rørflash

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har lagt merke til at enkelte rør flasher (lyser kraftig opp) med det samme man slår på forsterkeren. har opplevd dette i mange forsterkere, bl.a. i min ear v20, som bruker 20 stk 12ax7 rør i utgangen. noen av disse lyser kraftigere opp enn andre i det øyeblikket jeg slår på forsterkeren.

hva kommer det av?

sendte mail til tim de pravicini og spurte, men travelt som han er, så svarte han bare kort at jeg ikke skulle bekymre meg for dette så lenge alle rørene fungerer som de skal og forsterkeren spiller fint... ;D

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.258
Torget vurderinger
11
Eksperter sier det ikke er noe å bekymre seg for ;)
Har ikke noe godt svar på hvorfor det skjer,men har sett det ofte selv uten at det har virket som de låter unormalt eller at komponenter tar skade av det.

Mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for kjapt svar, rune.
håper andre rørguruer kan komme på banen også, slik at jeg kan spille musikk og sove med lett hjerte. :) :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ingenlunde noen guru, men jeg har lest dette... Her. f eks: http://bullfrogmusic.ca/why-do-mullard-amperex-preamp-tubes-flash/

Eller her: "Have you ever noticed how some tubes like new old stock Mullard or Amperex 12AX7s "flash" brightly when you turn on the power? The answer is rather technical so bear with me. The two filaments have unequal cold resistances. When power is first applied, the filament with the lower resistance passes more voltage over to the other filament, which makes it glow brightly (Ohm's Law at work). As the lower voltage filament warms up, its resistance rises to the hot resistance of the other filament, allowing both to get equal voltages. This effect is pronounced in amplifiers with AC filament supplies because larger amounts of current are available for the tubes, DC filament supplies light those found in better hi-fi equipment tend to be current limited, reducing the opportunity to "flash." (http://www.tabcrawler.com/articles.php?action=readarticle&articleid=78)

Bernt K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.627
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Første gang jeg så dette trodde jeg det var slutten på det røret. Det er ingen grunn til bekymring. Noen rør har dette forløpet ved oppstart med kaldt filament, andre ikke.
Det er egentlig ikke noe "flash". Glødetråden blir varmere og lysere enn under normal drift ved påslag. "Problemet" kan sikkert fikses med en slow start av glødingen.
Forklaringen i linken over er kanskje grei nok for de som ikke helt har forstått hva som skjer ;)
The sudden influx of current on the cold heater filament encounters very little resistance along this wire (hence the sudden burst of light). So in effect one side of the tube always warms up 1st, the second takes a while to catch up but before long the filament has warmed up and is providing resistance

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.262
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Dette skal normalt bare skje ved "kalde" rør (for de typer som har denne oppbygningen). Hovedsakelig Mullard / Amperex.

Arne K

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
15
Hei.
Hadde tidligere "flash" på samme måte som beskrives her på SET 300B- forsterker, men det var før skifte av utgangsrør til JJ Electronic 300B som har en "soft-start"- feature innebygget. Filamentene i rørene tennes gradvis. Etter rørskifte har "flash" ikke oppstått.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
For å underbygge forklaringen med praktisk erfaring;

Jeg har hatt en forsterker med NOS Mullard ECC83 hvor dette "fenomenet" har vært tilstede. Forsterkeren har vært i daglig drift i over to år, uten at det virker som rørene tar noen form for skade av å lyse opp ifb. oppstart.

I begynnelsen bekymret jeg meg, men etter en prat med Hans og Brynjar, fant jeg ingen grunn å være urolig.

Topp Bunn