Mat, drikke og røyk Røyker du? Har du sluttet? Har du aldri røykt?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Takk til artsfrendene. :)

De som aldri har røykt - kan dra dit pepperen (og whatever) gror!
Trådtittelen "Røyker du? Har du sluttet? Har du aldri røykt?" later til å være inkluderende, men så viser det seg at røykingen også har drept folkeskikken til trådstarteren. Folk som aldri har røykt lokkes inn i tråden før de overspys med eder og galle.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Banal tråd fra en som ikke har røykt på en liten stund - og som er ganske forundret hvor lett det EGENTLIG var rent fysisk å slutte og røyke. Det å bryte vaner (eller - egentlig UVANER) er langt vanskeligere.

- Har du røykt? Hvor lenge?
- Har du prøvd å slutte? Hvor mange ganger? Hvorfor?
- Sprakk du? Hvorfor?
- Hvor lenge side forrige røyk?
- Skal du røyke ("ruse deg") i dag?

Hm. La oss se:

- Ja. 27 år.
- En gang før (4 uker). 1 gang. For gøy - for å se hvor "vanskelig det var"
- Ja. Bursdagparty for 28 snørrunger.
- 22 dager
- Nope
Jeg har skrevet en lignende tråd for mange år siden der jeg fikk endel pepper for blant annet å påpeke hvor lett det egentlig er å slutte og hvor fysisk lite avhengig vi egentlig er. Jeg sluttet for 6 år og 2 måneder siden etter å ha lest Allen Carr sin glimrende røykebok.

- For lenge dvs 17 år sånn ca
- 7-8-9 ganger eller mer før jeg innså hvordan røykefellen er satt sammen.
- Jada
- fortsatt 6 år og 2 måneder siden
- Trenger ikke og har ikke tenkt på røyk på veldig lenge. Og når jeg tenker på røyk eller ser andre røyke tenker jeg " at de gidder " (Beklager til alle røykere)

Å slutte er 90% psykisk og 10 % fysisk - tenk på en som bruker heroin, der er en som for abstinenser. Den lille fysiske uroligheten ved å slutte å tilføre kroppen nikotin er en dråpe i havet iforhold.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.121
Antall liker
9.429
Litt rart hvor godt regnskap enkelte har på hvor lenge siden de sluttet å røyke.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Det var ett vendepunkt i livet mitt så det er kanskje ikke så rart. Men jeg byttet til ny jobb 10 dager etterpå så det er rimelig lett å huske.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Takk til artsfrendene. :)

De som aldri har røykt - kan dra dit pepperen (og whatever) gror!
Trådtittelen "Røyker du? Har du sluttet? Har du aldri røykt?" later til å være inkluderende, men så viser det seg at røykingen også har drept folkeskikken til trådstarteren. Folk som aldri har røykt lokkes inn i tråden før de overspys med eder og galle.
Jeg tror ikke du skal ta loeven ​alvorlig.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
ok, har ikke giddet å lese tråden.
Jeg har kanskje røyket 20 ganger i mitt liv.
Det holder lenge.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Sluttet å røyke for 2 år siden, og har lyst på røyk hver eneste dag. Snusen er den eneste løsningen for min del.
Røyket i 45 år.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har røkt fra jeg var 18 og fram til 17 august i fjor, da jeg var 42 år og noen dager...

Jeg hadde jobbet nattskift, natt til 17, og krøpet i loppekassa og vært borte i 3 timer eller så, da jeg våkna med intense magesmerter.

Jeg tenkte "magesår," og ringte eksen og fikk låne litt magesårmedisin. Magen roa seg litt, og jeg begynte å forberede på å være ute av dansen ei stund. Ordne vikar til firmaet og kattepasser. Trua meg på butikken, så jeg fikk handla til tante på 90, så hun skulle være berga ei stund, og ringa venner for å ha de i bakhånda om noe skulle dukke opp. Når jeg var ferdig med dette, var klokka så seint at legekontor og de vanlige sykehustjenestrne stengt, så jeg vurderte å vente til dagen etter. I 9-tida slutta imidlertid medisinene å virke, så jeg ringa ei taxi og tok det som ble min siste røyk mens jeg venta.

Oppe på legevakta ble det konstatert skyhøy crp, og ingen ting på røntgen, så de fyllte på med morfin og satte meg til å drikke kontrast. Utpå natta konstaterte de en stor svulst på tykktarmen og sprukken tarm.

De sendte meg til Tromsø med fly neste dag, og jeg ble "letta" for svulst og 40 cm tykktarm.

Det som var det merkelige, er at jeg hadde overhodet ikke røyksug den uka jeg var på sykehuset - selv om jeg hadde en full pakke rullings i jakken, og det var røykerom på sykehuset - jeg som røyka 3,5-4 pakker i uka... Selv regner jeg med at den syntetiske morfinen de putta i meg tok rede på rusbehovet til kroppen...

Når de fikk fjerna dren og greier, og det eneste som var igjen var den ulykka i en stiftemaskinfabrikk som magen min hadde blitt, så satte de meg på den s.k. Helselausbussen til Narvik for å gro på egen hånd. Vel framme, så tenkte jeg som så at "no har eg fått ei abstinensfri uke - no ska han tykjen begynne å røyke igjen..." og bunkra opp med halstabletter, pastiller, tyggis og you name it...

Siden har jeg vært røyk- (og kreftfri). Jeg kan ta en fest med kompisene, og de kan røyke uten at jeg får "suget". Stort sett plager det meg ikke at andre røyker, men det smaker ikke noe særlig å kline med ei dame som røyker - sånt merka jeg ikke før...

Johan-Kr
 
Sist redigert:

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Banal tråd fra en som ikke har røykt på en liten stund - og som er ganske forundret hvor lett det EGENTLIG var rent fysisk å slutte og røyke. Det å bryte vaner (eller - egentlig UVANER) er langt vanskeligere.

- Har du røykt? Hvor lenge?
- Har du prøvd å slutte? Hvor mange ganger? Hvorfor?
- Sprakk du? Hvorfor?
- Hvor lenge side forrige røyk?
- Skal du røyke ("ruse deg") i dag?
-Ja, begynte som 14-åring i åttende klasse på skolen. På den tiden røykte de fleste kameratene mine, så tøff som jeg ville være var det klart jeg begynte også. Røykte så fast Tiedemans Gul 3 i nesten 18 år.
-Ja, sluttet høsten 2007 etter en kraftig lungebetennelse.
- Jeg må vel snart innrømme over for meg selv at jeg har sprukket, røyker nå på hver fest + når jeg er på kaffebesøk der noen andre røyker + hvis det er sent en lørdagskveld + + + osv. Begynte med forsiktig festrøyking etter 3,5 år og det har nå begynt og utarte seg....
-11 timer.
-Nei, tviler på at det blir røyking i dag (med mindre noen av mine røykene venner kommer på kaffebesøk til aftan).
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Banal tråd fra en som ikke har røykt på en liten stund - og som er ganske forundret hvor lett det EGENTLIG var rent fysisk å slutte og røyke. Det å bryte vaner (eller - egentlig UVANER) er langt vanskeligere.

- Har du røykt? Hvor lenge?
- Har du prøvd å slutte? Hvor mange ganger? Hvorfor?
- Sprakk du? Hvorfor?
- Hvor lenge side forrige røyk?
- Skal du røyke ("ruse deg") i dag?
- Ja, har vel passert 30 år
- Seriøst et par ganger, hvorfor er vel innlysende
- Ja etter et par uker, konsentrasjonen var totalt fraværende og fikk besøk av broderen som rullet seg en røyk.......
- 2 minutter
- Selvfølgelig, 10-15 ganger til tenker jeg.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg begynte å røyke i 13-årsalderen, mao for ca 50 år siden.
For noen år siden bestemte kona og jeg oss for å slutte. Vi sluttet på torsdag, sprakk på fredag, og på lørdag kjøpte vi røykeplaster på apoteket og sluttet igjen. Da gikk det bedre.
Men nå røyker vi litt (ikke mye!) igjen. Jeg for min del røyker kun pipe, bare etter jobb, og en sjelden gang sigar. I helgene blir det litt oftere. Men jeg er faktisk litt overrasket over at jeg nå klarer å begrense meg til kun å røyke etter arbeidstid - jeg var tross alt vanerøyker i mange tiår. Flinke meg!
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Gud skapte meg som en røykeorganisme. Jeg innså det hele rett etter at jeg gjorde ferdig algebra på gymnaset, og tok min første røyk i en kupé på toget til Lyon etter ferdig skole. Noen hadde lagt igjen en pakke Marlboro. Dagen etter røkte jeg 40 Gauloises/Gitanes. For fem år siden gikk jeg over til snus. For fem måneder siden ga jeg opp snusen. Da satt jeg med tre pris i kjeften og var alvorlig stresset på å legge inn en fjerde. Fornuften sa meg at jeg da kunne sitte der å være stresset på snus om jeg nå hadde ingen eller tre pris i kjeften. Det har gått bra. Kroppen har - etter undersøkelser - ikke tatt skade. Det er flaks! Jeg kan ikke ta en koserøyk eller sigar; da er jeg fortapt. Har bestemt meg for å begynne med røyk igjen når skadevirkningene ikke har noe si i forhold til år jeg har igjen før grava. Ser frem til å holde meg frisk til en slik avslutning. Jeg har tenkt å drikke mer også, når den tid kommer. Så får andre løpe Oslo maraton eller sykle fra Trondheim til Oslo. Jeg skal lese bok og se på havet med en sigarett og litt Lagavulin. Slik vil jeg dø!

Tillegg:

Jeg har med vilje holdt kvinnekjønnet ut av likningen. Det er best å snakke om ting vi har kontroll på-
 
Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
- Har du røykt? Hvor lenge?

Ja i over 32 år.
Rulletobakk, sigaretter, pipe og sigarer.

- Har du prøvd å slutte? Hvor mange ganger? Hvorfor?

Ja. lengste opphold ca 16 mnd.
Hold på å gå i knestående tidlige morgener hvor jeg røykte uten å spise først.

- Sprakk du? Hvorfor?

Nei, lett å slutte, men la på meg 16kg på 16 mnd, begynte derfor å røke igjen.

- Hvor lenge side forrige røyk?

Minutter siden.

- Skal du røyke ("ruse deg") i dag?

Ja
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
Røykere er mennesker de også.
Bare ikke så lenge..
 
D

Danke

Gjest
Sluttet å røyke fast etter militæret/lysdisiplin. Merket at jeg ikke var avhengig. Men det hender jeg tar meg en sigarett eller tre når jeg drikker øl og whisky. Ca annenhver Fredag. Jeg liker også å ta meg en sigar annenhver Lørdag eller så, etter en bedre middag.

Dersom jeg ikke tar meg tre røyk, så hender det at jeg snuser portionsnus. Men det er altså mest for kos en sjelden gang, tror håper jeg ikke tar skade av det..
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Har aldri røykt. Kjøpte stereo i staden. Er i grunnen fornøgd med prioriteringa.
Omtrent det samme her :)

Jeg har aldri sett noen grunn til å smake på en sigarett, men har prøvd en og annen sigar. Det tok også slutt etter et møte med en kubansk variant av den sterke typen.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.813
Torget vurderinger
23
Begynte heldigvis aldri å røyke. Men jeg var en JÆVEL til å onanere :eek:
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
KLARER DU IKKE SLUTE RØKE så PRØV AT RØKE LIT MINDRE!!!

Her er noen anledninger at røker mindre eller slutte helt! Det gør faktiskt stor forskjell at halvere mengden røk om dagen selv om det er best at slutte helt!

Det er fler som dør av HJERT/KARSYKDOMER en det er av KOLS og KREFT, dette er da NIKOTIN relatert og ikke bare røkere. Nå er det noen år siden men jeg jobbet en periode på HJERT/KAR avdeling på sykehus men da kom røker 10-15år før sammenlignet med di som ikke røker in pga infarkt, og samme på slagavdeling.

Jeg har sett før mange DØ av KOLS det er ikke hygglig på noen måter, tenk deg at ha angst døgnet runt da du er redd for at ikke få nok pust. (dog har flere varit ikke røker og, selv om vi ikke røker og så videre så har vi ikke perfekte kropper.)

Jeg har sett før mange HALVSIDESLAMMET pga slag relatert til røkning. Jeg har se flere komme seg etter rehab og for at få slag på nytt og sen ikke bli bra igen.

Jeg sett di som levt halvsides lammet i 20-30år og som har en bra tilversell, men di er avhengige av hjelp, eller har blitt uføre, noen havner på sykehjem i tidig pensjions alder, og di ville uansett ønsket kunne ta hand om seg selv, ønsket jobb, snakke ontli, gå, reise, vaske seg selv, Med behandling kan en klare seg relativt bra en periode fra et par til mange år med KOLS, men at få SLAG eller KOLS er uansett svært traumatiskt.


Di med Astma, vansklige allergier som gå på pustevier og andre medføtte svakheter risikerer og Kols, langvarig hoste, at anstrenge lunger mye under kalle forholander og lignende kan og vare svært farlig og en kan få KOLS av det og. Det fler en flest tror som får KOLS, men røkning vil forværre dine sjanser meget!
 
N

nb

Gjest
Min legesøster var innom lungeavdelingen på sykehuset i turnustiden sin. Hun sluttet som festrøyker dagen etterpå.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har selv prøvd at røke en ciggarett et par ganger og noen 2-3ganger en cigar. Så kanske jeg prøvd røke 5-6 ganger. Jeg kan førstå at man kan bli hekta på det da jeg husker det var veldigt beroligende. Men jeg merket og at det irriterte lungerne mye og.

Jeg har veiledet et par venner at slutte røke og et par at minske mengden.

Alla klarer det med lit støtte og en stor vilja at slutte! Det er lit som at begynne trene, det kræver noen tak og lit nye vaner men etter noen uker blir det mye lettere. undvik situasjioner der du normalt ville/måtte røke, spesiellt i samband med alkohol. Viss en liker at go ut på byen og spise/drikke alkohol og har venner og for vane at gå ut og røke så er det beste at la vare det helt di første ukerne.
Ja di fleste har noen tilbakefall, så ikke døm deg selv for ille, det viktige er at ikke gi opp. Har du falt tilbake og røkt et par siggaretter så kast pakken i søpla (ute!, absolut ikke i kjøkenposen/pappirkurven) og fortsett der du var, det vil hvertfall gå fysiskt bedre.

Bruk hjelpe middler, trappe ned eller slutte på en gang, men velg en strategi som du tror fungerer for deg. Du har sikkert en venn eller familje medlem som sluttet før, ta hjelp av dem!

Var så aktiv som mulig så tenker du mindre på røk.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.837
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
en god kokk røyker ikke... :cool:
Terje Ness røyker (eller røykte i det miste tidligere). Men veldig vanlig er det neppe på det nivået...
det er veldig vanlig blant mange kokker... når jeg gikk i læretid så var det vanlig med askebegeret ved siden av bongbrettet...

hadde en venn (ikke kokk), som sluttet å røyke for en stund. Han fant ut at BBQ sauce faktisk smaker røyk...:rolleyes:
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har ikke røykt på 1 måned. Kutta ut uten noen remedier. Føles faktisk ganske godt å ikke røyke. Skal begynne når jeg blir pensjonist. :)
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg røyka fast i 20 år. For ganske nøyaktig et år siden slutta jeg og har virkelig ikke savnet det et eneste sekund. Det å slutte å røyke var noe av det enkleste jeg har gjort men så hadde jeg bestemt meg for å slutte også. Det passet nemlig bra siden jeg begynte i nytt jobb og jeg er ikke i tvil om at miljøskiftet var med på å gjøre det lett.

Prøvde på et trekk tidligere i sommer men det smakte helt forferdelig selv om det var samma Lucky Strike som jeg har satt til livs svært mange av i mine 20 år som røyker. Nå om dagen legger jeg til side omtrent det jeg ville ha brukt på røyk til HiFikassa og bruker dette til noe jeg etterhvert har funnet er langt mer artig enn å røyke :)

Det er lett å slutte om du bare vil det selv.
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Jeg røykte i 16 år
Har sluttet for 2 år og 10mnd siden omtrent. Sluttet fordi vi ventet barn når to, og fordi jeg tok trappa som en åttiåring med kols.
Snuser isteden, men kostnaden ligger på under fjerdedelen av det jeg konsumerte av sigg. Har aldri nekta meg sjøl å røyke på fest etter jeg sluttet, men det blir vanskeligere og vanskeligere. Jeg makser ut etter tre til fem pinner på fest.
Snusen beholder jeg ei stund til.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Begynte heldigvis aldri å røyke. Men jeg var en JÆVEL til å onanere :eek:
Jeg valgte også denne varianten. Sunt, moro, ufarlig, i hovedsak lite sjenerende for omgivelsene og ikke minst gratis.
Dessuten var det i perioder en naturressurs som ellers ville blitt liggende(?) mye ubrukt.
Jeg måtte også teste ut om påstanden i ei bok fra mellomkrigstiden at overdreven onanering kunne føre til økt hårvekst, mellom fingrene tror jeg det var?
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Aldri røyka fast, men snuser en boks om dagen, og sier ikke nei takk til en sigg/sigar med noen øl, eller whisky innabords.
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Begynte heldigvis aldri å røyke. Men jeg var en JÆVEL til å onanere :eek:
Jeg valgte også denne varianten. Sunt, moro, ufarlig, i hovedsak lite sjenerende for omgivelsene og ikke minst gratis.
Dessuten var det i perioder en naturressurs som ellers ville blitt liggende(?) mye ubrukt.
Jeg måtte også teste ut om påstanden i ei bok fra mellomkrigstiden at overdreven onanering kunne føre til økt hårvekst, mellom fingrene tror jeg det var?
Blir man ikke blind av å onanere?
 
Topp Bunn