Rørforsterkere må ha last når de slås på, men....?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Var litt usikker på hvor denne hørte hjemme, men endte opp her.

En rørforsterker skal altså alltid ha en last når den slås på, men jeg lurte på om det kan kvantifiseres hvor stor lasten må være? Eller er det et spørsmål av typen "hvor langt er et snøre?" og helt avhengig av konstruksjon m.m.?

Uhyre distré som jeg er har jeg en gang slått på min Lab12 Suono uten noen som helst last (ikke tilkoblet kabler; de sto fast i en annen forsterker), men kun i et sekund eller tre. Så har jeg også slått den på en gang tilkoblet en sjalter hvor en annen forsterker var valgt, den gangen i 10-15 sekunder før jeg oppdaget feilen. Fravær av røyk og ild begge ganger.

Vil det for eksempel være trygt å slå den på, og evt. fortsette å ha den stående på, mens den er tilkoblet sjalteren min (en Beresford TC-7220 MkIII) men ikke valgt som kilde? Den er tilkoblet med ca. 40-50cm 2.5mm² kabler. Altså en viss last, men helt minimal.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.200
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Slap bare av...... Ingen røyk.... ingen skade.
Grunden til at du MÅ ha´ last er, at du spiller på/via en transformer.
Når du spiller uten last afsettes effekten i primær/transformer, som på sikt kan smelte viklingene i transformeren.
Å slå på en rørforsterker uten last med helt nedskrudd volumen, gjør ikke den store skaden.
Sidste forslag er NO GO. Høyttalerkabler uansett lengde og kvadrat som er åpne i den ene enden er = ingen last.
Det SKAL være last i form av høyttaler 4-8 ohm på tilsvarende terminaler på forsterken, når den er tændt og der spilles :)
Håper dette gav mening :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Takker og bukker, det var konsis og nyttig info! Da får jeg vurdere å anskaffe en TC-7210 i stedet, siden den oppgis å ha en "dummy load" som sees av forsterkeren som ikke er aktiv. Kanskje, i alle fall. Vi får se en kveld jeg føler meg spesielt skjelven og nervøs.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.911
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en Cary effektforsterker, og den trengte ikke å ha last tilkoblet, bare for å være påskrudd. Det var definert i håndboka at du kjørte den uten last når bias skulle justeres.

Jeg mener dette er avhengig av konstruksjonen om den trenger last eller ikke. Kanskje @Audiomix kan komme med noen visdomsord?

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det tryggeste er vel uansett å hanke inn en sjalter med innebygd last, hvis jeg finner det nødvendig. Det springende punkt er kanskje hvor stor last som faktisk er nødvendig.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Enkelte konstruktører og byggere av gitarforsterkere legger en motstand på typ 100 ohm fast på utgangen, eller koblet via jack'en, som forsikring mot noe som nesten garantert kommer til å skje i slike miljøer og arbeidsforhold..... greit nok det, men vi kobler vel ikke om forsterkerne hver dag.... eller?? :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mer eller mindre aldri, men jeg sjalter fra forsterker til forsterker ganske så ofte.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.200
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det tryggeste er vel uansett å hanke inn en sjalter med innebygd last, hvis jeg finner det nødvendig. Det springende punkt er kanskje hvor stor last som faktisk er nødvendig.
Ofte ser man tester gjort med, hvordan en høyttaler låter på de ulike terminalerne på en forsterker 4-8-16 ohm.
Kan forestille meg, at 16 ohm på hhv. 4 eller 8 ohms terminalerne er innanfor.
For å få neurosene fullstendig utradert ville jeg nok sendt en mail til respektive merkes kundeservice og bedt om at
få forelagt problemet for tekniisk avdeling. De kjenner deres trafoer og vet, hvor stor ohmsk verdi, som er nokk for ikke
å "overloade" utgangstrafo :)
Ovennevnte omskifterbox må vel forholdsvis nemt la´ sehg modificere, så når den ikke er koblet til høyttaler, er den
koblet til innbygget effektmotstand i stedet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er et velkjent problem med rør effektforsterkere, - noen ganger går det bra, og enkelte få ganger går ad helvete hen.... det enkleste er vel å forholde seg til at dette potensielt kan gå galt, - selv om det ofte ikke gjør det... og handle deretter.....
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er vel det jeg også tenker. Har spurt Bereford om lastverdier i TC-7210 og så får jeg spørre hva som må til når forsterkeren som skal avløse Lab12 kommer.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Slap bare av...... Ingen røyk.... ingen skade.
Grunden til at du MÅ ha´ last er, at du spiller på/via en transformer.
Når du spiller uten last afsettes effekten i primær/transformer, som på sikt kan smelte viklingene i transformeren.
Å slå på en rørforsterker uten last med helt nedskrudd volumen, gjør ikke den store skaden.
Sidste forslag er NO GO. Høyttalerkabler uansett lengde og kvadrat som er åpne i den ene enden er = ingen last.
Det SKAL være last i form av høyttaler 4-8 ohm på tilsvarende terminaler på forsterken, når den er tændt og der spilles :)
Håper dette gav mening :)
En god og saglig forklaring som er til at forstå
 
Topp Bunn