røranbefalinger

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg vet det er vanskelig og masse smak og behag, men jeg prøver allikevel:
Jeg har tenkt å prøve noen nye utgangsrør til forsterkeren min- jeg kan bruker EL34, KT88, 6550 og 6L6
finns der noen anbefalinger eller lydmessige karakteristiker av de forskjellig rørtypene?
takk for hjelpen
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.281
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
da kan du vel bruke KT90 og?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
da er jeg ikke sikkert på-jeg har egentlig ingen peiling på de forskjellige rørtypene :-[
de som jeg nevnte er de eneste som jeg vet om, men jeg kan prøve å finne det ut...
forsterkeren har en auto-bias sånn at jeg ikke trenger å justere...
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
eller 6CA7 ... eller KT77...eller....?

Arne K
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hva slags forsterker er det vi snakker om her ?

/jan
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
dette er en Pear Audio (Hajdinjaklabs) Jubal Integrert forsterker...
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
slartibartfast skrev:
da er jeg ikke sikkert på-jeg har egentlig ingen peiling på de forskjellige rørtypene :-[
de som jeg nevnte er de eneste som jeg vet om, men jeg kan prøve å finne det ut...
forsterkeren har en auto-bias sånn at jeg ikke trenger å justere...
ser ud til den er justert (autobias) til EL34..så den vil kun gi optimal lyd med EL34!
6l6 kræver en helt anden justering (andre værdier på katodemodstande) og vil derfor lyde mindre optimalt.

kt88/6550 ska du ikke regne med at få noget ud af af samme årsag - og i tillæg kan kt88 ødelægge strømforsyningen qua sit meget højere strømtræk i gløden!!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.281
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ikke det at jeg er god i det språket,men på nettsiden ramses bl.a. opp KT90?
mvh
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg hadde kontakt med Bojan Hajdinjak og spørte han hvilken rør jeg kan bruke i forsterkeren hans:
"EL34, 6550, 6L6, KT88, 6CA7, and similar valves "
hjelper dette?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
slartibartfast skrev:
jeg vet det er vanskelig og masse smak og behag, men jeg prøver allikevel:
Jeg har tenkt å prøve noen nye utgangsrør til forsterkeren min- jeg kan bruker EL34, KT88, 6550 og 6L6
finns der noen anbefalinger eller lydmessige karakteristiker av de forskjellig rørtypene?
takk for hjelpen
Jepp 8)
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
slartibartfast skrev:
jeg hadde kontakt med Bojan Hajdinjak og spørte han hvilken rør jeg kan bruke i forsterkeren hans:
"EL34, 6550, 6L6, KT88, 6CA7, and similar valves "
hjelper dette?
det er et must at skifte katodemodstande,hvis du skifter mellem de nævnte rørtyper.
fint nok bojan gir grønt lys (især hvis han også gir garanti..) for skifte mellem de nævnte typer - men det betyder KUN at strømforsyningen kan overleve det!
 

Rune3440

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
23
Antall liker
0
En "godtebutikk" her http://www.boiaudioworks.com/index.php?cPath=57

JJ Electronics KT77 bruker jeg i min Nordic Ming MC34.
Disse er helt kompatible med EL34. Gir bedre bass og ellers bedre "overall" lyd enn standard kina-rørene.
Går for å være meget gode - og jeg er ikke uenig...

Har også forsøkt SED/"Winged C" EL-34 - ble altfor mye bass og ullent hos meg - men her spiller sikkert matching med både høyttalere og forsterkeren inn.

EL34L gir litt mer bass enn standard EL34B, så et sted imellom standard EL34 og "Winged C"


Men husk når det gjelder rørbytte på forsterker så er det anbefalt å begynne med de små forforsterker rørene for å finne sånn ca hva du er ute etter og deretter med utgangsrør. En mix av Electro Harmonix (ga detaljer og klang øverst) og JJ (nøytrale, stillhet, rom) sitter i min p.t.

Ellers lurt å bestille "matched pair" eller "matched quad" - skader ihvertfall ikke at rørene er mest mulig identiske.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
uff da- da finns ja tusendvis av muligheter ;-)
allene hvis jeg ser på forforsterkerrørene: da kan jeg bruker to rør per kanal
6072/12AY7 og 6067/12AY7
ECC83/5751 ECC83/99/82/81

jeg har foreløpig 2x GE Jan 5751 eller 1x GE Jan 5751 og 1x Ruby 12AX7W7 (Ecc83) per kanal - ikke helt sikkert, hvilken jeg foretrekker...
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
845 skrev:
det er et must at skifte katodemodstande,hvis du skifter mellem de nævnte rørtyper.
fint nok bojan gir grønt lys (især hvis han også gir garanti..) for skifte mellem de nævnte typer - men det betyder KUN at strømforsyningen kan overleve det!
her er svaret fra Bojan Hajdinjak som utviklet forsterkeren:

"You dont neet to change anything inside of this amp, in the case of use different tubes.
This amp has autobias and this bias is suitable for all of these tubes.
All of these valves have response of plate voltages and biasses and inside of this
power amp are such parameters that are suitable for all of these valves.
Its mad for user friendy aplications.
Try to use these valves and you see that everything is OK :)

Best regards
Bojan Hajdinjak"
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
hvis du kan bruge et måleinstrument,så prøv at måle hvor høj spændingen er fra toppen af udgangstrafoerne og til stel.
bagefter måler du spændingsfaldet over katodemodstandene,samt deres ohmske værdi - så har du et udgangspunkt for hvordan andre rørtyper vil befinde sig i forstærkeren!

ham konstruktøren er fyldt med bullshit imho.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
845 skrev:
ham konstruktøren er fyldt med bullshit imho.
vel, forsterkeren hans lyder ivhertfall som han vet hva han driver med ;D

utenom de EL34 som kom med forsterkeren bruker jeg disse rør - de ser utsom å være russiske 6L6 (6P3S-E) som bare lyder fantastisk. (fikk jeg fra en gammelt high-end freak som drev med rør i 1000år. han solgte meg forsterkeren og sa at siden den var så fleksibelt, kan jeg godt bruke disse. Jeg stoler nok på vurderingen av han "gamlingen" han hadde aldri sagt noe sånt hvis den ikke var sant)
hadde det ikke vært mye dårligere lyd hvis forsterkeren ikke var lagt tilrette til disse rør???

men kanskje du kan gir meg en lett forståelig forklaring hvorfor det skulle være bullshit?
 

Vedlegg

Topp Bunn