Rørutstyr Rørerfaringer / anbefalinger og kjøpesteder.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Som ny i rørverden har jeg forsøkt å lese meg opp på temaet, både i i dette forumet og i andre forum. Jeg har skjønt at høvdingen synes det ble litt smalt å ha et eget underforum for debattering av selve rørene. Mye av informasjonen om rørmerker og typer ligger derfor nå bl.a. i vennetråder for diverse merker.

Tanken bak tråden er å samle erfaringer evt anbefalinger om nye kjøpesteder, produsenter og generelt om maching av rør opp i mot eget utsyr. Jeg tenkte ikke at det skulle bli en tråd om anbefalinger av forsterkere eller andre komponenter hvor rørene sitter.

På min korte fartstid innen rør har jeg rukket å kjøpe rør fra, Motron, Tubedepot, Tubestore og Ebay.

Motron: Jeg kjøpte et par NOS GE 12bh7 og et par Golden Dragon 12ax7 Trustworthy. Jeg hentet de selv nærmest på dagen etter avtale om kjøp. Dersom man bor på østlandet er dette den raskeste måten å kjøpe gode rør på som jeg vet om. Begge parene var en betydelig oppgradering av lyden i "min" retning, som forøvrig var etter Brynjar sin anbefaling. I følge Brynjar er disse Golden Dragon rørene veldig bra for å være nyproduserte og han hadde fått gode tilbakemeldinger på de. De var dønn tyste hos meg og gav mye mer glød i tonene enn de rørende som hadde samme merking som forsterkerprodusenten.

Tubedepot.com: Kjøpte et par NOS JAN GE 12ax7WA og en Quad med JJ KT88. Jeg mistenker at GE'rørene herifra ikke var helt NOS. Begge røren var litt brune ved pinnesoklene og hadde en liten utbrenning av på toppen. I tillegg hadde det ene røret et merkbart sus ved tomgang (jeg har effektive høyttalere, så krysset av for low noise).

Begge rørene kom i nye uorginale esker. Jeg returnerte det ene røret og fikk da et tilsvarende i retur, som forøvrig så ut til å komme i orginal tidsriktig eske. Dette røret virket bra. Jeg har nå to av de igjen, men begge ser ut til å være litt brukt (jeg har hørt at JAN rør ble innbrent før de ble levert til forsvaret for å luke ut feilproduksjoner, så dette kan jo være årsaken?). Servicen hos tubedepot var upåklagelig.

Thetubestore.com: Kjøpte et par NOS JAN GE 5751. Disse kom i orginale, tidsriktige esker såvidt jeg kan bedømme. Disse rørene hadde blank fin bunn, men en liten regnbue helt på toppen av glasset. Begge fungerte upåklagelig. Grunnet den reduserte gainen, ble volumkontrollen min litt mindre følsom og lyden ble litt fyldigere på lave volum. Jeg liker disse bedre enn JAN GE 12ax7WA i samme posisjon.

Ebay.com: Her røk jeg trolig på en smell, uten at jeg har fått sjekket dette ut enda. Så overskriften NOS Telefunken smooth plate ECC83 matched pair og klikket på bid. Det jeg ikke så var at det egentlig stod NOS Telefunken Ei smooth plate ECC83 matched pair. Snakk om sleiping. Selger hevder at de er like som de opprinnnelige NOS Telefunken og produsert på det samme utstyret, unntatt merkingen og diamanten i bunn. Jeg har ikke fått de enda (det er langt fra USA til Norge via posten). Rørene er forøvrig merket med ECC83, men ikke noe annet. Såvidt jeg kan se er strukturen på innsiden lik telefunken sine rør, så det er lov å håpe på at de fungerer iallefall.

Jeg har også kjøpt en Quad med SED 6550 Winged C til for å ha når JJ tar kvelden. Jeg er usikker på levetiden til JJ KT88, men regner med at det ikke tar så mange år nå som jeg spiller musikk minst et par timer hver dag.

Er det noen som har kjøpt rør i området Orlando eller Fort Lauderdale? Reiser om en uke og kunne tenkt meg å kikket litt dersom det var noen som solgte over disk.
 
Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
EI rørene er gode! Om de er nye så er det kanskje bedre enn nesten nye (oppbrukte) telefunken.

tubeworld.com er minfavoritt til rør og kunnskap om rør.
 

runeb

Medlem
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
48
Antall liker
53
Halfin i Belgia er min absolutte favoritt. De har nok flest rør av alle de som selger. Dersom noen på død og liv skal ha matched par, har disse snervrere toleranser på dette enn de fleste andre. Raske og billige er de og. Jeg har handlet hundrevis av rør herfra i en periode på et par 10 år. Men som sagt, dette er min erfaring. Michael Wiams er mannen!

Mvh
runeb
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
ecc83 1.JPG
Ecc83 2.JPG

Her er forøvrig rørene som angivelig er fra Ei som var merket "Matched Pair NOS EI Telefunken Pre-War 12AX7 / ECC83 Smooth Plate Tubes"

Er det noen som har de opprinnelige Telefunken 12ax7 Smooth Plate som kan si om de ligner? Burde jeg få testet de et sted før jeg prøver de i forsterkeren?
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
De ser nesten identiske ut, men det tilsier ikke at de lyder likt! Har prøvd EI ECC83 uten å bli imponert!Telefunken derimot imponerer alltid. Innvendige konstruksjoner på ECC83 er vanskelig å skille! Siemens, Valvo, Tlf osv er nærmest umulig å identifisere hvis logo er hvisket ut! Tlf. har ikke longplate eller 45% eller d-getter og 50-tidlig 60 talls Mullard og Valvo har coppergrids! Dette er mine erfaringer og observasjoner og jeg vil ikke påstå at de gjelder 100% og dette gjelder Europeiske ECC83!
 
Topp Bunn