Rørbytte?

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
89
Antall liker
6
Det blir mange rørtråder her. Mitt spørsmål i dag gjelder min kinahodetelefonforsterker. Den er levert med 5654 som drivere og 6h30eh som powerrør. Jeg har byttet til Elektro Harmonix rør som powerrør, noe som var en oppgradering. Spørsmålet er da om dere der ute tror at det kan være en videre oppgradering å bytte smårørene. I så fall hva kan være verd å prøve?
 

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
89
Antall liker
6
Smårørene har ikke annen merking enn 5654 USA
 

Matts

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5
Antall liker
0
Hmm Är inte just 6H30EH som du skriver Electric Harmonix rör??? En kina förstärkare som levereras med 6H30 rör? Det har jag inte hört om, Var det möjligen inte 6N6P(eller 6H6P på kyrilliska?) som satt i från början och isåfall vad stod det på dem? Att byta signalrör har stor påverkan på ljudet så det kan du verkligen göra!

Hälsningar
Matts
 
J

JIGSAW

Gjest
Hvis 6H30 i så fall er erstattet eller byttet til i stedet for 6N6P, så
er den formidabel nedgradering i signaldelen på forsterker.
6H30 er ikke ett super rør bare fordi at ARC og BAT bruker det.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tja............................
Nå har jeg tilfeldigvis litt kjennskap til den forsterkeren. Det sitter riktige rør der. Om det er verdens beste er en annen sak. Det er i hvert fall ikke noe valg uten ombygging.

Hello Hans,

Ah well there could be several reasons, although I can't offer any specific insight unless we actually took a look at the MK III itself.

1. You may want to check for the presence of any modifications.
2. If your MK III is prior to the Version 2.0 PCB, you can't use the 6H30 type power tubes (only the default 6H6PI/6H6n or 6N6 types are compatible). One of the previous owners could have tried a 6H30 type power tube, which would have overloaded the amp.
3. You may want to ensure your current tubes are in good condition as bad tubes can also cause the issue.

I hope this helps a bit. Please let me know if you have any other questions!

Best Regards,
David
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
5654 er samme som bl.a 6AK5. Dette er et rør sjelden brukt til audio og derfor er de billige og lett å få tak i.
Det finnes forskjellige, men når en for en gangs skyld kan velge på øverste hylle ville jeg testet Tung-Sol av Amerikanske eller Europeiske EF95 som er ekvivalent ifølge Vademecum.
http://frank.pocnet.net/short/054/1/165.pdf
6H30 er kjent fra bl.a. BAT's linjetrinn, men der er det vekslende kvalitet. Alle er Russiske og trolig produsert på samme fabrikk, men i forskjellige serier og årstall. Har snakket med Motron om disse tidligere og det skal vel være to stempel på de beste. Sjekk med Motron om ønskelig. Prisen på "de beste" er høy. VH. Bernt
 

Matts

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5
Antall liker
0
Så det sitter eg 6N6P från början? De ryska 6N6P rören är det många som tycker är överlägsna 6H30röret(eg 6N30P) som är en efterföljare till 6N6P. 6N6P rören drar mindre glödström varvid det kan vara svårt att ersätta 6N6P med 6N30P men tvärtom går bra...
Mitt tips är att inte lägga för många kr på dyra 6N30P rör innan du testat 6N6P rören..

Hälsningar
Matts
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Var det ikke 5654 det ble bedt om råd til å erstatte?
Ikke utgangsrøret. Der er det ikke noe alternativ.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Rørbytte - 6H30

JIGSAW skrev:
Hvis 6H30 i så fall er erstattet eller byttet til i stedet for 6N6P, så
er den formidabel nedgradering i signaldelen på forsterker.
6H30 er ikke ett super rør bare fordi at ARC og BAT bruker det.
6H30 er en fantastisk rør, sikkert ikke tilfeldig at både ARC, BAT og CJ alle har tatt det i bruk. Men de som liker den klassiske "rør-lyden" som ofte er litt fet på midten og slapp i bunn og topp, vil neppe like dette røret. Det beste er å mixe utstyr med dette røret med andre rør - da får man i pose og sekk.

Å bytte til 6N6P er ikke noe sjakk-trekk, på min CJ ble det nedtur i alle fall.

Det er mye rart av 6H30DR ute i markedet, mange er enige om at rør fra 87-92 er de beste, derfor er disse også vesentlig dyrere enn rør nyere enn 1994.

Det er også endel forvirring om merking. Ikke kjøp rør uten det blå-lilla stemplet som går på langs av røret, dette er et QA stempel fra fabrikk.
Noen rør har i tillegg forsvarest QA stempel som minner mer om en type-betegnelse og står på toppen av røret.
Jeg har hatt flere rør som ikke har dette som likevel tester like både jevnt og bra som de som har dette, så dette stemplet er ikke kritisk.

Det selges for tiden endel billige rør via Tyrkia (Ebay), laget etter 1994, disse ville jeg vært forsiktige med å kjøpe.

Dessverre er gode DR rør dyre, må nok påregne ca. kr. 1000.- pr stk helt nye, men ettersom de holder noen tusen timer blir blir det under en krone pr time....og det er de verdt.

Lytt selv, her som ellers.

Mvh Ole
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Merkelig så mye det ble om et rør som trådsatrter ikke har spurt om ???
Det er ikke noe valgmulighet i denne forsterkeren. En eller annen har forsøkt og det endte med brann.
Inngangsrøret kan en forsøke å bytte med en del andre typer som er nevnt her.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Jeg syntes det var naturlig å dele erfaringer når tema ble bragt opp. Men skal klippe mitt svar ut og lage en egen tråd, så får vi muligens enda mer samtale om dette viktige tema - og unngår at noen opplever at det er over-informasjon eller noe i den gate.

Mvh Ole
 
Topp Bunn