HFS i dag.
    Her satt jeg lykkelig uvitende nede i kjelleren med tvungent hjemmekontor i snøføyka, og jobbet konsentrert.
    Vet ikke helt hvorfor, men ble en smule satt ut, og ramlet inn meg selv med en tåre på kinnet.
    Jeg er jo ingen STOR David Bowie fan, men så skyllet minnene inn over meg som en brotsjø.
    Jeg har jo vært på reise til Mars med Ziggy Stardust og verdensrommet forøvrig med Major Tom flere ganger.

    Nå skjønner jeg jo bedre hvorfor jeg synes DB så skranten, syk og gammel ut i Blackstar musikkvideoen sin.
    Snakk om å vite hva som skulle komme.
    En legende har forlatt oss.

    Takk for det du gav meg, og millioner av andre som artisten David Bowie.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man skal ikke gjenta selvfølgelige fraser for mye, David Bowie får mange kommentarer her, men jeg slenger meg på likevel. Han er udiskutabelt en av de helt store. Tilfeldigvis har jeg et par nyvaskete brukte LPer fra Bowie liggende som jeg aldri har spilt. Idag er dagen.
    Hvil i fred, David Bowie
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Handlet inn Blackstar på vinyl i dag, hører på Tidals liste nå. Listen er god men de remastrede versjonene til Tidal er flate. Heldigvis har jeg det aller meste på vinyl (og dubletter/resten på Ryko CD). Det ble Hunky Dory som tidligere nevnt da jeg kom hjem, sammen med Blackstar. Life on Mars!

    Rart at jeg skulle bli så trist over en som jeg aldri har møtt eller kjent, men det var virkelig trist dette her.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Meget trist beskjed og få idag tidl, kunde ikke tru det var sant det noen kolleger snakket om rundt bordet imorse att han Bowie var borte nå, men dessverre var det så.
    Husker fortsatt mitt aller første album jeg kjøpte for egne penger det var Diamond Dogs på den lokala radio/tv handeln.
    RIP
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ufattelig trist, fikk nyheten i dag tidlig. En tung dag på jobbe etter en slik beskjed. Spiller Black Star nå, det blir og finne frem ett knipe album og vie kvelden til og hedre en STOR artist. Hvil i fred.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.858
    Torget vurderinger
    4
    Bowie var den første artisten jeg oppdaget på egenhånd, Let's Dance i 1983, og den første artisten jeg virkelig dypdykket i arkivet til.
    Han betød rett og slett uendelig mye for hvordan jeg oppdaget musikk senere. Han og Miles er i rett og slett grunnpilarene. Og selv om de var rake motsetninger privat så var deres holdninger til musikk og det å være artister og offentlige personer veldig like.

    Tross alle de drøye historiene fra 70-tallet, tross at hang med de værste urokråkene i bransjen, som Lou Reed, Iggy Pop og Mick Jagger, og dro i seg uhorvelige mengder booze & coke, tross alt var han alltid skikkelig engelsk gentleman med bakkekontakt som ingen noen sinne har hatt noe vondt å si om.

    Jeg kjenner faktisk det er litt vondt hver gang jeg tar meg i å tenke på eller omtaler han i fortid.

    cantantes_Bowie_Iggy_Pop_Lou_Reed_Londres_1972.jpg


    AndZiggyPlayed 01.jpg


    Cracked Actor
    11014663_744244622358547_8219398769997947808_n.jpg


    LA
    LA-74.jpg


    The Thin White Duke var nok ikke noe helsemessig forbilde...
    11080345_763800837069592_5605010738260451423_o.jpg


    Stilmessing derimot...
    bowie-smoking-spirit.jpg


    Med Iggy og Coco rett etter ankomst Berlin.
    056-david-bowie-theredlist.jpg


    Iggy, Romy Haag, Bowie...Man skal da ha det gøy i Berlin
    tumblr_nhtx0hGskw1qbh3i4o3_1280.jpg


    Low / Berlin
    David-Bowie-Man-Who-Fell-To-Earth-Vogue-24Nov15-Rex_b_1440x960.jpg


    Noen dager etter at rødluggen forsvant i Berlin.
    1795536_739245879525088_851102055125596304_n.jpg


    Hansa Studio m. Eno
    bowie-eno-hansa1977_3.jpg


    Backing Iggy
    Backing Iggy_05.jpg


    13050_767159570067052_2211683287552185779_n.jpg


    Stockholm 1978, Heroes Tour
    994454_764537026995973_5737699812956157885_n.jpg


    Ashes to Ashes
    Ashes to ashes.jpg


    Let's Dance
    Let's Dance Tour 01.jpg


    WTF ?!!
    toaster.jpg


    Jeg hadde heller ikke giddet turnere dersom jeg heller kunne være hjemme med Iman !
    Iman.jpg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Opplevde Serious Moonlight i Carrier Dome i 1983. Sitter spikret i hodet. Var fan fra før, men fy fan for en artist.
    Har opplevd mye musikkfint gjennom Bowie. Takk for opplevelsene!

    Se 5 år dokumentaren på NRK2. Vises igjen senere i kveld.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Det var da pokker til triste nyheter. Får spille igjennom"Blackstar"og et par andre i løpet av kvelden...R.I.P. Mr. Bowie
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Hørte den kjipe nyheten allerede før jeg åpna øynene i morges, nå er det gravøl og greatest hits her. RIP Bowie
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Forferdelig trist dette her. Har hørt en del på den nye plata, og tenkte at det var en fryktelig dyster video til Blackstar. Og så skjedde altså dette. Har hengt med siden slutten av syttiåra, og kjøpte etterhvert det aller meste på LP. Liker spesielt godt Berlinperioden, med Low, Heroes og Lodger. RIP, David Bowie...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Kjiper´n , dessverre er det den veien det går med oss alle, rent bortsett fra knapt nok noen annen artist etterlater seg en så solid katalog og karriere som Bowie. Fikk mitt største ikon , Iggy Pop på beina også. Sixpencen av for Bowie.

    RIP
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.858
    Torget vurderinger
    4
    Dessverre hørte vi mindre til de dypere tonene de siste årene.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.107
    Første dag på jobb etter ferien i dag. Tidlig påan stoppet jeg som vanlig for en dobbel espresso på den lille kaffebaren på hjørnet ved kontoret. 07:45 og første kunde hos Antonio. Heroes på høyt volum så tidlig å være og Antonio blank i øynene. Jaja, det ble nok sent igjen tenkte jeg. Åpnet noen jobbdokumenter i forberedelse til første møte. Tittet opp etter ti minutter da det plutselig gikk opp for meg at han spilte hele albumet. Antonio stirret ut på den regnvåte brosteinen. Er det noe galt? Bowie er død... Knute i magen.

    Det ble en tung føste mandag på kontoret i 2016. Heroes er en av de første platene jeg har minner om da den kom ut. Men det var først gjennom Christiane F. jeg fikk et forhold til Bowie. Det har jeg hatt siden. Alt som glimret var ikke alltid gull. Som for Dylan var ikke åttitallet hans fineste tiår. Men selv på de mest ujevne platene kunne man finne eksempler på hans musikalske og kreative genialitet. Dette ofte udefinerbare som skiller dem som har det fra dem som prøver å tilstrebe seg det. Fri fra middelmådighetens gravitasjon.

    Blank i øynene selv kom jeg sent hjem fra jobb og ble møtt av min lille datter. Hun ventet oppe på at jeg skulle lese for henne på sengen. Er du lei deg pappa, har du grått? Det ble ingen bok i kveld. Vi spilte i stedet en av hennes favorittsanger. Da Starman var ferdig prøvde jeg å forklare henne at pappa var trist fordi han som hadde lagd den fine sangen ikke kom til å lage flere sanger. Men vi kan jo alltid høre på denne for det, trøstet min datter. Og det skal vi.

    Bowies bortgang er nok en bekreftelse på livets forgjengelighet for oss alle. Ashes to Ashes.

    Bowie var tilstede i eget liv og alltid forut for sin samtid. Aladdin Sane.

    Bowie etterlater seg en kulturarv som få andre. Starman.

    Bowie vil inspirere nye generasjoner. Heroes.

    Takk for alt, David Robert Jones.

    Du er alt dypt savnet.

    noruego
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.858
    Torget vurderinger
    4
    IVO VAN HOVE... THE LAST MAN WHO EVER WORKED WITH BOWIE... TALKS ABOUT IT..!! Director of Lazarus worked close with Bowie
    Last two years and knew all plans and about Bowie's situation. He tells interesting things!!

    Today on Dutch TV we saw a live studio interview with Ivo van Hove, the Belgian Director/Regisseur of the Lazarus musical in New York.
    He told a lot of interesting things about working with Bowie in the last two years. Van Hove is Director of Lazarus and worked very close with Bowie and explained Bowie already told him 14 months ago he was gravily ill, that was already in november 2014.
    Bowie said "I'm going to work with you in the coming year, so you'll have to know that" Van Hove says.
    Van Hove says he always admired Bowie and that he was a great and very kind person to work with. "In the beginning we came together and Bowie played in front of my eyes how he wanted the actors to act. He also asked my ideas about the songs, how to involve them in the musical."
    BOWIE: IM HAVING A BAD DAY...
    Van Hove said that sometimes Bowie did not feel well enough to come to the rehearsals, but that he never complaint. "When I asked him if he would come, he sometimes said "I have a bad day", then I knew he felt really very bad. Van Hove tells Bowie tried to built up his energy, but when he came to the theatre he always was very relaxed and hanged out there for hours, because he enjoyed it. "And he always looked very well, and smelled good, like a real gentleman"

    "But sometimes I saw his eyes were very sad.. He suffered. He had to fight a hard struggle with his illness. Bowie didn't want to die.."
    The interviewer asked Van Hove if he always knew the meaning of the musical Lazarus and the CD. "Yes", Van Hove says. "This was his way of saying goodbye to the people"
    BOWIE IS THOMAS JEROME NEWTON
    "One time Bowie made a mistake in talking", Ivo van Hove remembers. "We were talking about something in the script and I told him a girl in the play would disappear in the sky... "But where do I stay" Bowie replied - talking about Thomas Jerome Newton. "I didn't tell him, but it made me very clear that it was all about Bowie himself, Impersonalised as TJN"

    NOT SURE BOWIE COULD ATTEND LAZARUS
    It was not sure at all if it would be possible that Bowie could attend the premiere of the Lazarus musical. "He said to me, I don't know if I can be there", Van Hove recalls and explains: "He meant he didn't know if he would still be alive...but he really tried and I was very happy when he showed up and was there. He didn't want to tell the people he was so ill and dying. He wanted to leave in style.
    Most people didn't notice he was so frail, but I know it was very hard for him and immediately after the show Bowie collapsed backstage. He couldn't do anything, but didn't panic. He sat down quietly and waited until he had the power to stand up again."

    TALKING ABOUT THE ALBUM BLACKSTAR
    Van Hove tells that from the beginning it was clear the album Blackstar would also be part of Bowie's 'Grande Finale'... "When I heard the first demo of the song Lazarus that directly became clear to me. In the musical we use a different version, but I got the original demo still on my computer"

    The people in the studio talk about all the symbolic things in the Blackstar video. The meaning of the Lazarus video is very clear and now we understand exactly this is Bowie's clear way to tell he is leaving...
    But the Blackstar video is not so clear. "It's full of symbols" Van Hove says. "And there's of course the thing with the Greek myth"
    Ivo van Hove wants to state very clear that it's certainly not only sadness and dark things in the videos an lyrics of the songs of Blackstar. "Don't forget the Bluebird" Van Hove says. "There's sadness and a lot of darkness, but on the other hand there is hope for the future, hope to go on. Bowie doesn't only want to leave darkness to us or to his children, but also hope and future" Van Hove says,
    When did Van Hove last contact Bowie? "I wanted to be the first to congratulate him with his Birthday" he says. "But then he did not reply - and he always did - so then I knew something was really wrong... But still it was a shock for me to hear that Bowie died this Sunday.."
    ANOTHER THIRD VIDEO?!
    The Greek myth is new for me. I had not heard about any Greek myth. But it's very clear Bowie did an impossible job for all his fans around the world. There are rumours about an eventually NEXT video in which Bowie would give us another message. And there are rumours about more songs recorded in the sessions that are not on the album, possibly because they don't fit in the 'goodbye' album Bowie made for us?

    Harry van Heerden.
    ...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke en musiker som har gått bort denne gangen, men en av de beste bad guy skuespillerne på lerretet. Alan Rickman R.I.P.
    Blant annet minneverdig som Sheriffen av Nottingham og skurken i den første Die Hard.

    Alan Rickman - IMDb

    Her som Hans Gruber i Die Hard.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.858
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig mange små anekdoter som har blitt delt de siste dagene.
    Jeg synes denne forteller mye om Mr. Jones forhold til Mr. Bowie:

    Cunt in a clown suit
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Ikke en musiker som har gått bort denne gangen, men en av de beste bad guy skuespillerne på lerretet. Alan Rickman R.I.P.
    Blant annet minneverdig som Sheriffen av Nottingham og skurken i den første Die Hard.

    Alan Rickman - IMDb

    Her som Hans Gruber i Die Hard.
    Hvil i fred Severus, og takk for alle gode øyeblikk på lerettet med deg som "the bad guy".
    Kan vi ta litt "time out" på død og helvete nå?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    RIP Clarence "Blowfly" Reid

    No time for timeout, The Grim Reaper jobber ufortrødent videre.....

    Rap'ens far har gått bort....

    Clarence ?Blowfly? Reid er d?d - Kjendis


    Han var spesialist på å lage snuskete tekstvariasjoner på gode gamle kjente låter, særlig soul og R & B men også
    pop og countrymusikken fikk smake på hans lettere perverterte tunge..

    For afroamerikanerene definitivt en viktigere musiker enn David Bowie...:p

    Bannlyst på radiostasjoner til tider også! Mao. hørbart.

    En komplett rekke med vinyl befinner seg i Slukoteket (hvor ellers)



     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.986
    Antall liker
    11.845
    Sted
    Hus
    Mott The Hooples trommis Dale "Buffin" Griffin har gått bort. R.I.P.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    hva skjer her nå??? Nå er plutselig Glenn Frey død også.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.858
    Torget vurderinger
    4
    Nå må folk snart slutte å daue !
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Han ga meg mange store musikkopplevelser. Trist, dette.
    RIP, Glenn.

    Ole G
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.986
    Antall liker
    11.845
    Sted
    Hus
    Uff, ennå en av de store som forlater oss. Glenn Frey og Eagles har gitt meg mye god musikk opp gjennom årene. R.I.P. Glenn
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo helt forjævlig! Det tynnes betenkelig i rekkene.... RIP Glenn Frey, takk for mange gode minner og for å være en del av "The soundtrack of my life".

    mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Relax, said the night man,
    We are programmed to receive.
    You can check-out any time you like,
    But you can never leave!

    R.I.P. Glenn Frey
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Den hadde jeg IKKE venta, nei. Glenn også? Syns det var noe merkelig med atmosfæren da jeg satte på fortsettelsen av Miami Vice idag..med Frey som smugler..Rest In Peace, Glenn! Smuggler´s Blues på Tunes her nå. Pokker heller..det går hardt utover heltene for tida. Alan Rickman var det perfekte valg som bad guy. Både som Hans Gruber og spesielt Severus Snape. Ikke rart man ble filmfreak også , sier nå jeg. Himmelen er nok et bra sted å være nå som alle stjernene får mer kraft i lyset sitt. Og til deg, Noruego: Hvem sier barn ikke forstår? Dattera di har forstått for lengst, hu..forstått hva musikk kan få mennesket til å gjøre..Og så Starman, da..hehe..kul favorittlåt, det:cool: Mine tre nieser digger Prince..
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg tror, i min enfoldighet, at alle mennesker jeg har fått et godt forhold til, på ett eller annet vis, er udødelige. Slik er det ikke. Takk for den gode musikken!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    R.I.P Glenn Frey! :(
    Hadde håpet å få se de live en gang.. Kan vel si at The Eagles er på topp 5 av mine favoritter! Også mest spilt i fjor (ifølge Spotify)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn