Rørforsterker

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Skal kjøpe ny forsterker og ønsker meg en rørforsterker.Den skal drive et par Tannoy d700.De har en driftseffekt på 95db.Hvor kraftig bør den være?? :-/

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Det kommer også an på høytalerens impedanse, ikke bare sensitiviteten. Høyere impedanse (Ohm)=lettere last for forsterkeren. Men en høytaler med høy impedanse kan alikevel ha dippere, hvor impedansekurven ( forskjellige impedanser på forskjellige steder i frekvensspekteret) kan gå ned i f.eks 2 Ohm, og da blir det ganske mye mer slitsomt å være forsterker.

Hvis dine høytalere har en grei impedansekurve, og med 95dB sensitivitet, burde de kunne drives av en liten rør-forsterker, f.eks 20 watt.

Korriger meg dere erfarne, hvis jeg er på bærtur ;D

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Du bør skaffe deg ulikt utstyr for hjemlån. Det er ingen fasit på det du spør om. Det avhenger bl.a. av hvor stort lytterom du har, hvor dempet det er, musikksmak, hvor høyt du spiller etc.

Så er det en rekke myter/fordommer som du bør vente med å tro på til du ev. får dem bekreftet eller som jeg vil tro; avkreftet, her er 3 av disse mytene:

a) Singel endel forsterkere har mye mer magi enn push-pull.
Dette er vås. Det avhenger mye mer av kvalitet på forsterker (bl.a. trafoer) og matching med oppsettet forøvrig.
b) Det låter tamt med rør på tungdrevne høyttalere.
c) Rør takler ikke lav impedans.

Jeg hadde selv en periode en singel ended forsterker på Martin Logan med impedans under 2 ohm ved 20k. Ingen ideell match, men det låt ikke dårlig. Selvsagt ikke så mye dynamikk som min MF KW 500 på 7-800 W i 2 ohm, men forskjellen mellom 25 watt og 700 watt må høres og ikke regnes ut :)

Men; hold deg til kvalitet med skikkelige trafoer og stabile konstruksjoner.

Ole

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Takker for gode svar.Jeg skal låne hjem en hybrid.En Dk design ref.mkIII.Har noen av dere prøvet denne???

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.724
Sted
Holmestrand
Takker for gode svar.Jeg skal låne hjem en hybrid.En Dk design ref.mkIII.Har noen av dere prøvet denne???
Har fått den demonstrert. Førsteinntrykket var svært godt.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Det høres jo bra ut.Jeg har ikke hatt økonomi til å kjøpe rørting tiligare så dette gleder jeg meg til.Hører jo endel om disse kinavarene, men har kjøpt meg en xindak cd-spiller og er veldig godt fornøyd med den.Har jo en cayin 265ai forsterker som jeg synes lyder godt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Hvis du kan nøye deg med hybrid, så ta en titt/lytt på unison research. (Maxwell)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vurdert å bygge selv?
Et ganske greit prosjekt i det effektområdet du trenger.

T

tst

Gjest
Det du burde kjøpe er en Melody SP3 integrert til kr.10000,-. Du kan lese tester på 6moons.com. Denne låter utrolig bra til prisen.

P

propaganda

Gjest
De Melody ampene får du fra kina.
du finner også en del Ming Da billig. som er ok saker. med dine høyttalere vil jeg anta 20-30watt holder godt. en el34 kanskje?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du bør finne ut om en Single Ended klarer seg. Enkel og utrolig bra. Normalt ikke noe kraftverk i forhold til Push Pull, men med de høyttalerne du har er ikke stor effekt noe must.

hifi-stasjonen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.10.2004
Antall liker
0
Du bør finne ut om en Single Ended klarer seg. Enkel og utrolig bra. Normalt ikke noe kraftverk i forhold til Push Pull, men med de høyttalerne du har er ikke stor effekt noe must.
Med mindre du tenker på noe a la 100w single ended, så vil dette gå dårlig. Gi D700 10w, og disse vil bli sugd opp,tygd og spyttet ut igjen på leting etter bedre mat.
Jada, D700 har en følsomhet på 93dB/8Ohm,nominell 6Ohm men dropper vel til 1.7 eller 1.8Ohm hvis ikke jeg husker feil. Meget bra powersupply, en evt 100w integrert rør eller litt varm transistorsak og ting begynner å gå seg til. D700 er en smule kvass i toppen, og bør pares med prøving. Meget bra powersupply og 200w pr kanal, og D700 liker seg veldig godt.
Hadde disse i privat eie i 4-5 år, og kjenner D700 meget godt. Gir mye tilbake når dem får bra betingelser ang lytteglede. Kan leve i mange år med disse. Visuellt flotte høyttalere.
Om årelang erfaring med D700 betyr noe som helst, eller man velger å lese ' hifi pusher'ens forsøk på å selge' får da være opp til hver enkelt.

Mvh
Hifi Stasjonen

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har hatt disse høyttalerene i noen år og er veldig godt fornøyd.Vet at de spiller best når de får go mat.Det er vel derfor jeg vil prøve den Dk hybriden.Har aldri hatt rørforsterker så det hadde vært moro.Skal prøve det og.Den dagen høyttalerene skal byttes blir det nok nye Tannoy.Har vært hekta på den type lyd siden jeg hørte det i studio i 1984 :-/

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.607
Torget vurderinger
5
Hvis du kan nøye deg med hybrid, så ta en titt/lytt på unison research. (Maxwell)
Unison Research Unico har bra med krefter samtidig som den gir den gode rørfeelingen i mellomtonen. Kan ikke komme på noen bedre integrerte i denne prisklassen som kombinerer rør i preampdelen med transistorpower; skal jeg selge min så blir det til fordel for separate komponenter.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Kjekt å høre fra en som kjenner høyttalerene.Jeg har jo ingen erfaring med rørforsterker,har bare hørt at rør og horn skal passe godt sammen.Har vel forstått det sånn at en rørforsterker gir mye iforhold til den oppgitte størrelsen.Ingen tvil om at d700 suger mye ut av forsterkeren :p

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er et råd som er bedre ann alle andre: Gjør noen forsøk selv.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Dette spørsmålet om effekt hadde jeg sett litt bortfra. Prøv og velg den forsterkeren som låter best.

Mvh
Bjørn

Topp Bunn