Rørutstyr Rørforsterker og subwoofer

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Hei folk!

Trenger råd/veiledning.

Mine rørforsterkere kan IKKE parallellkobles med aktiv sub, fra samme ohm-utgang. Det som skjer er at volum blir mye og uhensiktsmessig lavt. Jeg har koblet riktig...

Spørsmålet er, kan jeg bruke 8- ohm til høytalerne og samtidig bruke 4-ohm høytalerutgangene til aktiv sub? Eller dette bare akkurat det samme som å benytte 8 ohm på alt?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
LITT underlig, ettersom sub-inngangen har svært høy impedans, og i grunn ikke burde belaste utgangene nevneverdig.
Det rette må i så fall bli å benytte 4 Ohms utgangen i parallell, dvs, mate både høyttalere og sub fra 4 Ohms utgang.

Eventuelt, om du har pre out eller kjører med separat forforsterker, så kopler du ikke med høyttalerkabler, men benytter signalkabler til sub (Y-kopling om nødvendig)
Siste mulighet, dersom sub har både inn og ut, kjør 4 Ohm til sub, og utgangen fra sub til høyttalere. Da vil forsterkeren normalt sett få mye mindre å jobbe med, ettersom de laveste frekvensene ivaretas av sub'ens forsterker.

Hva slags forsterker / høyttalere / sub benytter du?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.216
Antall liker
2.723
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Du kan ikke tvinge en for sterker til å gi mer en den er opp gitt til
Den har en effekt rating for hver av tappingene
Du mister noe gain " i low tappingene ,,,men du bør prøve laveste tappingen 2 ohm , HT og sub paralelllt på samme tapping

8 paralellt md 4 ohm blir ca 2,6ohm
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Hei!

Håkon Rognlien, har forsterkere jeg tror du kjenner. Audio Innovations S500 og andre modeller. S400 ga nesten ikke lyttbart volum. Testet begge med noen REL subber.

Høytalerne er ulike ProAc modeller.

Synes selv det er rart, men det er det jeg erfarer....
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Hei!

Håkon Rognlien, har forsterkere jeg tror du kjenner. Audio Innovations S500 og andre modeller. S400 ga nesten ikke lyttbart volum. Testet begge med noen REL subber.

Høytalerne er ulike ProAc modeller.

Synes selv det er rart, men det er det jeg erfarer....
Noe mystisk er det her, for REL sub'er har normalt sett inngangsimpedans på omkring 100 kOhm, og skulle ikke påvirke resultantimpedansen nevneverdig. Proac er i min erfaring ikke de beste høyttalere for moderat motoriserte rørforsterkere, selv om de heller ikke er spesielt ille. De ligger noe lavt på følsomhet, men impedansen er ikke helt gal.
Har du forsøkt å kjøre både sub og høyttalere fra 4 Ohm utgang?
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Noe mystisk er det her, for REL sub'er har normalt sett inngangsimpedans på omkring 100 kOhm, og skulle ikke påvirke resultantimpedansen nevneverdig. Proac er i min erfaring ikke de beste høyttalere for moderat motoriserte rørforsterkere, selv om de heller ikke er spesielt ille. De ligger noe lavt på følsomhet, men impedansen er ikke helt gal.
Har du forsøkt å kjøre både sub og høyttalere fra 4 Ohm utgang?
Hei!

Kan prøve 4 ohm utgangen når anledning byr seg.

ProAc liker kraftigere forsterkere har jeg selv erfart, men jeg synes de spiller flott også med 25W rør. Sikkert litt avhengig av hva man er ute etter av lyd.

Mvh/rupa
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Betviler ikke et sekund at Proac spiller nydelig med en god rørforsterker, min innstilling er mer av generell karakter; S500 liker seg litt bedre om den får spille med musklene, og for det behøver den høyttalere med følsomhet et stykke oppe på 90-tallet.

Ellers undrer jeg meg litt over det samme som @Aurora; har du høyttalerinnganger på REL-sub'en? Eller kjører du fra høyttalerutgangene til RCA-inngangen på sub'en?
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Betviler ikke et sekund at Proac spiller nydelig med en god rørforsterker, min innstilling er mer av generell karakter; S500 liker seg litt bedre om den får spille med musklene, og for det behøver den høyttalere med følsomhet et stykke oppe på 90-tallet.

Ellers undrer jeg meg litt over det samme som @Aurora; har du høyttalerinnganger på REL-sub'en? Eller kjører du fra høyttalerutgangene til RCA-inngangen på sub'en?
Hei!

Har kun testet med high level til sub.

Mvh/rupa
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg har opplevd det samme. Cayin rørforsterker og REL subber.
Volumet halverte seg.
La ut problemstillingen men fikk bare synsesvar.
Så det prosjektet ble skrinlagt.
Håper du finner ut av det.
Lasse
 
Topp Bunn