Rørforsterker som "hyler og piper"

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Den hyler og piper, bummer.Lurer på om det er noen her som kan prøve å forklare meg hva jeg må gjøre? Hva jeg har gjort: byttet alle rørene, først små rørene, så El34. Forsterkeren er en Velleman K4040.
Ikke disse lydene når jeg prøvde den før kjøp.
På forhånd takk.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Tja, si det. Hyl og pip kan være oscillasjoner, mens brum kan være manglende jording eller noe galt med spenningene.
Det første er vel å kikke på loddingene og se om du kan se noen løse ledninger. Bruk godt lys. Sjekk strammingen på mutre der jordinger går. Eksempel rundt phonoplugger og høyttalerkontakter. Har hørt dette om jordingen til phonopluggen er løs. Som andre har nevnt før bør rørsokler renses om slike ting oppstår. Tannrensere på apotek er nevnt. Bruk sprit om dette er tilgjengelig, eller andre rensevæsker så spriten kan brukes til bedre ting.. Sjekk elektrolyttkondensatorene til høyspenningen om disse er "gravide" dvs. at de buler ut. Dette er ofte tegn på feil i kondensatoren. Ellers er det å prøve å se/måle om motstander er brent. Gitter 2 motstander kan brenne av om utgangsrøret har hatt feil og de blir ikke iorden før de byttes. VH. Bernt

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.272
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Er det samme symptomer med gammel-rørene?
Kan jo være et eller flere av de nye rørene som ikke er 100%

mvh
Proffen

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Hei og takk for tilbakemeldinger. Tok opp rørene og satt de ned, men ikke i bunn. Da ble det borte. Og ja samme lyd med nye rør, ingen forskjell.

mvh Jan Erik

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg ville renset rørsoklene dine først. Finnes gode sprayprodukter fra CRC for formålet.

Samleren

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Hei igjen
Var nok noe for rask ang. at det var bltt borte. Kobblet opp på noen tung drevne JBL monitorer 4401, da hørte jeg ikke noe. Så kobblet jeg til mine M12 som er lett drevene 97db, da var lydene der igjen. Bruker en McIntosh mx 130 som pre. Som sagt har prøvd litt av hvert nå. Kan kabler ha noe å si?

Jan Erik

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Normalt skal ikke kabler bety så mye, men er de uskjermet ( eks Kimber ) kan de ta imot støy. Har du noe rundt forsterkeren som kan stråle støy inn? Med dette mener jeg Switch Mode Power Supply's. Disse jobber med en høyfrekvent grunnfrekvens. Det har hendt at støy har kommet inn i forsterkere fra Høyttalerkabelen og gått i feedback-sløyfen inne i forsterkeren til inngangen og igjen blitt forsterket opp. Dette er sjelden og mest med transistorer og folk som bor nær radiosendere.
Har vel mer tro på en dårlig kontakt i f.eks en rørsokkel. VH. Bernt

Topp Bunn