Røranbefaling til Antique Sound Lab Monsoon

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Hallo godtfolk.Ønsker herved anbefalinger på rør som kan funke i mine blokker,disse består av 4stk Valve Art KT88, 2stk RCA 6SN7GTB (5mm sokkel) og 1stk Sylvania 6SL7WGT per monoblokk. Ønsker anbefalinger i alle prisklasser egentlig selv om budsjettet ikke tilsier det nå :( Per dags dato funker disse veldig bra klangmessig på mine høyttaler,har dog ikke testet andre rør,men det er jo da grunnen til denne henvendelsen,må jo spørre dere som vet ;) Aner heller ikke hvor mange timer disse har gått men regner med at det er på tide med nye,har fått noe skurr(mikrofoni kanskje) i det ene RCA-røret,forandrer seg nemlig hvis jeg knipser lett i det..PS,blir ikke lei meg hvis noen har noen rimelige velspillende å anbefale eller selge ::) Fyr løs folkens,håper på mange svar :)
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Etter hva jeg kan forstå, er (ihvertfall signalrørene) dine aldeles gode, og kanskje vanskelig å slå. Etter en liknende tråd var det mange som anbefalte meg Mullard i signalveien, men disse er dyre. Selv kjører jeg RCA 6SN7GT fra 50-tallet, og Tung-Sol 6sl7gt fra 40-tallet og er himla fornøyd! Jeg byttet ut mine Gold Lion KT88 med Tung-Sol 6550 reissue mest for moro. Det skulle vise seg å bli mer moro enn antatt!!! ;D Kan anbefales!

Edit: Nå kjenner jeg ikke til din forsterker, men du kan jo prøve noen Electro-Harmonix og de nye Tung-solene som koster veldig lite. Jeg har disse helt nye. I mitt system fungerte de allikevel langt dårligere enn de nevnte over.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Ok,takk for svar,hvor handlet du disse? Pris?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
WilliamPoppy skrev:
Etter hva jeg kan forstå, er (ihvertfall signalrørene) dine aldeles gode, og kanskje vanskelig å slå. Etter en liknende tråd var det mange som anbefalte meg Mullard i signalveien, men disse er dyre. Selv kjører jeg RCA 6SN7GT fra 50-tallet, og Tung-Sol 6sl7gt fra 40-tallet og er himla fornøyd! Jeg byttet ut mine Gold Lion KT88 med Tung-Sol 6550 reissue mest for moro. Det skulle vise seg å bli mer moro enn antatt!!! ;D Kan anbefales!

Edit: Nå kjenner jeg ikke til din forsterker, men du kan jo prøve noen Electro-Harmonix og de nye Tung-solene som koster veldig lite. Jeg har disse helt nye. I mitt system fungerte de allikevel langt dårligere enn de nevnte over.
Vil du evt selge disse,har du 4stk 6SN7 og 2 stk 6SL7? Hvilken forsterker har du? Og KT88ene,har du 8 av de?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Hallo,ingen fler som har noe å bidra med? Har sett anbefalinger på EH og JJ KT88 men ikke noe særlig ang de andre...vil ha mest mulig info før æ gjør no ;)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Hallo igjen,snakket med tidligere eier i går kveld,fikk vite at han hadde byttet 6SN7 og 6SL7røra men ikke de Valve Art KT88ene. Han hadde forøvrig prøvd 6550,uvisst hvilket merke men da fikk han ikke biasen helt der den skal være(480-500mv). Underlig i grunnen,manualen sier at dette skal gå men det gjorde det tydeligvis ikke så da velger jeg å holde meg til KT88. Har vært div plasser på nett og sett på div rør men dette er sannelig ikke enkelt,får inntrykk av at et rør som er veldig bra kan være dårlig i en annen årgang. Er det ingen som er bankers? Sitter med inntrykk at skal det være virkelig bra må det være NOS,stemmer dette el er det placebo? Sannelig ikke enkelt i røruniverset,er jo en vrimmel å velge i...Ps,har vel glemt å fortelle om min smak; Liker det litt fyldig i nedre mellomtone/øvre bass,åpent og dynamisk med stort rom(derfor jeg falt for KT88?)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Var det ingen fler som hadde noen synspunkt? ::) Eller har dere tatt påskefritt? ;D
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Etter samtale med Brynjar på Motron viser det seg at mine RCA ikke er gamlere enn rundt 70-80 etter sokkelhøyde å bedømme,de fra 50åra er vesentlig bedre og dyrere selvsagt :( Fikk anbefalt disse + Sylvania 6sl7(ifølge han beste 6sl7) fra rundt 1945 + KT88 Winged C alt "retro" Golden Dragon,dette ble dog DYRT..
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Noen som vet om en plass man finner en tabell som viser hvilke rør som er ekvivalente dvs går om en annen som f.eks 6922 = E88CC ?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Hei,handla litt hos: www.vacumtubevalley.com

De har mye rart...ikke vært noe serlig borti kt88 røret,men titt en tur innom,sjappa er helt ok å handle med,ikke hatt problemer der....det samme med tubedepot,og www.sophiaelectric.com

Espen
se på sophia linken,de har kt 88rør til 80 usd pr pair,de er kjempegreie å handle med!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
ixos_76 skrev:
Hei,handla litt hos: www.vacumtubevalley.com

De har mye rart...ikke vært noe serlig borti kt88 røret,men titt en tur innom,sjappa er helt ok å handle med,ikke hatt problemer der....det samme med tubedepot,og www.sophiaelectric.com

Espen
se på sophia linken,de har kt 88rør til 80 usd pr pair,de er kjempegreie å handle med!
Hei igjen.Noen som har erfaring med Shuguang GECKT88 ?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei, du kan jo ta en titt på www.upgradeaudio.no

De har fått inn noen nye kt 88,usikkerhet er vel litt av det rørfolket må leve med,når man bestiller seg rør,hva lyd angår,heldigvis er det sånn at det går an å få solgt greiene igjen på brukten,med ett levlig tap.

Skal du ha noe som så å si er bankers ,kjøp svetlana av Motron,da får du ekte vare,og mulighet for nytt/nye rør om noe går åt skogen ved tilkobling.

Har hatt svetlana(winged C) el 34,de låter i allefall meget fint i copland...

ES
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
Hei, du kan jo ta en titt på www.upgradeaudio.no

De har fått inn noen nye kt 88,usikkerhet er vel litt av det rørfolket må leve med,når man bestiller seg rør,hva lyd angår,heldigvis er det sånn at det går an å få solgt greiene igjen på brukten,med ett levlig tap.

Skal du ha noe som så å si er bankers ,kjøp svetlana av Motron,da får du ekte vare,og mulighet for nytt/nye rør om noe går åt skogen ved tilkobling.

Har hatt svetlana(winged C) el 34,de låter i allefall meget fint i copland...

ES
Ser upgradeaudio har hyggelige priser,takk for tipset ;) De EH KT88 ser bra ut..
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå er det vel sånn at ett kt88 rør ikke er ett kt88 rør,forskjeller både i pris,lyd og ikke minst levetid kan betraktes,...men du finner helt sikkert billigere vellydende rør einn Diamond fra audioart.

Hos 300b folket kan man få rør til 450kr stykket,allikevel velger noen å kjøpe western electric til 3500 for stk...sånn ere bare,jeg har hørt western i kvalitetsamp og jeg skjønner godt hvorfor for å si det sånn....

Trur jeg hadde valgt noe fra upgrade var jeg deg,eller fra sophia electric i washington....
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.364
Antall liker
2.591
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Kan hjelpe deg med rør. Trenger du 6sl7 har jeg et liggende som du kan få gratis. Tror vi har pratet på telefonen nylig Mvh lille hiawata.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
lille hiawata skrev:
Kan hjelpe deg med rør. Trenger du 6sl7 har jeg et liggende som du kan få gratis. Tror vi har pratet på telefonen nylig Mvh lille hiawata.
Ja,stemmer det.Sier ikkje nei takk,har du funnet orginalrøra?
`mvh Filip
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.364
Antall liker
2.591
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei det er nok best at du ringer meg i morra kveld.Bordeaux har skylda.Chateau Coufran 2000. Skal prøve og hjelpe deg så godt som jeg kan.Ha en velsignet påske.Mvh Lille Hiawata
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
lille hiawata skrev:
Hei det er nok best at du ringer meg i morra kveld.Bordeaux har skylda.Chateau Coufran 2000. Skal prøve og hjelpe deg så godt som jeg kan.Ha en velsignet påske.Mvh Lille Hiawata
He he,skal gjøre det,go påske tel dæ og ;)
mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Etter å ha surfa nettet over alt og lest tel øya blei firkanta :p har æ kommet litt videre,har nu testet div inngangsrør dvs 6sl7: kjøpte CEI 6SL7WGT,Phillips ECG ECC35/6SL7WGT og Sylvania 6SL7WGT. Førstnevnte var faktisk NO GOOD her,blei noe hardt,lydbildet krympa alle veier.Spilte på dette røret i mange timer,putta tilbake gode gamle Sylvaniaene mine og YES,alt på plass igjen :eek: Etter kun minutter slappet ørene av igjen :D Disse Sylvania-røra er fra slutten av 60tallet etter hva æ har funnet ut,de enda gamlere fra midten av 40 og litt oppover er sikkert enda bedre men prisen blir vel deretter,uannsett dette er vel "creme de la creme" blant 6SL7 ;) Så derfor kjøpte æ like godt et ubrukt sett til med disse+ noen Phillips som nevnt,disse var det faktisk litt mer close race med ??? Spilte masse timer også med disse,fant ut at forskjellen hovedsaklig lå i klangbalanse,disse spiller endel slankere enn Sylvania,kan nok passe bra hvis æ skifte tel en rørpre med varm lyd kanskje ::) Uannsett,angrer ikkje på det kjøpet,godt å ha i bakhanda. Sylvania hadde dog meir dybde og bedre plassering,man får vel det man betale for ;) Så over til neste sak,blir nok å gå for EH KT88 fra Upgrade Audio,snakka mye med dem på torsdag,meget hyggelig kar æ møtte på tlf.Disse sa han var tøffe i spillestilen(IKKE SLITSOMME),hadde bra "drive",Svetlana SED var noe meir sofistikert,sikkert bra de også,men føle kanskje EH passe bedre til mæ som spille mye rock og hardere(dog noe rolig innimellom) De hadde også NOS RCA 6SN7,fikk bilde av de(får ikke lagt det inn her,2mb) Disse ser ut som 50talls,sort 15-20mm base med sølv skrift RCA og Radiotron,klart glass og ikkje "chrome-top" Noen som vet noe her,er dette "blackplates" ? Årgang?
mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Ps,noen som vet om folka på Upgrade Audio har åpent på lørdager? Tenkte på å ta ei bestilling...
mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Hei,noen som kjenner disse røra,fikk kjøpt 4stk sånne,er disse "fake" eller er de defekte,fikk skjev kanalbalanse og mindre lydbilde,mindre oppløsning,mindre attack,mindre av alt,HJELP!!!! Håper virkelig æ får byttet disse der æ kjøpte de,ble en gigantisk nedtur i kveld når æ skulle kose mæ med nye kremrør;RCA 6SN7GTB fra 50tallet(står også RADIOTRON på de) Nu begynne æ å tenke i baner av nyproduserte ElectroHarmonix Goldpins,kan det være noe? Er mildt sagt frustrert nu :'( :'(
PS,spiller på slitte RCA "coinbase" nu og disse knuser disse....skulle jo være langt nede på rangstigen i forhold...hulk..
mvh Filip
 

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Dårlig med innspill her,ingen som kan beskrive EH 6SN7 Goldpin kontra RCA(som funker da)?
mvh Filip
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
For det første. Skal du kjøpe gamle rør bør de være ubrukte (NOS) og matchede. Kjøp fra en seriøs forhandler. I Norge har du Motron og Demostenes (og kanskje noen til som jeg ikke har erfaring med). Får du trøbbel med rørene er det enklere å få hjelp og få byttet.

EH 6SN7 er et godt rør og nok det beste av ny produksjon. Versjonen uten "gullbelegg" er det samme og koster halvparten. Det er billig, prøv det. Det dette røret mangler er noe av "magien" til enkelte av de gamle rørene.

Her har du en del informasjon rundt 6SN7 når det gjelder de lydmessige kvalitetene: http://www.tubeseller.com/ratings.html

Husk at rør skal innspilles. De bør være brukt minst 20-30 timer (i noen tilfeller mer) før de er på topp. EH 6SN7 trenger nærmere 50 timer.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Puh,snakka akkurat med de æ handla hos,dem tok dem i retur tvert,var ingen problem.Skulle bare mangle sa han æ snakka med,seriøst heldigvis.Så æ ba han sende EH 6SN7 Goldpins i stedet(trur ikkje dem hadde vanlig type),så nu får æ bare satse på at det blir bra,regner med det,ser jo at Cary sverger til Electro Harmonix,står f.eks 6SN7 i Slp05 :)
mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
;D ;D endelig skjedde det saker og ting,fikk Electro Harmonix 6SN7 Goldpins fra http://www.upgradeaudio.com/index.php?visProdukt=38 og det ble saker det,spilte som Olof på Upgrade sa;rocka og tøft,luftig,lekent og dynamisk :eek: Føler at dette ble kanonmatch i mitt oppsett,fikk skikkelig "urolige føtter" mens stereoen spilte ;) Nei farsken detta va gøy,nu blir det spilling og neste er EH-KT88 når dem får inn,kan nesten ikke vente,må si spillestilen til Electro Harmonix tiltalte mæ med all den futt og fart og høy gøyfaktor. Forøvrig veldig bra service fra dem at dem tok disse RCA-røra i bytte tvert uten no diskusjon,dem må jo uten tvil vært defekte,Olof sa de skulle testes straks han hadde et ledig øyeblikk. Nei greie karer,her blir det handla fremover...greie prisa også..
mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Har enda ikkje fått nye EH utgangsrør,det tar tydeligvis tid av og til fra St.Petersburg som dem sa på Upgrade,blir av og til masse pes i tollinga :p Men må si æ glede mæ som en unge,driverne ble enda bedre når dem fikk noen timer på sæ,spille med masse fart og attack og superåpent,akkurat som om noen har vaska vinduet...eller kanskje åpnet det ::) ;D
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
Nå er EH KT88 på vei,håper det blir meir av det æ opplevde med EH 6sn7-driverne ;) Gleder mæ,skal bli gøy,kjem med oppdateringer på det etterhvert når de har gått noen timer ;D PS,ikkje noen andre som har disse blokkene og testa med forskjellige rør? ::)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D En smiley for hvert KT88,virker meget lovende det her ja,spiller engasjerende som F.. Nu e vel sirkelen sluttet,har fått kjørt utgangsrøra kun ca 10timer men dette lukter suksess lang vei :D Nu spiller dette så rett i mine ører på alle parametre at æ faktisk ikkje høre etter div parametere men kun korrekt gjenngitt musikk  :eek: Mon tro hvor bra det her blir etter fler timer ::)  Kan nesten ikkje vente :p Suksessoppskrifta består nu av 2 stk ubrukte Sylvania 6SL7 WGT fra slutten av 60tallet,4stk ElectroHarmonix 6SN7 og 8stk matcha ElectroHarmonix KT88
mvh Filip(helt rørt  ;)) ....skjønner veldig godt at Cary sverger til EH
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
;D oi oi oi,her va vesentlig meir power også,kjerringa e ute så høyt volum ble testa 8) Og nu spille det like kontant og presist uansett volum,har ikkje meir å gå på preamp :eek: Blei ikkje baktungt når æ nærma mæ maks,tydelig at de gamle Valve Art-KT88ene va slitne...og/eller kanskje ikkje like mye fart i som EH,merka de tendensene allerede med driverne.Gudbedre,det her va gøy ;) Eneste problemet e jo som alle veit at det blir varmt på en sommerdag med 14rør som varme både kropp og sinn :p
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Gratulerer, Flip.!
Moro å lese om folk som virkelig får det til.! ;D
Snurre noen skiver med sort gull og kose deg i sommervarmen 8)
Kjell
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
460
Torget vurderinger
2
;) Takk,ja det blei noen sorte gull i går+en hel del Tuborg Gull også ;D Får 360gradersmil foran stereoen nu 8)
mvh Filip
 
Topp Bunn