Rørskifte Audio Aero Capitole

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Jeg er den lykkelige eier av Audio Aero Capitole CD-spiller som har 2 stk 6021W rør på utgangen. Spilleren har vel vert i drift ca. 5000t vil jeg anta, så jeg lurte på om det var noen som har noen erfaringer ang. når det er på tide med rørskifte? I "reklamen" for spilleren er det jo antydet levetid på over 10000t for disse rørene!

Har også kjøpt inn noen NOS rør som har betegnelsen JAN, MGF by Sylvania in USA, og er produsert i 76. Skal være gode rør og er innkjøpt fra Motron. Noen som har erfaringer ang. disse rørene?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Ingen erfaring selv, men spørsmålet er relevant for meg også. :)

Har snust litt rundt på diverse forum og har fått inntrykk av at folk har fått 3-6 års driftstid ut av et rørpar. Det er vel sånn at rørene forblir varme selv når spilleren står i standby?

Har forøvrig nettopp skiftet drivverk på min (gjorde det selv) og samtidig tok jeg en titt på rørene. De er sannelig ganske små! Dessuten sitter de ikke i sokler men er loddet rett på printet. Er det fornuftig å prøve å skifte disse rørene selv tro?

Mvh
Tor Erlend

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Hva er som er grunnen til at du måtte skifte drivverk?
Det er ikke rare kostnaden for nye rør men p.g.a at rørene må loddes bør det vel gjøres av noen med litt kunnskap går jeg ut i fra!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det som i de aller fleste tilfeller er så kjekt med rør er at de er enkle å skifte. Og på den måten er det enkelt å fine ut om et skifte er nødvendig eller gir positiv effekt. Så finnes det altså rør som er loddet inn i kretsen. Trolig militær rør dette også. Slike rør var ofte montert i et spesielt "klips" og ledningene fra elektrodene loddet der de skal ha forbindelse. Sikkert en bra løsning mht drift. Det ble nok aldri dårlig kontakt slik som ofte skjer i en rørsokkel. Vedlikehold ble derimot noe plunder. Det krever nok litt mer mot og erfaring å bytte et slikt rør enn et vanlig montert i sokkel.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Vil nok overlate et rørskifte til en fagmann som Ones her i Bergen!
Men det må vel være noen AA Capitole eiere der ute som har erfaring med hvor lenge rørene holder og om det er noen lydmessige forskjeller mellom rør merkene. Det går ikke å bytte TYPE rør, men det er jo erfaringsmessig stor forskjell mellom fabrikanter.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Når det gjelder intervallene for rørbytte er vel anbefalingen fra produsenten
som regel ikke så langt unna sannheten vil jeg tro.

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Min har spilt i mer enn 3 år nå, og fungerer helt fint.

Jeg kommer ikke til å ta sjansen på å forsøke å skifte rørene selv siden pinnene er loddet fast. Det blir en jobb for noen som har peiling og riktig utstyr.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vil nok overlate et rørskifte til en fagmann som Ones her i Bergen!
Men det må vel være noen AA Capitole eiere der ute som har erfaring med hvor lenge rørene holder og om det er noen lydmessige forskjeller mellom rør merkene. Det går ikke å bytte TYPE rør, men det er jo erfaringsmessig stor forskjell mellom fabrikanter.
Skaff deg rør så kommer jeg innom og bytter for deg:)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Skaff deg rør så kommer jeg innom og bytter for deg:)

Takker for tilbudet Hans, :D men du holder vel ikke til i Bergen, så det blir vel ikke så lett!
Det er vel ikke strengt tatt nødvendig enda heller da så vidt jeg kan beregne så har spilleren max. ca. 4-5000t driftstid, sannsynligvis endel mindre. Men det hadde vert artig å høre erfaringer som andre eiere har.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hva er som er grunnen til at du måtte skifte drivverk?
Spilleren begynte å få trøbbel med å lese CD-plater. Ikke konsekvent, men stadig oftere. Prøvde en lokal radio/TV reparatør, men de gav opp - de påstod at de ikke klarte å skaffe drivverket. Jeg bestilte nytt direkte fra Audio Aero og fikk siste generasjon tilbake (VAU1254/31LF). Det skal visst være diverse forbedringer i dette, men jeg har ikke hørt forskjell.

Det er ikke rare kostnaden for nye rør men p.g.a at rørene må loddes bør det vel gjøres av noen med litt kunnskap går jeg ut i fra!
Ja, det jeg er skeptisk til er at det er 6-8 pinner som må loddes i parallell.

Mvh
Tor Erlend

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Takker for tilbudet Hans, :D men du holder vel ikke til i Bergen, så det blir vel ikke så lett!
Si ikke det :)
Fra og med 26. mars skal jeg være der. Hvis skjemaet holder da.................

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Den tid den sorg. Jeg for min del har 18 andre rør jeg kan bytte for å fintune lyden. Når rørene i AAC må byttes består jobben min i å finne noen som kan gjøre det for meg. ;D

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Merkelig at det skulle vere problemer med å skaffe nytt drivverk. Det er jo et av dei mest brukte high-end drivverkene på markedet som står i spilleren, phillips CDPRO2. Det skulle også vere en enkel oppgave for importøren som er Audioaktøren eller det service verkstedet son han bruker!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Enligt vad jag hört så skall rören hålla i 10000 timmar.
Jo da. Men hva når du nærmer deg antatt levetid?
Hva er rørets tilstand da? Halvparten av nytt?
Når vanlige rør har en antatt levetid på 3-5000 timer, vil jeg tro at det er mye usikkerhet rundt 10000 timer også.
Tenker bare ;)
Noen ganger er det enklere med sokkel :)

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hva skjer når pæra går? Bør man bytte rør i forkant eller er det bare å vente til den ryker?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Du hører godt om røret er slitent(vanligvis) bytt når du merker at ting begynner å skje.

PK

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Merkelig at det skulle vere problemer med å skaffe nytt drivverk. Det er jo et av dei mest brukte high-end drivverkene på markedet som står i spilleren, phillips CDPRO2. Det skulle også vere en enkel oppgave for importøren som er Audioaktøren eller det service verkstedet son han bruker!
Jepp, jeg syntes også at det var merkelig. Kom over en epistel på nettet dog som antydet at dette kunne være en slags «beskyttelse» fra Philips for å sikre at drivverket kun ble solgt via «high-end» produsenter og dermed sikre høyere marginer... Men jeg aner ikke om dette er sant...

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Den tid den sorg. Jeg for min del har 18 andre rør jeg kan bytte for å fintune lyden. Når rørene i AAC må byttes består jobben min i å finne noen som kan gjøre det for meg. ;D
Kommer nok til å følge samme taktikk. Finnes sånn kompetanse å få kjøpt i Trondheim? Jeg tror ikke jeg skal benytte meg av Strax Service igjen... mer misvisende navn skal man lete lenge etter. :mad:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Finnes det ikke tubecoolers da til disse små røra?
Jeg mener å ha lest en modde-tale om denne spilleren for en stund tilbake.

*leter*

Rør: (cryo)
- Philips JAN-6021W Sylvania NOS
- USN-6021WA Raytheon NOS
- 6021 GE NOS "D" getter halo
- 6021 Sylvania NOS "D" getter halo 1954

Dempere:
- Herbie Hal-O
- Duende Criatura http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1310&id=279&tid=prod

Caps:
- Cardas, mit ?

Tror det var Globe Audio Marketing som gjorde dette ?
http://www.globeaudiomkt.com/Services/index.shtml

mvh

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
kan jo virke som at estimatet på 10000 timer er ganske konservativt. Rørene er jo alltid i drift, er kun displayet som slukkes ved stand by. Etter mine beregninger skulle de da vare i et par år, men flere her har jo hatt dem i drift i opptil 6 år.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Finnes det ikke tubecoolers da til disse små røra?
Jeg mener å ha lest en modde-tale om denne spilleren for en stund tilbake.

*leter*

Rør: (cryo)
- Philips JAN-6021W Sylvania NOS
- USN-6021WA Raytheon NOS
- 6021 GE NOS "D" getter halo
- 6021 Sylvania NOS "D" getter halo 1954

Dempere:
- Herbie Hal-O
- Duende Criatura http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1310&id=279&tid=prod

Caps:
- Cardas, mit ?

Tror det var Globe Audio Marketing som gjorde dette ?
http://www.globeaudiomkt.com/Services/index.shtml

mvh
Hva er tanken bak å bruke «tubecooler» egentlig? Jeg trodde rør låt, unnskyld uttrykket, varmest, når de var varme? ::)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
kan jo virke som at estimatet på 10000 timer er ganske konservativt. Rørene er jo alltid i drift, er kun displayet som slukkes ved stand by. Etter mine beregninger skulle de da vare i et par år, men flere her har jo hatt dem i drift i opptil 6 år.
Kanskje det har sammenheng med hvor tøff musikk man spiller? ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hva er tanken bak å bruke «tubecooler» egentlig? Jeg trodde rør låt, unnskyld uttrykket, varmest, når de var varme? ::)
Mja, røret får vel litt lenger levetid. Blir visst litt bedre varmekoveksjon av de og sånn.
http://herbiesaudiolab.home.att.net/halofaqs.htm

Jeg hadde ett par philips. De funka fremdels etter noe jeg tror er 17.000 timer... (earmax pro)
De hadde ikke tubecoolers. Jeg la bare et sånt kronestykke med hull i på toppen.
For de som vil vite det så fikk jeg da en "coanda effekt" på
luftstrømmen rundt røret...

Det var hørbar forbedring altså også!

mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Mja, røret får vel litt lenger levetid. Blir visst litt bedre varmekoveksjon av de og sånn.
http://herbiesaudiolab.home.att.net/halofaqs.htm

Jeg hadde ett par philips. De funka fremdels etter noe jeg tror er 17.000 timer... (earmax pro)
De hadde ikke tubecoolers. Jeg la bare et sånt kronestykke med hull i på toppen.
For de som vil vite det så fikk jeg da en "coanda effekt" på
luftstrømmen rundt røret...

Det var hørbar forbedring altså også!

mvh
Litt skummelt om man skulle flytte på CD-spilleren og kronestykket plutselig falt ned på kretskortet vel? Eller limte du det fast?

Mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Vel, jeg testet dette da på min Brocksieper/EarMax Pro.
6922/ AT7 rør.

Men jeg ville ikke prøvd det oppå ett bitte lite 6201w rør nei...
Der ville jeg nok holdt meg til tube coolers/dampers.

mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ja det var da merkelig!
Husker jeg søkte etter dette drivverket for ca et år siden, da jeg trodde det var noe galt med det jeg har. Fant flere steder på nettet som kunne levere

Topp Bunn