Rørforsterker problemer

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Turde ikke spille mer på forsterkeren etter 20 min, i og med at det ene røret ikke lyser. I tillegg støyet og skurret det fra høyttaleren, mer ved berøring av forsterkeren men også ellers . Det var ikke lett å ta beslutning om å slå av Mastersounden Reference 845, da det som kom ut av musikk var fantastisk og bedre enn alt jeg har hørt tidligere.  

Det jeg hørte fra denne Mastersounden er ren og skjær magi.  Gleder meg så sinnsykt til alt er i orden med den. Håper det bare er røret som lager problemene, for denne forsterkeren tror jeg blir i Stavanger til evig tid.

Hva gjør jeg?
Er det "farlig" å spille med den?
Er det andre i Stavanger som har en 845 konstruksjon og evt kan låne meg et rør?
Noen som har teknisk innsikt og kan hjelpe meg med forsterkeren?
Kan det være et annet problem enn røret?

Lf som er passelig desperat

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Re: Desperat etter hjelp

Prøv og ring Brynjar (Motron) eller Audiomix her på hfs. Evt andre "guruer" hos Demostenes etc. Jan E Veiset (jane her på hfs) er ekstremt dyktig, og pleier å svare veldig informativt og forståelig på mail. Han kan kanskje guide deg til lyd i jula.
Om du ikke er sikker, så vær forsiktig. 845 har så høye spenninger at det kan ta livet av deg!

Det burde vel ikke være farlig å "fyre" opp uten rørene i? Da kan du måle med et multimeter å se om spenningene er like på begge rørsoklene. Kanskje jeg blir korrigert her?
Pass bare på at du har et multimeter som klarer spenningene. En del 845 utstyr har spenninger opp mot 1250V, og de fleste std. multimeter har en max på 1000V.

Lykke til.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11

Velkommen til rørenes vindundelige verden ???

Det høres ut som om et enkelt rørskifte er tilstrekkelig. For øvrig måtte jeg ha hjelp til å skifte en 2W motstand som sitter i serie med hvert utgangsrør og det fikset On Off, er ikke usannsynlig at de kan hjelpe deg dersom det er behov mer inngripende operasjoner :)

N

nb

Gjest

Om du endrer topicen litt, så svarer sikkert en av d'herrer som Erland nevner her.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10

Brynjar er bortreist - ferie - til over nyttår.

JT

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Takker for hjelpen.  
Må også si at forsterkeren har autobias.
Forstår at dette ikke er ideelt i en 845 konstruksjon.
Kan det være farlig å bytte ut røret som ikke lyser?

Jeg har forstått at du ikke tuller med en slik 845 konstruksjon da spenningen kan være svært høy. Jeg føler meg derfor ikke kompetent til å "mekke" på forsterkeren. Jeg er heller ikke videre interessert i å sende 50kg med forsterkeri fra meg. Det blir dyrt og i tillegg skremmer postens pakkebehandling meg.

Hva er det første jeg må gjøre?

Takker for omtanke og råd, Erland.

Lf

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det første...
Vente til over Jul.
Snakk med de rette folka, og vent til du kan gjøre dette.
Jeg tør ikke engang begynne å gjette på hva som er lurest.

Dette er dyre saker, med masse volt. No quick fix here!!!
Quick death is what rash doings is!!!
Elef.... do nothing dude. snakk med kunnskap først!!!
Det mener jeg!

Her kan man sikkert ødelegge noe om man fikler!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Velkommen til rørenes vindundelige verden  ???
Hehe. har levd noen år i denne verdenen, men jeg har vært skånet for problemer.

Lf

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg vil også legge til...
utrolig at ingen har nevnt dette før, inkludert meg selv...
(Jeg skammer meg!!!)

Rørutstyr = Fluke multimeter!!!
Get one!!!

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11

Jeg er heller ikke videre interessert i å sende 50kg med forsterkeri fra meg. Det blir dyrt og i tillegg skremmer posten pakkebehandling meg.

Som nevnt er der en på OnOff (4km syd for sentrum) som burde kunne reparere forsterkeren din, jeg har god erfaring med ham. Dersom du gjør feilsøkingen selv sparer i tillegg timer.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Av med støm, og ta deg en grundig titt inne i forsterkeren.
Se på alle loddepunkter og lignende om alt virker OK.
Se en gang til, og pirk litt på dem. ;)

Er alt OK ?......prøv et sett andre rør dersom det er mulig.

Fremdeles IKKE OK :( ?

Da må vel ekspertene hjelpe deg.

Håper det årnær seg, ellers blir det vel ei trist Jul. ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Som nevnt er der en på OnOff (4km syd for sentrum) som burde kunne reparere forsterkeren din, jeg har god erfaring med ham. Dersom du gjør feilsøkingen selv sparer i tillegg timer.
Snakker vi om Stavanger, Pesquera? Da er det jo bare konge:) Hvor finner jeg OnOff?

Lf

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33

Takker for hjelpen.  
Må også si at forsterkeren har autobias.
Forstår at dette ikke er ideelt i en 845 konstruksjon.
Kan det være farlig å bytte ut røret som ikke lyser?

Jeg har forstått at du ikke tuller med en slik 845 konstruksjon da spenningen kan være svært høy. Jeg føler meg derfor ikke kompetent til å "mekke" på forsterkeren. Jeg er heller ikke videre interessert i å sende 50kg med forsterkeri fra meg. Det blir dyrt og i tillegg skremmer postens pakkebehandling meg.

Takker for omtanke og råd, Erland.

Lf
Posten vil uansett ikke ta i mot 50 kg. Men det er det andre som vil. Setter du den (de) på en pall, skal det godt gjøres å snu den på hodet slik at noe blir ødelagt. Har sendt deg en PM.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Rørutstyr = Fluke multimeter!!!
Get one!!!
Gult er kult!
Jeg sier det så ofte jeg har anledning: Bruk litt penger på måleutstyr. Minimum et multimeter. Kjøper du FLUKE får du ikke en gang muligheten til å ødelegge instrumentet om du kobler / måler feil. Utlegg til et Fluke er spart inn så snart du har gjort et eneste fix selv. Enkelt regnestykke:)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11

Snakker vi om Stavanger, Pesquera? Da er det jo bare konge:) Hvor finner jeg OnOff?

Lf
Det gjør vi 8) Ligger på Mariero, finner dem på rosa sider. Ta en prat med dem, det eneste er at dersom det er tale om eksotiske deler må du skaffe dem selv og så installerer de.
Og du sparer penger på å gjøre feilsøkingen selv......

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Det gjør vi 8) Ligger på Mariero, finner dem på rosa sider. Ta en prat med dem, det eneste er at dersom det er tale om eksotiske deler må du skaffe dem selv og så installerer de.
Og du sparer penger på å gjøre feilsøkingen selv......
:)
Har du fikset rørforsterkere hos dem?

Lf

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11

:)
Har du fikset rørforsterkere hos dem?

Lf
Ja. De skiftet en motstand og montert ny nettkabel. Virker muligens litt kjerring ikke å gjøre slikt selv, men med den komponent-tettheten (på dobbelsidig print) som er i buken på forsterkeren hadde jeg antageligvis ødelagt mer enn det som var galt fra før av.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hmm, Lf, har tenkt litt på din situasjon......ikke gøy å være uten forsterker i jula!
Forslag;
Om du slår av strøm, trekker ut støpsel og forsikrer deg om at kondisene er utladet, går det an å sjekke litt selv også.
Skrell av lokket og fram med multimeteret!  Koble sort til jord og mål hvert av beina på rørsoklen til 845 rørene.  Sjekk at det er kontakt, og les av motstand (ohm).  Gjør det samme både den siden som virker, og den som ikke virker.  Som nevnt før, skjekk også for løse deler, eller noe som ligger og kortslutter.  Det kan være noe så enkelt som et matallspon eller en bit fra et loddebein.

Dersom alt ser likt ut, og måler likt uten strøm på, hadde i alle fall jeg byttet om på rørene og sjekket om det ble lys.  Gløder røret nå opp, så er det bare å bestille et nytt.  Men vær klar over at du ved slik "hjemmetest" løper en liten risiko for å "svi" nok et rør til x-antall kroner.  Men pokker heller....no pain no gain!

Husk også på å sette på alle deksler etc etter at du har sjekket inni og FØR du setter i støpselet.  Med 845 bør det ikke være noe "skal bare"..........

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Tror jeg følger dine råd, Erland.

1) Kommer først til å fjerne buret over rørene
2) Sjekke om røret som ikke lyser er løst eller om det er kommet fremmed elementer ned i konstruksjonen.
3) Tror ikke jeg åpner den før jeg har prøvd nye rør.
4) Fungerer forsterkeren ikke med nye rør, sender jeg den inn for reperasjon

Høres det ut som en grei plan?

Kan jeg ødelegge forsterkeren hvis jeg starter den med et defekt rør?

Lf som er livredd for å begynne med disse måle greiene

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.628
Sted
'
Høres det ut som en grei plan?

Kan jeg ødelegge forsterkeren hvis jeg starter den med et defekt rør?
Det høres veldig fornuftig ut.

Man skal aldri si aldri, men i ditt tilfelle så manglet du gløding på ett rør og jeg kan ikke se noe som tilsier at ting skulle gå galt om du setter inn et OK rør istedenfor det som ikke glødet. En slik feilsituasjon tilsier at enten så mangler du glødespenning eller så er filamentet i det gamle røret avbrent.

Jan E Veiset

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Godt å høre, Jan. Har sendt deg en ny PM.

Hvorfor virker forsterkeren (spiller musikk) når et rør mangler gløding? Hvorfor kommer det en del støy, skurr fra høyttaleren? Lydene er verst når du setter forsterkeren på og av. Er dette kjennetegn på et rør som er dødt eller er det verre problemer som lurer?

Lf

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.628
Sted
'
Hvorfor virker forsterkeren (spiller musikk) når et rør mangler gløding?
Fordi denne forsterkeren er en såkalt parallell single ended. Når et rør er ute av drift (som det jo vil bli når det mangler gløding) har du fortsatt om lag halv utgangseffekt ved hjelp av det andre.
Forsøk å bytt rørene som står i parallell og se om glødingen følger sokkelen eller røret. Hvis glødingen følger røret har du et stk defekt rør.

Jan E Veiset

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takk for hjelpen så langt.
Godt å ha tekniskeressurser som Jan, Audiomix og Erland på HFS.

Kan desverre ikke fjerne buret som skjuler rørene. Trenger en laaang skrutrekker, som jeg som hør og bør ikke har. Hmmmm, ti tusen tommeltotter..........................................

Lf

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det er typisk når man endelig "har tatt seg til mot" og skal begynne og skru.. Heldigvis har biltema mange (og bra faktisk) skrutrekkere som er lange, til en ålreit pris:D
PK

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Godt tips pks, da kan jeg jo i samme slengen ta med meg litt kabler også.................. ;D

Lf

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Rart om det ikke finnes en som kan bistå litt på dine kanter. Er det et rør som ikke gløder, burde det være mulig å ohme glødetråden for å sjekke om det har brendt av eller ikke. Måler du åpent, er det helt sikkert brudd. Jeg kjenner ikke detaljene, men dersom det er DC gløding og begger rørene glødes parallelt......... og et rør ikke lenger gløder, så ligger det andre dårlig an. Ofte svært enkle kretser og med redusert belastning øker glødespenningen til det røret som fortsatt virker.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Plan:
1) Kommer først til å fjerne buret over rørene
2) Sjekke om røret som ikke lyser er løst eller om det er kommet fremmed elementer ned i konstruksjonen.  
3) Tror ikke jeg åpner den før jeg har prøvd nye rør.  
4) Fungerer forsterkeren ikke med nye rør, sender jeg den inn for reperasjon. Finner jeg ikke kunnskapsrike personer i distriktet som kan hjelpe meg, håper jeg at du Hans kunne bistå? Nå vet ikke jeg hvor du bor, men den tryggeste/billigeste måten er å sende forsterkeren med kyst/haukeli bussen. Går ikke dette, bruker jeg gjerne et fraktselskap for at forsterkeren min skal være i de beste hender.

Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med ny og fantastisk fin forsterker, Lf! Bare så synd den ikke tenner på alle sylindrene enda! Jeg har riktignok ikke hørt den, men har litt erfaring med 845 etter å ha hatt en Audion Black Shadow for endel år siden. I den sto det Billington Gold-rør, og det spilte fantastisk bra på et pår tungdrevne små bokser fra Totem. Dessuten måtte jeg inn på Mastersounds nettsider for å kikke på ampen din, og den ser jo fantastisk ut. Det ER noe med italiensk hi-fi, rett og slett. Som det ER noe med italiensk mat, kunst, mentalitet, film og ikke minst italienske biler. Men det er jo en annen skål..... :) Regner med at Lin aksepterte designet!
Ellers har jo Le hatt en Mastersound, og det sier jo sitt.
Lykke til, håper du får orden på alt før jul!
Men ærlig talt, Lf, DET anlegget, og så kabler fa Biltema.......???
(Og jeg er IKKE ute etter å starte en kabeldebatt her. ) ;-)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takk for det impulse.

Hehe, har monsterkabler hele veien. Skal teste kvalitets kabler etterhver for evt å bli omvendt.

Samboeren likte utseende, men størrelsen :eek:
50 kg fordelt over et stort areal er nok ikke det hun først og fremst ville hatt.

De tonene jeg fikk høre fra effektforsterkeren er det deiligeste jeg har hørt, til tross for ett rør uten glød :eek:

Le har i likhet med deg, svært god smak :)

Setter forøvrig stor pris på at du hjelper beste kompisen min med å få orden på CJen hans.

Lf

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.594
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da tror jeg faktisk jeg snakte med kompisen din igår. Han hadde fått litt input fra impulse her til å ta kontakt med meg. Sannelig en karmøybu ja... :) Noe Snell EII og CJ forsterkeri.
Og så eide han noe Audio Note - yummi ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Det er nok han, ja. Har hatt en liten finger med i spillet, så komponentene hans er det ikke noe å si på ;D
Er det HIFI interesserte som møtes jevnlig i Haugesund?
Lf

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ellef, nok en gang grattis med nydelig amp, bra at den iallfall svarer til forventningene dine lydmessig sett, og at jeg ikke har anbefalt deg noe som viste seg å ikke duge med druidene.
kjipt med det røret, men du skal ikke se bort ifra at rørene har fått seg en støkk i sending.
dersom det skulle være noe annet enn rørene, kan jeg anbefale en kjøretur til bergen og levere den inn til ones, han er en av de dyktigste når det gjelder å fikse tungt audioutstyr.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.594
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vi er en 3-4 personer (kompiser) som møtes av og til. Gjerne med en Bayer og noe god mat. Ikke så veldig ofte, men en gang i blant. Sist så ble det ikke lyttet så mye til musikk, men vi jodlet mye selv. Akevitten var kjempemessig denne kvelden, det samme var Julebokken (9,9%) :)
Andre ganger har vi med oss loddeboltene og mekker litt. Ganske morsomt det også. Problemet er ofte de bedre halvdeler som gjerne må finne på noe annet den kvelden for at vi skal kunne leve egoet vårt fullt ut.
Og så har vi hatt noen "testkvelder" der vi tester kabler, cd spillere dacer etc. Har ikke hatt sammenligningstester med høyttalere enda..
Nå banker et par andre på døra også til vår ekslusive flotte klubb "frimurerhifinerdgutta" og de må gjennom knallharde opptakskrav og legge seg i kister og slikt. Men hva gjør man ikke for hobby og interesse ;-)
Neida, om noen er interessert i enten å ha besøk eller komme på besøk er det bare å komme med en henvendelse, ikke noe problem. Jeg vet det er endel av "oss" på Karmøy siden av broen, og jeg skulle gjerne blitt litt mere kjent med de også.
mvh
Odd Magnus aka bamb

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takk for hjelpen så langt.
Godt å ha tekniskeressurser som Jan, Audiomix og Erland på HFS.

Kan desverre ikke fjerne buret som skjuler rørene. Trenger en laaang skrutrekker, som jeg som hør og bør ikke har. Hmmmm, ti tusen tommeltotter..........................................

Lf
Her må jeg dementere!
Jan og Hans er dyktige. Jeg vet bare litt (og hvor jeg kan be om råd til å komme videre ;) )

mvh Erland

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.594
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke undervurder deg selv nå Erland :)
Takk for pmen du sendte foresten. Har glemt å svare... Typisk meg i julestria..

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Kan ikke få si hvor mye jeg setter pris på dine råd, erfaringer og kontakten vi har. Takk Le.

Vil gjerne ta meg en tur til Haugesund for å nyte god drikke og ett vellsmurt AN anlegg, Odd Magnus:)
Trenger dere komme vekk fra kone og barn, så er dere selvsagt velkomne til Stavanger når vi får god plass en gang i februar. Tror nok du kommer til å like Mastersound ;)

Lf som blir litt sentimental i juletida

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Har tatt av buret som står over rørene. I røret som ikke lyste, var den ene glødetråden løs. Da er det kanskje bare rørskifte som skal til for at forsterkeren igjen skal spille opp med de vakreste toner :)

Lf

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
5
Bare slapp av Ellef, ;)
90% sikkert at det bare er et rør om er ødelagt, helt typisk med de symptomene du beskriver.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Du får bare gi beskjed så skal jeg lose deg videre til en rørforsterkerguru i området.Tef.nr mitt har du. ;)

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
0
Heisann Ellef og dere andre.

Råflott forsterker du har skaffet deg. Tror også at du kan komme videre med nytt rør. Husk bare på en ting - 845, 805 og 211 rør er Veldig skjøre saker. Skal veldig lite til før disse tar skade,( med tanke på vibrasjoner /støt/rystelser under transport.) På tross av størrelsen på disse rørene er de ikke fryktelig dyre. Vil absolutt anbefale å kjøpe fra seriøs forhandler som kjenner til dette og pakker rørene ekstra forsiktig.

Jeg lytter med jevne mellomtom på Wavac MD-805m hos en kamerat og det er noe av det gjeveste forsterkeri jeg jeg vet om. Vedkommende kjøpte for en tid tilbake en del rør fra Demostenes og disse kom med en god forklaring/beskrivelse på sårbarheten til disse rørene.

Lykke til videre.

Atle

Topp Bunn