Det stemmer at mange av Mullard (og noen andre merker) har dette med å lyse kraftig opp når en setter glødespenning på dem. Glødetråden i mange av dem har kraftig positiv temperatur koeffisient. Dvs. at de har en meget lav resistans (dvs. høyt effekttrekk) ved 20 grader celsius. Resistansen i dem stiger fort når de blir varme (dvs. trekker mindre effekt). Denne effekten har den positive egenskapen at røret er ca. like varmt i et kaldt rom som i et meget varmt. Og om røret får dårlig kjøling så vil ikke røret lett bli så overvarmt. Da demper glødeeffekten (og også glødestrømmen) seg i røret. Så slike rør ser jeg på som meget "safe" rør. Det er altså et kvalitetstegn at det flasher ved oppstart, og å foretrekke framfor de andre typene som ikke gjør det siden de er mer selvregulerende.
Å starte (tenne) et rør gir alltid en viss slitasje. De sier at et lysstoffrør har ca. 2 timer slitasje ved å stenge og å starte dem igjen. Ett rør kan godt ha mye mer slitasje. Derfor stenger en ikke en forforsterker med rør bare for 2 timer. Ved 6-7 timer uten bruk kan en vurdere å slukke dem. Da dette ikke er helt vitenskapelig utprøvd (så vidt jeg vet), blir det en del synsing fra min side i dette. Ta det for det det er.
Vanlige lyspærer har også denne effekten med positiv temperatur koeffisient, og halogenlyspærer enda mer. Så om en skal bruke en lysstyrkeregulator på en halogenpære, må en kjøpe en som klarer 2 til 4 ganger mer effekt enn det som står på pæren. Ellers er det fare for å ødelegge lysregulatoren. Vanlige lyspærer trekker normalt 2x normal effekt ved oppstart, så de er mer snille med lysstyrkeregulatorer. Og de er da også normalt laget for å takle vanlige lyspærer. Da trenger en ikke kjøpe kraftigere regulator enn det effekten på disse pærene indikerer.
Mvh Consen