Jeg har den samme CD-spilleren og Vincent SV-236 forsterker. Har begynt å eksperimentere med rørbytte, og det har gitt mersmak. Akkurat bestilt andre runde med nye rør, men denne gangen bare til forsterkeren.
På anbefaling fra Kvanlid på Motron skiftet jeg standardrørene i CD-6. I min utgave sitter det tre rør i spilleren. Det er to 6922 rør og ett 12AX7 rør. Det ene av de to 6922 er utelukkende til hodetelefonutgangen, og da jeg ikke bruker den så er den uendret.
Derimot er det ene 6922 på utgangen og har stor betydning for lydsignaturen. Jeg la mest penger i dette røret og kjøpte et JAN NOS rør, koster ca 500,-. Det 12AX7 røret som sitter i CD-spilleren regulerer strømmen, her brukte jeg et rimeligere Golden Dragon utgave, ca 150,-.
Det er vanskelig for meg å beskrive endringen i lyden av disse to rørene, da jeg samtidig skiftet alle rørene i forsterkeren (skiftet dem i første runde til Golden Dragon rør). Men helheten endret seg betraktlig. Bedre rominformasjon, strammere bass, bedre nærhet i mellomtonen og økt stoffelighet.
(Litt på siden av ditt innlegg, men jeg har nå bestilt tre nye 12AX7 rør til forsterken, av type Sylvania fra tidlig 1970-tallet. Spent som en unge! Håper å få de i posten i morgen.)
Håper min beskrivelse er forstålig. Spør gjerne om oppklaring, ellers er Kvanlid både dyktig og tålmodig med oss ferskinger.
Lykke til, gi en tilbakemelding om dine erfaringer