Forsterkere Rørforsterker forslag til 10k?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Det dukker av og til PrimaLuna opp på brukten til forsvarlige priser.
 

Hegel_som_regel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
66
Antall liker
10
Sted
Stavanger
Copland og PrimaLuna er de merkene jeg aller helst kunne tenkt meg å teste. Men har for tiden ikke lommebok som strekker til, jeg mener med slik forsterkere til den prisen bør du ha kvalitet i alle led ikke kun forsterkeren.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Har egentlig heller ikke stemmerett, men ville seriøst vurdert å ikke ha innebygget DAC i forsterker. Om det blir noe (når) trøbbel, så er det veldig lett å tenke at det er dyrere å fikse. En ekstern DAC koster ikke all verdens.
De som tipser om EL84 baserte støttes herfra. Lite watt, men med rett HT er det ikke for lite.
.
 

Hegel_som_regel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
66
Antall liker
10
Sted
Stavanger
Liten digresjon, vil en dac som måler bra alltid være en god match uavhengigt av forsterker/forstertype?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Hegel-som-regel: Om du vil prøve røramp , sørg ALLER først for at du har høyttalere som er lettdrevne nok. Dynaudio på rør, feks, er å be om problemer. Såfremt de små lysa ikke sitter i forforsterkeren, og transistorblokka deretter er virkelig våken mtp. krefter og presisjon.. Tenk Hegel H4- minst. En Klipsch, Triangle, Cabasse eller Avantgarde, derimot...det funker. Hva har du fra før? Ellers er det faktisk kommet noen spennende nyheter fra Cayin i Zhuhai. Hvis du har hatt så mye av det gråkledde, norske merket som nicket ditt antyder, burde du også vite hvor viktig nok strøm er.

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!

Kontakt Morten:rolleyes: Om Cayin. Og prøv med et par høyttalere fra PMC.

Ang. dac: DEFINITIVT IKKE!! Dac er IKKE dac er IKKE dac...Bruk øra for å finne den..
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.837
Antall liker
962
et par dynaudio på 86db når 98db med 30watt på 2m avstand. har selv både dynaudio og horn på 100+db og effektkrav overvurderes en del syns jeg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Ufo: Prøv dem på ei Bladeliusblokk , så skjønner du hvorfor Dynaudio skal ha atomkraftverk..Øret ditt er logaritmisk i oppfattelse av lyd. For å få en +3dB økning i SPL (det oppleves "dobbelt så høyt") må effekten dobles. Dessuten er det forskjell på reell og nominell følsomhet. Lyd er et overskuddsspill.
 
Sist redigert:

Hegel_som_regel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
66
Antall liker
10
Sted
Stavanger
Jeg har flere høyttalerpar ståend som jeg ikke ønsker å bruke, felles for dem er at jeg ikke har fått til bassen. Bassen blir ofte en blanding mellom "dunkende" eller for soft.

Ser for meg at det blir noe fra Monitor Audio eller Triangle, men enda ikke helt sikker.

Kanskje Triangle Esprit Titus Ez kunne passet til en røramp i denne prisklassen?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Hegel-Som Regel: Titus er kul, han...hehe!! VELDIG kul.. MA kler ikke rør. Hvis du har den fellesnevneren der- aldri fått til bassen, altså- er det enda en grunn til å rydde plass til PMC. Transmisjonslinja deri sørger for at disse høyttalerne kan stå OVER ALT, spiller alt, viser både musikken og elektronikken din og går inn i ethvert interiør. Vanskelig rom finnes ikke. Få Morten til å vise deg deres DB1 GOLD. Krever litt av forsterkeren, men vokser med den. Et alternativ er jo å prøve de aktive studiohøyttalerne PMC Result 6, men med rørpre:rolleyes: Skremmende gode!!
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
348
Antall liker
145
For å få en +3dB økning i SPL (det oppleves "dobbelt så høyt") må effekten dobles
Det virker jo også den anden vej, med den halve effekt får man meget at samme lydtryk...forskellen på 50 og 100W er marginal, måske næppe hørbar...

Er enig i at effekt er overvurderet og misforstået...nok på grund af man tænker på bilmotorer....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Som nevnt, er et sted å starte å følge med på brukten. Noe vil dukke opp.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Groove: Impedansen kan bli for lav. Nominell impedans er et gjennomsnitt av impedansene på ALLE høyttalerens frekvenser. Og hva skjer dersom forsterkeren ikke makter å levere nok? Forvrengninga øker, forsterkeren stresses for mye ved for lav impedans og den får i siste ende svidd utgangene sine. Det finnes ikke en for stor forsterker. Kun en som er for liten. Fordi feil forsterker på feil høyttaler øker sjansen for sprenging av dem begge , dersom forsterkeren ikke klarer oppgaven sin. Med plenty reserver.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hei!

Hva med et EL84 Kit fra ANK. https://www.ankaudiokits.com/product/l1-el84-v2-integrated-amplifier/

Denne setter du sammen på noen kvelder. Du får gleden med å bygge den selv, noe som gir eierglede. Lydmessig finner du ikke noe bedre til prisen, og jeg kan garantere du kommer aldri til å se deg tilbake.

Mvh
Kjell
Kuleste forslaget hittil i tråden, selv om jeg ikke har hørt hvordan den låter. Skulle nesten ønske jeg hadde hatt vett til å prøve den der når jeg fortsatt hadde ultralettdrevne høyttalere selv. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Hegel-Som-Regel: Med de problemene du tydeligvis har med rom osv virker det som om du kanskje burde ta andre oppgraderinger først. Men ja, du har et poeng der. Mye lettere å finne gode, rørbestykkede FORFORSTERKERE til den prisen.Rydd plass til en, samt aktivt engelsk, du..:cool: 3 fluer i en smekk..

-Du får rydda
-Du får implementert rør
-Du får retta opp i frekvensproblemer, bibeholdt de avsløringskvaliteter høyttalerne har..
 
Sist redigert:
Topp Bunn