Rørbyggesett i Norge??

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Tjena grabbar!

Får man tak i rimelige diy kits for rørforst- evt pre her på berget??

Ser det selges Audionote sett f.eks men de er i dyreste laget for meg desverre....
Ser det var en som drev med sånt til i fjor, tok noen over sjappa?? (Husker ikke navnet nå...)

Av grunner kun Vårherre vet, har jeg blitt interresert i elektronikk, og sammen med en gjennoppstått generell hifi interesse generelt og rør spesielt tenkte jeg dette kunne være noe for en ung maskinist.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er vel Demostenes du mener, tror ikke noen har tatt over.
Motron har vel Mae set 1, finnes en masse tråder her inne om den, byggetråder og det meste.

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Og hvor mye utstyr trengs??

Holder det med en loddestasjon og en fluke?? Har sånn noenlunde basic peiling på elektronikk, regner med det skal gå bra.
Er et kit et greit sted å begynne/ha til base for "forbedringer"( :)) og for å lære seg mer om slikt??

Leita opp ei gammal bok, "elektro,styre og reguleringsteknikk" men der sto det sørgelig lite matnyttig.... Tips til bøker for å friske opp skolegangen??

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
arne vegar skrev:
Og hvor mye utstyr trengs??

Holder det med en loddestasjon og en fluke?? Har sånn noenlunde basic peiling på elektronikk, regner med det skal gå bra.
Er et kit et greit sted å begynne/ha til base for "forbedringer"( :)) og for å lære seg mer om slikt??

Leita opp ei gammal bok, "elektro,styre og reguleringsteknikk" men der sto det sørgelig lite matnyttig.... Tips til bøker for å friske opp skolegangen??
Med loddebolt og et gult multimeter kommer du langt. Og litt vanlig verktøy.
MAE SET 1 inneholder absolutt alt. Solid eloksert aluminium chassis og skruer / muttere i rustfritt.
Mye NOS komponenter og long life rør med antatt levetid på 10.000 timer.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
12
Hehe, gult multimeter er neppe noe krav. Jeg får min grå Fluke til å fungere bra også. NOS-komponenter er heller ikke nødvendig, men ikke ueffent. Av verktøy kommer du langt med en liten sideavbiter uten faset egg og en spiss liten nebbtang, isopropanol og rent papir. Husk svamp for loddespiss, tinnsuger, struktur, godt lys og god plass. Og et instrument for å måle komponentverdier kan være hendig, men ikke nødvendig.

N

nysjerrigper

Gjest
trodde MAE SET 1 var borte for lengst. umulig å finne noe kjøpsinfo på nettet.
bare direkte forespørsel til Brynjar som gjelder? hva koster den isåfall nå for tiden?

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Milenko skrev:
Vanskelig/ god bygge beskrivelse?
Meg du spør?? Isafall; den bør vel være passelig god, det er nå første gangen jeg prøver....
Håper etterhvert å kunne bygge litt mer på "frihånd" :)

En fluke/multimeter har man alltids bruk for så det kjøper jeg gladelig. Ellers har jeg hatt masse prosjekter, bl.a. båtbygging, "på beddingen" som har stranda pga utstyrsbehovet...

Hvor mange W ligger denne forst på??

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
nysjerrigper skrev:
trodde MAE SET 1 var borte for lengst. umulig å finne noe kjøpsinfo på nettet.
bare direkte forespørsel til Brynjar som gjelder? hva koster den isåfall nå for tiden?
Med ujevne mellomrom annonseres den i fidelity.
Ellers er det bare å lese "vennetråden" her på sentralen.
Hender den averteres på børsen her også.

T

Torget

Gjest
arne vegar skrev:
Meg du spør?? Isafall; den bør vel være passelig god, det er nå første gangen jeg prøver....
Dette er veldig bra hosde som var litt i dyreste laget :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
nysjerrigper skrev:
den nye audionote`n koster veil ca 10k
http://www.audionotekits.com/l1el84.html
et gruppekjøp her inne fikk de til under 8 om jeg ikke husker feil.
Vær obs på en vesentlig forskjell:
AN kit som det refereres til er Push Pull med EL84 og bygd på kretskort.
MAE SET 1 er single ended og hard wired.
Sier ikke noe om hva som er best. Bare at det er to helt forskjellige konstruksjoner / forsterkere.

N

nysjerrigper

Gjest
vet. bare henviste til L1 siden trådstarter mente audionote generelt var for dyrt.
printkort er vel vesentlig enklere å montere for en førstegangsbygger. men kanskje ikke teknisk ideèlt i en rørforsterker.

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Var kanskje litt snar innom den sida, så ikke de til 10k...
Tror alikevel jeg ville gått for MAE, å montere på kretskort føles nesten litt som juks... Noen andre har jo gjort det for deg... :eek:

Mulig jeg ikke presiserrte dette, men det er integrert forst det er snakk om...
Har jeg misforstått at MAE er en effektforst??

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja det er en effektforsterker, men med volum justering. Og kretskort hører ikke hjemme i en rørforsterker..

IMO
Morten

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.312
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
6bm8 skrev:
Ja det er en effektforsterker, men med volum justering. Og kretskort hører ikke hjemme i en rørforsterker..

IMO
Morten
Tøys! Mener du virkelig at AN-kits ikke har noe for seg?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ludo skrev:
6bm8 skrev:

IMO
Morten
Og her leses innlegg som fanden leser bibel ?

/jan

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.312
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Ludo skrev:
6bm8 skrev:

IMO
Morten

/jan
Nei, men det er vel greit at de som har lyst til å starte med DIY-rørbygg IKKE blir presentert med at hardwire er den eneste veien å gå. Det finnes utallige kits MED ferdig etsede printkort som spiller godt og jeg ser ingen grunn til å ekskludere disse fra de som vil drive med entry-level DIY. Du skjønner nok hva jeg mener - man leser jo ikke innlegg som fanden leser heller bibel for å bruke ditt eget uttrykk, men det hjelper vel på innlegg-statistikken ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
JanR skrev:
Ludo skrev:
6bm8 skrev:

IMO
Morten

/jan
Nei, men det er vel greit at de som har lyst til å starte med DIY-rørbygg IKKE blir presentert med at hardwire er den eneste veien å gå. Det finnes utallige kits MED ferdig etsede printkort som spiller godt og jeg ser ingen grunn til å ekskludere disse fra de som vil drive med entry-level DIY. Du skjønner nok hva jeg mener - man leser jo ikke innlegg som fanden leser heller bibel for å bruke ditt eget uttrykk, men det hjelper vel på innlegg-statistikken ;)
Jeg har prøvd å bygge rørforsterker point-to-point. Neste blir på kretskort, for å si det slik. ;)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Enig i hva du skriver her Ludo. Jeg har også hørt flere forsterkere med kretskort som spiller bra, Og AN er absolut en av dem. Men det er så mange kit og forsterkere med dårlige printkort med alt for tynne loddebaner som oppfører seg som svære antenner ;) Og de bør ikke være så mye vanskeligere og bygge en hardwiret amp.

Mbh
Morten

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
6bm8 skrev:
Enig i hva du skriver her Ludo. Jeg har også hørt flere forsterkere med kretskort som spiller bra, Og AN er absolut en av dem. Men det er så mange kit og forsterkere med dårlige printkort med alt for tynne loddebaner som oppfører seg som svære antenner ;) Og de bør ikke være så mye vanskeligere og bygge en hardwiret amp.

Mbh
Morten
Det som er vanskelig er å legge kablingen pent og støyfritt, samt å plassere/feste komponenter pent og hensiktsmessig.

For en førstegangsbygger vil i alle fall jeg anbefale å bygge på kretskort.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Det viktigeste er å planlegge og tegne opp før man begynner og lodde helt vilt ;) Er enig at det fort kan bli litt rotete.

Mvh
Morten

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
I vennetråden til MAE SET 1 er det en god del eksempler på hvordan den bygges.
Alle forbindelser og komponentplassering er testet for optimal lyd / minimal ulyd.

En liten oppklaring mht intergrert / effektforsterker:
De såkalte intergrerte har en funksjon i tillegg til effektforsterkeren: Volumkontroll. Mange ganger også inngangsvelger.
Ingen av disse tilleggsfunksjonene innebærer noen form for elektronikk (unntak finnes), kun potmeter og en vender.
De første byggesettene (og prototypene) ble bygget / levert med volumkontroll. Siden nesten alle utelot volumkontrollen, er den heller ikke lenger med i byggesettet. Det er enkelt å inkludere og byggebeskrivelsen forteller hvordan.

N

nysjerrigper

Gjest
"integrert" med potmeter ???
har 3 slike i heimen. to loddet selv + en trends t-amp. de førstnevnte har et "dyrt" alps blue velvet pot og den beste kablingen.
ingen av de er særlig brukelig alene..et par enkle preamper har avgjørende betydning, selv inn på samme inngang ;D
blir vel viktig å matche impedansen etc da om det skal bli høy klasse? ::)
har knapt sett noen forsterkere uten en eller form for behandling på inngangstrinnet, ikke rørforsterkere engang. er ikke 12AX7 OG 12AU7 vanlig?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
nysjerrigper skrev:
"integrert" med potmeter ???
har 3 slike i heimen. to loddet selv + en trends-amp. de førstnevnte har et "dyrt" alps blue velvet pot og den beste kablingen.
ingen av de er særlig brukelig alene..et par enkle preamper har avgjørende betydning, selv inn på samme inngang ;D
blir vel viktig å matche impedansen etc da om det skal bli høy klasse? ::)
har knapt sett noen forsterkere uten en eller form for behandling på inngangstrinnet, ikke rørforsterkere engang. er ikke 12AX7 OG 12AU7 vanlig?
Det var / er Blue Alps eller Blue Bourns som ble benyttet.
Blue Alps i stereo koster ikke mer enn rundt kr 150,-. Slik er det med HighEnd ;)
Se det på en litt annen måte:
Volumkontrollen sitter ifm et forsterker trinn. Vanligvis inngangstrinnet. Enten det er forforsterker eller intergrert.
"Impedansmatching" er knapt noe tema i rørforsterkere. I hvert fall ikke noe problem. Du velger selv enkelt inngangsimpedans fra så lavt du måtte ønske og opp til 1 Mohm.

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Hei

Bra med respons!:)

Kommer til å gå for et hardwire prosjekt av et eller annet slag. Problemet er bare å få tid, virker som det alltid er noe annet som må komme før prosjektene mine.... ::)

Noen som vet om bøker ang emnet finnes i salg i Norge, eller må jeg på Amazon??

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Veldig lite på norsk. Det ble laget et nytt opplag av en gammel bok om rørteknikk for noen år siden. De ble fort borte.
Sjekk Morgan Jones og noen andre bra som du finner hos elektor.com
Lykke til!

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Få ut fingra og handle inn et sett av et eller annet!
Første dørstokkmila er å få noe i hus
Har en ku får en klave ;D
niks ku niks action ;D
Det du trenger for å komme i mål får du styr på underveis.

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Takk for link BerntJ!!!!

Har kjøpt 3 bøker på Amazon, gleder meg!!! Er det enda tollfritak på bøker inn til Norge?

Du har nok rett vega65, skal i tenkeboksen.....

PS: Heter det ikke ; "Har du klave får du ku"... ;)?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.538
Torget vurderinger
1
arne vegar skrev:
Takk for link BerntJ!!!!

Har kjøpt 3 bøker på Amazon, gleder meg!!! Er det enda tollfritak på bøker inn til Norge?
JA!

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
jeg mener ikke teoretisk viden er en forudsætning for at glædes ved at mekke selv.

fx kan enhver med normal fingerfærdighed samle en pre som sagtens hamler op med AN
blot ved at anvende delkomponenter som calex psu til højspænding og glød,samt et sæt lundahl interstage trafoer

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Dersom en vil ha EN bok som inneholder det meste er denne på nesten 1500 sider.

Radiotron Designer's Handbook, Fourth Edition, P. Langford Smith, 1953, 1,498 pages!

En bok jeg ikke har selv er skrevet i 1941. Har lest OM denne mange ganger, men ikke selve boka. Gamle rør om en liker disse. Fra en tid da elektronet ble regnet som verdens minste partikkel. Regnet ut uten datamaskiner. Dette måtte være ekstremt smarte folk.

Principles of Electron Tubes, Herbert Reich, 1941, 398 pages

Begge nedlastbar fra Millett.

En annen bok som i utgangspunktet er skrevet om Gitarforsterkere, men som jeg liker godt er denne:

http://www.ampbooks.com/home/books/power-amps/

Denne er om utgangsforsterkere med tetroder og pentoder. Altså det moderne mennesket på to bein som vil ha enkle løsninger og mye effekt....

VH. Bernt

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
sander skrev:
jeg mener ikke teoretisk viden er en forudsætning for at glædes ved at mekke selv.

fx kan enhver med normal fingerfærdighed samle en pre som sagtens hamler op med AN
blot ved at anvende delkomponenter som calex psu til højspænding og glød,samt et sæt lundahl interstage trafoer
Nei det kan så være, men det er en forutsetning for å forstå hva man driver med. Modern kan sikkert også lodde ledning A til dings B, men hun er nok like klok etterpå....

Veien er jo delvis målet her...

Y

ymir

Gjest
hei
Fruen gikk telegrafist skolen tidlig på 80 tallet.Der brukte de en bok som inneholdt mye
rør teori og forsterker oppbygning/virkemåte,lavfrekvent og høyfrekvent,samt transistor forsterkere + grunnleggende elektroteknikk innen dette området.

denne vil gi en nokså bra innføring i emnet dersom ein klarer å få tak i den.

mulig noen her som kjenner til den?

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
arne vegar skrev:
sander skrev:

Nei det kan så være, men det er en forutsetning for å forstå hva man driver med. Modern kan sikkert også lodde ledning A til dings B, men hun er nok like klok etterpå....

Veien er jo delvis målet her...

helt enig
men vejen er meget lang,om ønsket er fuld forståelse af elektroners betingelser for at skabe lyd
jeg er ikke overbevist om alle konstruktører helt har forstået hvad de driver med
hvad der er fint ved at skrue selv,er at man kan spare mange penge og alligevel ende med et superb resultat.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
"Nei det kan så være, men det er en forutsetning for å forstå hva man driver med."

Det tar ofte litt tid, så det er bare å sette igang. Erfaringer er viktig. Man husker ofte de dårlige best.

Personlig ville jeg begynt med et linjetrinn om man skal bygge med rør første gang.
Evt. en Single ended effektforsterker. Gjerne byggesett.

RIAA og Push Pull forsterkere er værre.

VH. Bernt.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
"men vejen er meget lang,om ønsket er fuld forståelse af elektroners betingelser for at skabe lyd
jeg er ikke overbevist om alle konstruktører helt har forstået hvad de driver med
hvad der er fint ved at skrue selv,er at man kan spare mange penge og alligevel ende med et superb resultat."

Når det gjelder rørforsterkere har vi tilgang til erfaringer fra noen av de beste på markedet. Kondo har skrevet om sine erfaringer med Ongaku i Sound Practices som fortsatt er å finne. Shishido ( Wavac ) har skrevet artikler i Glass Audio i tillegg til hans Japanske bok med skjemaer. Gordon Rankins har også gitt ut artikler og jeg har linket til en ovenfor. Dette er folk som har bygget masse og erfart masse. Herb Reichert var forhandler for Audio Note i New York da han skrev om "Flesh and Blood" 300B rundt midten av 90 tallet, meg bekjent.
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0801/fleshandblood.htm

Noen komponenter er borte fra markedet siden dengang, men nye har kommet.

For meg har slike artikler lært meg mye og trolig spart meg for mange år med eksperimentering. Selv om jeg kanskje ikke alltid er enig i ettertid.

Forøvrig helt enig i at noen konstruktører har litt feil fokus.

Vh. Bernt

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Takker for alle tips!!

Sitter å ser på multimetre, er det vits i å kjøpe multimeter med tangamperemeter??
Trenger man det, og isåfall måler de nøyaktig nok til at man er hjelpen??

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
tangamperemeter har du ingen bruk for ,siden man måler spenning og bruker oms lov

Topp Bunn