Rørproblemer

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.457
Sted
Nøtterøy
Kjøpte nylig nye rør til pre-ampen min. Ei Elites 12AX7EG. Rørene låter meget bra i min preamp. Sleit til tider med en litt hissig topp. Dette problemet er nå borte.

Men, problemet er at når jeg slår på pre-ampen så lyser det opp ca ett sekund fra et par av rørene før det sakte men sikkert begynner å gløde som vanlig. Når pre-ampen er varm og jeg slår den på igjen skjer ingenting bortsett fra vanlig gløding. Noen som vet hva dette kan komme av? Er rørene gåene tro?

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
fulgte den gamle tråd om problemet med undren..
årsagen er utæthed i røret ved stifterne,derfor suges ilt ind under afkøling som øger temperatur ved opstart.
også derfor intet unormalt sker ved genopstart kort efter normal driftstemperatur!
klart det er en ikkeoptimal situation for rørene,som må forventes kortere optimal levetid

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.490
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vel, du får tro hva du vil; jeg stoler på sitatet jeg gjenga i den tråden, og ikke minst på det Audiomix siterte.
[/shrug]

Bernt K

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
tro hva du vil
det er en skidt ide at citere uden mindste egen indsigt,og at sige mullard generelt lider under fænomenet er løgn!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.263
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
IO skrev:
tro hva du vil
det er en skidt ide at citere uden mindste egen indsigt,og at sige mullard generelt lider under fænomenet er løgn!
Ikke helt...At det skjer med enkelte typer Mullard-rør er fordi det er en del av konstruksjonen...-de SKAL lyse opp ved "kald-start".

Arne K

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.490
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dessuten spurte trådstarter spesifikt om et 12AX7, og, vel, Mullard ECC83 (12AX7) er faktisk kjent for denne flashen...

Bernt K

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
61
Sted
STORD
Det stemmer at mange av Mullard (og noen andre merker) har dette med å lyse kraftig opp når en setter glødespenning på dem. Glødetråden i mange av dem har kraftig positiv temperatur koeffisient. Dvs. at de har en meget lav resistans (dvs. høyt effekttrekk) ved 20 grader celsius. Resistansen i dem stiger fort når de blir varme (dvs. trekker mindre effekt). Denne effekten har den positive egenskapen at røret er ca. like varmt i et kaldt rom som i et meget varmt. Og om røret får dårlig kjøling så vil ikke røret lett bli så overvarmt. Da demper glødeeffekten (og også glødestrømmen) seg i røret. Så slike rør ser jeg på som meget "safe" rør. Det er altså et kvalitetstegn at det flasher ved oppstart, og å foretrekke framfor de andre typene som ikke gjør det siden de er mer selvregulerende.

Å starte (tenne) et rør gir alltid en viss slitasje. De sier at et lysstoffrør har ca. 2 timer slitasje ved å stenge og å starte dem igjen. Ett rør kan godt ha mye mer slitasje. Derfor stenger en ikke en forforsterker med rør bare for 2 timer. Ved 6-7 timer uten bruk kan en vurdere å slukke dem. Da dette ikke er helt vitenskapelig utprøvd (så vidt jeg vet), blir det en del synsing fra min side i dette. Ta det for det det er.

Vanlige lyspærer har også denne effekten med positiv temperatur koeffisient, og halogenlyspærer enda mer. Så om en skal bruke en lysstyrkeregulator på en halogenpære, må en kjøpe en som klarer 2 til 4 ganger mer effekt enn det som står på pæren. Ellers er det fare for å ødelegge lysregulatoren. Vanlige lyspærer trekker normalt 2x normal effekt ved oppstart, så de er mer snille med lysstyrkeregulatorer. Og de er da også normalt laget for å takle vanlige lyspærer. Da trenger en ikke kjøpe kraftigere regulator enn det effekten på disse pærene indikerer.

Mvh Consen

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
har du et link consen - eller er det pur synsing??

jeg har kun set vanlige elpærer lyse kraftigt op når de springer!
samme gælder halogen..

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.457
Sted
Nøtterøy
Fint å høre at det ikke er feil ved rørene.

Har prøvd flere typer rør i min pre. (Svetlana, Electro Harmonix og Golden Dragon)
Kanskje ikke akkurat de beste rørene, men mine nye Ei Elites 12AX7EG rør må jeg si imponerer. Rett fra esken låter de meget bra hos meg nå. Fikk en varm og lun fin klang. Fornøyd! :)

Topp Bunn